Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
<myte> Greia med H og B var visst en skrivefeil, opprinnelig, som ble gjentatt mange ganger (h og b kan være like i håndskrift) </myte>

5499246[/snapback]

Tror det er mer fordi noen fant ut at det er mer praktisk at den heter H siden vi også bruker tegnet b til å senke en halvtone. B på norsk er b for H. B for b blir liksom litt banalt... :)

5499385[/snapback]

 

Det heter jo B på engelsk, da - og i mange land... De noterer bare halvtoner som Bb og F# (leses B flat og F sharp)

Lenke til kommentar
Skalaen går forresten fra C til C, (C-D-E-F-G-A-H-C), men husker ikke hva alle halvtonene kalles.

5498412[/snapback]

Nåja. Skalaen er en skala. A-H-C-D-E-F-G-A er Cm skalaen. Skalaen går uansett overalt. Cd er mest det de fleste forbinder med skalaen. Fordi den kun inneholder "hvite toner"

5498578[/snapback]

Du har rett i at en skala er en skala, men det der er ikke cm-skalaen. Det der er en ren amoll-skala. Parallelltonearten til C-dur. Og det er jo ikke mer praktisk at det heter H. Mer å blande sammen.

Lenke til kommentar
Hvor mye forkortes levetiden med røyking? (hvert drag, røyk etc)

5494576[/snapback]

 

Jeg har hørt forskjellige tall om dette. Jeg har både hørt at en hel røyk forkorter levetiden med 3 og et halvt minutt, og at en røyk forkorter levetiden med 7 minutter, så disse tallene er nok bare spekulasjoner.

 

Spørsmål: I noen land er det kakkerlakker i avløpsrørene. Hvor gjør de av seg når det f.eks. renner masse varmt vann gjennom rørene?

5495776[/snapback]

det skjønte jeg ikke... er ikke en hel røyk og en røyk det samme?

Lenke til kommentar
Hvem er de?

"Nå har de satt opp skatteprosenten igjen"

"Nå har de byttet ut de gode gamle bussene"

"Nå har de knust ølflasker på fortauet her, jævlene"

5503149[/snapback]

"De" er alle som ikke er "oss" eller "meg".

f.eks. Jeg bor i Sarpsborg, så "de" kan være alle som ikke bor i Sarpsborg.

Nordmenn kan bruke "de" om resten av verden.

"De" blir altså alle som ikke er en del av en gitt gruppe.

 

"De" blir også ofte brukt om "store bror" eller myndighetene; generelt personer du ikke vet hvem er som har en eller annen makt over din situasjon.

 

For å henvise til eksemplene dine vil "de" være:

setning 1: staten og/eller bankene

setning 2: busselskapet(ene)

setning 3: drittunger, pøbler

 

I noen land er det kakkerlakker i avløpsrørene. Hvor gjør de av seg når det f.eks. renner masse varmt vann gjennom rørene?

5495776[/snapback]

Surfer?

Kakkerlakker er ekstremt hardføre, de prøver vel å holde seg fast til veggen, finne kroker. Blir de skyldt bort klatrer de bare opp igjen.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vet ikke om det har blitt spurt om før, men her er da mitt spørsmål:

 

Dere vet sann is som kan ligge på vegen, men det ser ut som om det ikke er is der i det hele tatt.

Hvorfor heter det "speilblank is" (vi sier i alle fall det her hvor jeg bor), når isen egentlig er helt gjennomsiktig?

5506030[/snapback]

 

Sikkert fordi at når sola skinner reflekteres lyset og man får på en måte en speilrefleks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tull. Det finnes mange nettsteder som hjelper deg med dette, blant annet www.dnstools.com.

5508235[/snapback]

 

Jeg uttrykkte meg kanskje litt feil. Det jeg mente er at man ikke kan finne ut hvem som eier en nettside, kun hvem som eier domenet. Jeg vet det er mange sider som tilbyr DNS whois, men var ikke det han spurte etter ;)

Lenke til kommentar
Skalaen går forresten fra C til C, (C-D-E-F-G-A-H-C), men husker ikke hva alle halvtonene kalles.

5498412[/snapback]

Nåja. Skalaen er en skala. A-H-C-D-E-F-G-A er Cm skalaen. Skalaen går uansett overalt. Cd er mest det de fleste forbinder med skalaen. Fordi den kun inneholder "hvite toner"

5498578[/snapback]

Du har rett i at en skala er en skala, men det der er ikke cm-skalaen. Det der er en ren amoll-skala. Parallelltonearten til C-dur. Og det er jo ikke mer praktisk at det heter H. Mer å blande sammen.

5505120[/snapback]

A-H-C-D-E-F-G er en Cm skala, ettersom skolen må ha rett? :innocent:

Kan du forklare meg en Cm skala da, isåfall?

Lenke til kommentar

Det finnes mange moll-skalaer, og dermed mange Cm-skalaer ... I farten kommer jeg på ren moll (eolisk), samt melodisk, harmonisk og sigøynermoll. I tillegg kommer de mollpregede kirketoneartene dorisk, lokrisk og frygisk, og vi har også moll-pentaton. Det er mange andre også, men jeg er ingen ekspert på skalaer.

 

Den vanligste skalaen å kalle for "moll" er "ren moll", som tilsvarer A til A på hvite tangenter på et piano. I forhold til durskalaen (ionisk), har denne skalaen senket 3. 6. og 7. trinn. Spilt fra C blir dette som følger: C - D - Eb - F - G - Ab - B - C

 

Edit:

Grunnen til at vi har H/B-problematikken, er at i gamle dager var ren moll oftere brukt enn dur, så da man skulle gi notene navn, var det naturlig å spille den rene mollskalaen på hvite tangenter = A til A. Med engelske notenavn blir dette A - B - C - D - E - F - G - A, mens det med det systemed vi bruker, blir A - H - C - D - E - F - G - A. Da man gikk over til å bruke C som referansetone, valgte noen å endre navn på den gamle "B" til "H", mens noen fortsatte å bruke disse navnene.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Hvorfor blir man så utrolig mett av vaffler? Har spist 5 vaffler og det presser på i halsen nå selv om jeg ikke er mett i magen.

5518781[/snapback]

Sikkert på grunn av eggene. Jeg blir alltid fort mett av egg.

5518812[/snapback]

Eller kanskje på grunn av lufta.. Man blir veldig mett av f.eks et par hundre gram eggidosis eller marsmellows. (ca en liter magefyll)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvorfor blir man så utrolig mett av vaffler? Har spist 5 vaffler og det presser på i halsen nå selv om jeg ikke er mett i magen.

5518781[/snapback]

Sikkert på grunn av eggene. Jeg blir alltid fort mett av egg.

5518812[/snapback]

Eller kanskje på grunn av lufta.. Man blir veldig mett av f.eks et par hundre gram eggidosis eller marsmellows. (ca en liter magefyll)

5520196[/snapback]

 

Hvorfor kan man da dø av matmangel? Man kan jo bare spise luft?

 

*flire rått* :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...