Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Påsken er relatert til fullmånen, og selv om månen har gitt navn til ordet "måned", går denne likevel ikke opp i et 365-dagers år.

5536477[/snapback]

 

 

Påsken starter vel på første søndag etter første fullmåne etter at sola har snudd? Noe i den duren.

5543321[/snapback]

Ikke etter sola har snudd, men etter vårjevnsdøgn.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om dette her er tatt opp tidligere i tråden pga ikke giddet og lest mer enn 17sider bakover, but anyway here it goes.

 

Har hørt at aske er det reneste stoffet som finnes så mine spørsmål er somfølger:

 

1. Hvor rent er aske og er det det reneste stoffet?

 

2. Hvis nei, hva er da det reneste stoffet?

 

Mvh c3rfik

Lenke til kommentar

Hva er korrekt av i Island eller på Island?

Virker som om det går an å si begge deler, men en jeg vet om som er islending, sier at man skal si i Island. Men ifølge ordbok skal man si på Island, og ifølge Norges ambassade i/på Island, så står det på Island for å komme inn via google, men det står i Island når man kommer inn.

Endret av Joakim.
Lenke til kommentar
Hva er korrekt av i Island eller på Island?

Virker som om det går an å si begge deler, men en jeg vet om som er islending, sier at man skal si i Island. Men ifølge ordbok skal man si på Island, og ifølge Norges  ambassade i/på Island, så står det på Island for å komme inn via google, men det står i Island når man kommer inn.

5543922[/snapback]

Hørte på et eller annet radioprogram før nyttår (Kan det ha vært "Kyrre", mon tro?) at øyer som hovedregel skal omtales med "på". Men det finnes jo alltid avvik.

Lenke til kommentar
Sier jo i Japan og i Irland. Tror jeg skal sende en mail til Norsk Språkråd. :p

5545114[/snapback]

Don't bother ;)

 

Spørsmål:

 

Heiter det i eller på Island?

 

Svar:

På Island; også på Grønland, på Filippinane, på Cuba, på Haiti (allment på ved namn på øyar)

 

EDIT: Fant en til:

Spørsmål:

 

Finnes det huskeregler for preposisjoner ved stedsnavn?

 

Svar:

Noen egentlig huskeregel har vi ikke, men visse holdepunkter finnes. Hvis man holder seg til den gruppa av stedsnavn som omfatter byer og tettsteder, og som er den det oftest er spørsmål etter, har de fleste slike navn "i" foran seg. Unntaket er en del byer og steder særlig inne i landet, eller i fjordstrøk, ofte også stasjonsbyer (stoppesteder på jernbanen): Lillestrøm, Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Kongsberg, Notodden, Vennesla, Voss, Bryne, Levanger, Kirkenes osv.

 

Det er likevel slik at "i" sprer seg og kommer i bruk også foran navn av denne typen, kanskje fordi de er eller blir gjort til kommuner, administrative enheter der det er naturlig å bruke "i". Derfor er det mye forvirring ute og går, og i praksis må man ofte si at både "i" og "på" kan brukes framfor disse navnene.

 

Ut fra topografien kan det sies at det som ligger nede i en dal eller et søkk, bør ha "i", mens det som ligger i flatlendet eller høyt i terrenget, bør ha "på". Men så enkelt er det ikke alltid, for mange stedsnavn er gamle gårdsnavn og kan derfor ha "på" også om vi skulle ventet "i": "på Gjøvik" (men "i Kjøpsvik"), "på Dal". Navneelementet er neppe heller noe sikkert kriterium, sjøl om det nok heter både "på Tynset" og "på Furuset" fra gammelt av. Om stedet ligger i innlandet eller ved kysten, er nok et sikrere holdepunkt.

 

Også når det gjelder område- og landskapsnavn, er nok "i" det vanlige, med en del viktige unntak (det heter "på Toten", "på Hedmarken", "på Jæren", "på Møre" osv.). Øyer har oftest "på".

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om dette her er tatt opp tidligere i tråden pga ikke giddet og lest mer enn 17sider bakover, but anyway here it goes.

 

Har hørt at aske er det reneste stoffet som finnes så mine spørsmål er somfølger:

 

1. Hvor rent er aske og er det det reneste stoffet?

 

2. Hvis nei, hva er da det reneste stoffet?

 

Mvh c3rfik

5543614[/snapback]

 

Diamant er vel det reneste, eller ihvertfall et av de reneste. Arrester meg hvis jeg tar feil her...

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om dette her er tatt opp tidligere i tråden pga ikke giddet og lest mer enn 17sider bakover, but anyway here it goes.

 

Har hørt at aske er det reneste stoffet som finnes så mine spørsmål er somfølger:

 

1. Hvor rent er aske og er det det reneste stoffet?

 

2. Hvis nei, hva er da det reneste stoffet?

 

Mvh c3rfik

5543614[/snapback]

Hva mener du med det reneste stoffet?

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om dette her er tatt opp tidligere i tråden pga ikke giddet og lest mer enn 17sider bakover, but anyway here it goes.

 

Har hørt at aske er det reneste stoffet som finnes så mine spørsmål er somfølger:

 

1. Hvor rent er aske og er det det reneste stoffet?

 

2. Hvis nei, hva er da det reneste stoffet?

 

Mvh c3rfik

5543614[/snapback]

Hva mener du med reneste? Rent som i desinfisert?

Lenke til kommentar

Hva mener dere med "rent"?

 

Det om at aske er rent har jeg også hørt men da i sammenheng med bål og pølsegrilling osv. Da var det sikkert bakterienivået det ble siktet til. Nybrennt aske er i hvertfall fritt for bakterier.

 

Både kunstige og naturlige diamanter kan være relativt rene kjemisk sett (kanskje 99,99%) men jeg tror ikke det kommer i nærheten av renheten til Silisium som brukes til CPUer. Der kreves det en renhet på utrolige 99,9999999999%. (12 stk 9-tall) Grunnen er at selv ørsmå urenheter har en ekstem evne til å klumpe seg sammen i plan og linjer inni materialet. Bare et ørlite punkt med urenheter er nok til å gi en defekt transistor og dermed feil på CPUene. For at flest mulig prosessorer skal fungere er det viktig at det er færrest mulig urenheter på den waferen prosessorene lages på. Det er veldig vanskelig å lage så rent silisium som dette. Prosessen går gjennom en rekke ressurskrevende kjemiske reaksjoner og en rekke energikrevende rensemetoder. Derfor blir prisen på sluttmaterialet også veldig høy. Prisen er ca noen titusener kroner per kilo.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...