Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi hadde nettopp en heftig diskusjon rundt tvlisensen i familien. Ettersom vi har kabel gjennom canal digital, er det ve ikke noe tvil om vi har tv eller ikke, akkurat den saken er grei.

 

Men, jeg fikk vite at det visstnok kjører biler rundt om kring og peiler inn de som har tv og ikke betalt lisens. Hvordan foregår dette? En tv tar jo imot signaler, men så vidt jeg veit sender den ikke noen signaler ut?

 

Viss det stemmer at tver sender ut signaler som kan oppfattes med peilere, hvordan greier «kontrollørene» å skille mellom de som ikke har tv, de som har tv, og ikke minst mellom tv- kontra dataskjermer?

Lenke til kommentar

dabear: NRK har ikke peilebiler. Det er en gammel myte.

 

Men det å ha Canal Digital er ikke nok til å avkreve dere for lisens. Dere må ha minst en TV-tuner i huset for å være lisenspliktig. Slike tunere er innebygget i de aller fleste TVer, videoer og i alle TV-kort til PC.

 

Det er en het NRK-lisenstråd på forumet for øyeblikket. Jeg tror du finner den i OT-baren. Der kan du finne mer om lisenskravene.

Lenke til kommentar
Bør jeg med en ateistisk holdning unngå de kristne skolene, selv om de har bra fagtilbud?

5575160[/snapback]

Jeg synes det er helt greit å oppta "kristne" studieplasser og påvirke disse miljøene med mer relgionsnøytrale holdninger. Det er også en overrepresentasjon av kristne folkehøyskoler dels fordi færre og færre tror på en gud og fordi det offentliges forskjellsbehandlig gjør det lettere for private å få godkjenning for å opprette kristne folkehøyskoler enn nøytrale folkehøyskoler.

Lenke til kommentar

Jeg går på en kristen FHS, og personlig synes jeg ikke det er noe problem, selv om jeg ikke er kristen. Jeg regner med at det er omtrent 50/50-fordeling av kristne/ikke-kristne på skolen. De fleste kristne er faktisk normale mennesker, og de få som har et veldig konservativt syn er veldig morsomme å diskutere med.

Lenke til kommentar

Takk for svar (:

 

Men jeg tror jeg vil trives best på de frilynte skolene. Da er det fire skoler igjen som ser interessante ut: Agder folkehøgskole, Buskerud Folkehøgskole, Fana folkehøgskule og Skiringssal folkehøyskole. Er det noen her som har erfaringer fra noen av skolene? Flim/foto vil være linjen jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor det står f.eks KiB (Kilobyte), greit nok med kilobyte, men hvorfor står det MiB?? det heter da mEgabyte??  :dontgetit:

5580397[/snapback]

Det er en egen guide på digitale benevninger her på hardware. Du finner guiden i første link i signaturen min og her: http://www.hardware.no/guider/annet/desima...erprefiks/21063

 

Kort fortalt:

Kilo = k = 10^3 = 1000

Kilobinær = Ki = 2^10 = 1024

Mega = M = 10^6 = 1000000

Megabinær = Mi = 2^20 = 1048576

Osv.

 

Disse kan kombineres med f.eks b for bit, eller B for Byte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...