Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Mener å ha lest at temperaturen på frie partikler i verdensrommet er ganske høy (1000-2000 grader?) men fordi det er så langt mellom partiklene blir den relative temperaturen ekstremt kald...

5534609[/snapback]

Jeg har også lest det en eller annen plass. Høy temperatur men ekstremt lav varmekapasitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Ok! Takk Simen1, du er syk når det gjelder spørsmål ang biologi/vitenskap  :thumbup:

 

Hvorfor får man ikke strøm i seg når man setter i en stikkontakt, men man gjør det hvis man stapper fingeren inni?

Bare sånn at jeg har lært det  :innocent:

5534970[/snapback]

 

Alle materialer har forskjellige elektriske lede-evner. (Eller magnetiske lede-evner). Ting du kan feste en magnet til vil lede strøm (strøm = magnetisme), ting magneten ikke fester seg til isolerer.

 

(Med denne "regelen" må du også ta hensyn til at ting (som feks kjøleskap) har et lag lakk på utsiden som ikke leder strøm osv. Er bare å tenke litt logisk sammen med denne "regelen", så kan du tenke deg frem til hva som leder strøm) ;)

Lenke til kommentar
Alle materialer har forskjellige elektriske lede-evner. (Eller magnetiske lede-evner). Ting du kan feste en magnet til vil lede strøm (strøm = magnetisme), ting magneten ikke fester seg til isolerer.

5535866[/snapback]

Det stemmer ikke helt. Aluminium og rustfritt stål leder strøm godt men har ikke såkalte ferromagnetiske egenskaper. En mangnet vil ikke sitte fast på disse metallene selv om de leder strøm veldig bra. Det samme gjelder isolerende materialer. Noen isolerende materialer er magnetiske mens andre ikke er magnetiske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Alle materialer har forskjellige elektriske lede-evner. (Eller magnetiske lede-evner). Ting du kan feste en magnet til vil lede strøm (strøm = magnetisme), ting magneten ikke fester seg til isolerer.

5535866[/snapback]

Det stemmer ikke helt. Aluminium og rustfritt stål leder strøm godt men har ikke såkalte ferromagnetiske egenskaper. En mangnet vil ikke sitte fast på disse metallene selv om de leder strøm veldig bra. Det samme gjelder isolerende materialer. Noen isolerende materialer er magnetiske mens andre ikke er magnetiske.

5535905[/snapback]

 

Huff, såklart har du rett (..igjen :p)

 

Er nok bare jeg som svarer for raskt uten å helt tenke over hva jeg sier :no:

Lenke til kommentar
har noen en ca forklaring på Deja vûo, eller hva det heter? :hmm:

alle har jo det noen ganger, men i noen perioder har jeg hatt ganske mange :p

for ikke lenge siden hadde jeg en nesten sammenhengene i 5 minutter :dontgetit:

ble nesten redd :(

 

hva kommer dette av?

5535889[/snapback]

Vi hadde jo en finfin tråd om fenomenet for ikke så lenge siden :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=516791&hl=

Lenke til kommentar

Mach = lydens hastighet. Jeg antar det er lydens hastighet i luft ved 20'C og 1 atm trykk de går ut i fra.

 

Edit: http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae58.cfm

 

Question: What speed defines Mach 1? and why?

Asked by: Anthony Matarazzo

 

Answer: Mach number is a common 'ratio' unit of speed when one is talking about aircrafts. By definition, Mach number is a ratio of the speed of a body (aircraft) to the speed of sound in the undisturbed medium through which the body is traveling. It is said that the aircraft is flying at Mach 1 if its speed is equal to the speed of sound in air (which is 332 m/s or 1195 km/hr or 717 miles/hour.) An aircraft flying at Mach 2 is flying at twice the speed of sound in air, etc.

 

Mach numbers are named after Ernst Mach (1838-1916), an Austrian philosopher and physicist. The term Mach number came into use in 1929.

 

Answered by: Anton Skorucak, M.S. Physics, PhysLink.com Creator

 

http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/mach.html

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Omvendt? Hvis man vasker hansdsåpa med håret? :p

5541214[/snapback]

I gamle dager hadde de ikke sjampo. Kun såpestykker. De vasket håret den gangen også og brukte den såpa de hadde tilgjengelig. Jeg har selv vasket håret med såpestykke på en hyttetur ingen hadde sjampo. Det gikk greit det.

 

Det går sikkert bra å vaske hendene med sjampo også. (Prøv neste gang du er på badet ;) )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...