ⅵdar Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Noen ganger når de viser været på NRK, står det 0°, noen ganger i blått, andre ganger i rødt. Det må tilsvare at det er +0° og -0°, men det er jo det samme! Hvorfor har de forskjellige farger for samme temperatur? Kanskje det er fordi temperaturene blir oppgitt uten desimaler og at + betyr over 0 og - betyr under 0? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 hvilken tråd på forumet her har flest poster ? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Noen ganger når de viser været på NRK, står det 0°, noen ganger i blått, andre ganger i rødt. Det må tilsvare at det er +0° og -0°, men det er jo det samme! Hvorfor har de forskjellige farger for samme temperatur? 5480285[/snapback] Kanskje de mener med fare for varmere og omvendt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg lurer på hvor kaldt det blir i morgen hvis det er 0°C i dag og det blir dobbelt så kaldt i morgen.5480244[/snapback] 0°C kan jo være varmt alt etter hvordan man ser det. (F.eks om dette var målt på sydpolen, eller fryselagret til Gilde) så da kunne vel spørsmålet like gjerne vært "Jeg lurer på hvor varmt det blir i morgen hvis det er 0°C i dag og det blir dobbelt så varmt i morgen." -Sjefskverulanten- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) hvilken tråd på forumet her har flest poster ?5480442[/snapback] Sikkert en av SO-trådene. Edit: SO4 har nå 88.234 innlegg. SO3 fikk 100.007 innlegg. SO2 forsvant etter en databasekræsj i 2003 så den vet jeg ikke lengden på. SO1 ble "bare" ca 10.000 innlegg lang. Endret 22. januar 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvem har høyest antall poster i en tråd? Lenke til kommentar
johnj Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hva er forskjellen på en teaser, en promo og en trailer, sånn i radio-, TV- og filmsammenheng? Er noe lenger enn det andre? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvem har høyest antall poster i en tråd?5480491[/snapback] I SO4-tråden er det Bundy som har flest innlegg: 3787 I SO3-tråden var det B|Real som hadde flest innlegg: 4232 Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvem har høyest antall poster i en tråd?5480491[/snapback] I SO4-tråden er det Bundy som har flest innlegg: 3787 I SO3-tråden var det B|Real som hadde flest innlegg: 4232 5480542[/snapback] Det er mest innlegg i en tråd på hele forumet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det er mest innlegg i en tråd på hele forumet?5480658[/snapback] Det vet jeg ikke, for det tar for mye tid å sjekke alle de populære trådene i alle kateogoriene men jeg tror det er en god sjanse for at dette er flest innlegg fra en bruker i en tråd i hele forumet. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Merkelige tall? Jeg kikket tilfeldigvis på en tabell over barnevernssaker i Norge, og så enkelte rare tall. Landsgjennomsnittet for antall saker i alderen 0-17 år (01.01.2005 Statistisk sentralbyrå) ligger på 3,55 % (tilsvarende fordelingen i Sauda kommune). Bydelen Sagene i Oslo er blant verstingene med hele 9%, men kommer bare på femteplass på listen. På andreplass ligger Hasvik med sine 9,9%, men hold dere fast folkens: Øverst på listen ligger Salangen med hele 13%. 73 av de 525 innbyggerne i Salangen kommune mellom 0 og 17 år har vært i kontakt med barnevernet. Dette er jo et unormalt høyt tall for et så lite sted. Enten så er tallene feil, eller så bor det ekstremt mye folk med store problemer der. Så det snedige spørsmålet blir da følgende: Hvorfor skiller Salangen seg såpass ut fra normalstatistikken? Det er også ganske ironisk at Salangen kommune nå lyser ut ledige stillinger som barnevernskonsulenter i kommunen Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 På Kvernevik barneskole i Stavanger er det en rektor som ville gå nye veier når det gjaldt disiplin av sine elever. Hvis et barn bannet mer enn tre ganger, skulle det sendes bekymringsmelding til barnevernet. Resultatet var at barnevernet ble oversvømmet av bekymringsmeldinger, og ba pent om at rektor måtte la være. Videre ble Kvernevik overrepresentert på statistikkene over Stavanger... Det kan være det er noe slikt som har skjedd.. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hehe! Kvernevik er nå et problemområde i Stavanger uten denne lærerens hjelp. Jeg har hørt nok av historier om gærne bygdetullinger under 18 år som springer rundt der ute og lager mordbranner, skuddvekslinger og som driver med heftig doplanging. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hehe! Kvernevik er nå et problemområde i Stavanger uten denne lærerens hjelp. Jeg har hørt nok av historier om gærne bygdetullinger under 18 år som springer rundt der ute og lager mordbranner, skuddvekslinger og som driver med heftig doplanging. 5483544[/snapback] Hehe, man kan godt si at Kvernevik er rimelig tungt belastet... Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvor mye forkortes levetiden med røyking? (hvert drag, røyk etc) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvor mye forkortes levetiden med røyking? (hvert drag, røyk etc)5494576[/snapback] Jeg tror ikke det finnes noe mål på det siden jeg ikke tror det er proposjonalt. F.eks hvis man finner ut at folk som røyker 10 sigaretter per dag dør i gjennomsnitt 10 år i tidligere enn gjennomsnittlige ikkerøykere så betyr ikke det at de som røyker 100 sigaretter om dagen dør gjennomsnittlig 100 år før gjennomsnittet av ikkerøykere. Men det finnes sikkert en tabell over hvor mange år man taper hvis man røyker i gjennomsnitt 1, 10, 20, 50 eller 100 sigaretter om dagen. Lenke til kommentar
RAM Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvor mye forkortes levetiden med røyking? (hvert drag, røyk etc) 5494576[/snapback] Jeg har hørt forskjellige tall om dette. Jeg har både hørt at en hel røyk forkorter levetiden med 3 og et halvt minutt, og at en røyk forkorter levetiden med 7 minutter, så disse tallene er nok bare spekulasjoner. Spørsmål: I noen land er det kakkerlakker i avløpsrørene. Hvor gjør de av seg når det f.eks. renner masse varmt vann gjennom rørene? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg har hørt forskjellige tall om dette. Jeg har både hørt at en hel røyk forkorter levetiden med 3 og et halvt minutt, og at en røyk forkorter levetiden med 7 minutter, så disse tallene er nok bare spekulasjoner. Det er vel litt for mye til å være sant ? ;P det er uansett individuelt.. Folk dør i forsjellig alder uansett.. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 En av Norges eldste menn hadde røkt pipe siden han var ung, og det var visst ikke noe galt med ham, rent bortsett fra alderen. Det er ihvertfall ingen tvil om at det ikke er særlig sunt å røyke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Spørsmål: I noen land er det kakkerlakker i avløpsrørene. Hvor gjør de av seg når det f.eks. renner masse varmt vann gjennom rørene?5495776[/snapback] Jeg tror det kommer av to ting: * Kakkerlakker har en utrolig overlevelsesevne (Min gjetting: De overlever 0-60'C) * Varmt vann er skjelden så varmt som man skal ha det til. F.eks er glovarmt vann i springen normal rundt 65-70'C og det er skjelden man heller ut noe varmere enn det. Vann avkjøles også ganske raskt når det renner langs ellers kjølige rør og blander seg med kjølige væske. Hvis du har f.eks kokvask 95'C i vaskemaskinen og heller ut 10 liter på en gang så blir sikkert vannet under 60'C og mulig å overleve så lite som 10-20 meter ut i avløpet. En halvtime etterpå kan kakkelakkene som overlevde 10-20 meter unna ha kravlet seg fram til vaskemaskinen. Kakkerlakker er virkelig hardføre og et virkelig vanskelig skadedyr. Jeg er bare glad til for at de er skjeldne i norge. I hvertfall utenom store gamle bygårder. Det er vel litt for mye til å være sant ? ;P det er uansett individuelt.. Folk dør i forsjellig alder uansett.. 5495842[/snapback] Hmm.. regne: 7 minutter * 20 sigaretter per dag * 356 dager i året * 50 år (fra man er 15 til man er 65) = 4,9 år kortere. Jeg synes ikke det høres usansynlig mye ut. Gjør du? Vi snakker vel om gjennomsnitt her så at det er individuellt spiller jo ingen rolle for resultatene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg