Veritas_ Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 mmmmmm, swelling Lurer fremdeles på om noen har vært borti dette/testet det. "Så på ett reiseprogram her en dagen. Det var fra mexico og en lokal innbygger skulle vise hvordan man drikker tequila. Han tok først salt, så sitroen og sist shoten. Noen som har noen innlysende ord her? Har vi tatt feil alle disse årene? " Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Er da for P ikke en fasit på hvordan drekke tequila, men i tilfellet salt, tequila, sitron har jeg hørt en forklaring av en høyere utdannet person jeg stoler på: Saltet "åpner" smaksløkene, slik at du smaker tequilaen bedre, så "lukker" en smaksløkene igjen med sitronen. Om det er sant vet jeg ikke, men han kameraten min vet som regel hva han snakker om, særlig med sprit (en annen kompis av oss begge drikker "Tequila Stuntmann": Sniff saltet, drikk shoten, kjør sitronen i øyet. Jeg har sett'n gjort det flere ganger, fælt, men en kan ikke se bort) Verdt å merke seg kanskje: Tequila finne også i lagret form. Spriten blir da lagret på eikefat på samme måte som kånjak, den blir brun som kånjak, og blir gjerne også drukket av kånjakglass. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Kånjak skrives Konjakk eller Cognac ^^ Anyways, nytt spml: Hvorfor er det så vanskelig for oss menn og forstå kvinner? Lenke til kommentar
Folo Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Fordi menn er for enkle. ------------------- Er det nødvendig å bytte lysrør og tennstift samtidig? eller der dette ett salgstriks? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hvorfor er det så vanskelig for oss menn og forstå kvinner?Burde blitt skrevet:Hvorfor er det så vanskelig for oss menn å forstå kvinner? ^^ Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Har et spørsmål. Det virker kanskje litt rart/teit men det er noe jeg seriøst lurer på : Hvorfor er snøen hvit når vann er gjennomsiktig og is er også gjennomsiktig? Burde ikke snøen også være gjennomsiktig da?? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 http://science.howstuffworks.com/question524.htm Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Snø er vel hvitt fordi den består av krystaller som bryter lyset på en bestemt måte som får det til å se hvitt ut. Is kan jo også være hvit. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Fordi menn er for enkle. ------------------- Er det nødvendig å bytte lysrør og tennstift samtidig? eller der dette ett salgstriks? 5468875[/snapback] Har aldri vært nødvendig her. Byttes litt om hverandre egentlig. Når lyset begynner å bruke lang tid på å tenne kan du skifte tennstiften. Om vi tenker på samme ting, den tingen som ser ut som en sikring, med to poler. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Fordi menn er for enkle. ------------------- Er det nødvendig å bytte lysrør og tennstift samtidig? eller der dette ett salgstriks? 5468875[/snapback] Har aldri vært nødvendig her. Byttes litt om hverandre egentlig. Når lyset begynner å bruke lang tid på å tenne kan du skifte tennstiften. Om vi tenker på samme ting, den tingen som ser ut som en sikring, med to poler. 5468992[/snapback] Ja, var ikke helt sikkert på om det heter tennstift eller ikke, men når man kjøper f.eks ett nytt lysrør anbefales det så å si alltid fra selgers side å også kjøpe/bytte tennstift. For det skal gi bedre levetid, men jeg stiller meg sterkt tvilende til dette. Da jeg ikke ser logikken i at ett lysrør skal oppnå lenger levetid med en ubrukt tennstift enn en 50% brukt tennstift, eller at en tennstift skal ha lenger levetid med ett 50% brukt lysrør. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Okey folkens. Finnes det en liten partikkel (så liten at den ikke veier noen ting) som er usynlig for øyet, men som kan gi et synlig lite lysglimt i det partikkelen opphører sin form? -Påfølgende spørsmål kommer hvis ja. Edit: Snø reflekterer alle farger, og ser derfor hvit ut. Det gjør også at snøen kan holde lenger på sin eksistens. Det gjør sitt til at det faktisk er bedre med snø i 10 minus grader enn uten. Snøen trenger kulde for ikke å smelte, og trekker dermed kulden ut av luften mens den reflekterer varme. Endret 20. januar 2006 av anth Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Har et spørsmål. Det virker kanskje litt rart/teit men det er noe jeg seriøst lurer på : Hvorfor er snøen hvit når vann er gjennomsiktig og is er også gjennomsiktig? Burde ikke snøen også være gjennomsiktig da??5468944[/snapback] Is og snø er mer sammenlignbart enn vann og snø siden is og snø er i samme fasetilstand (fast, krystallisk). Forskjellen på disse er at den ene er solid og uten lufterom mens den andre har ørten bittesmå hull mellom hver krystall. Hver overflate mellom iskrystall og luft bryter lyset. Jo flere små hulrom det er jo mer brytes og spres lyset i alle retninger. Vann kan også bli ugjennomsiktig hvis man tilfører nok overflater, f.eks ved å ha en dråpe zalo oppi og blåse vannet fullt av bobler. Is kan på sin side være ugjennomsiktig, gjennomsiktig eller halvveis gjennomsiktig avhengig av hvor mye luftbobler det er i det. Det samme gjelder glass. Et vindu er gjennomsiktig men hvis man knuser det til "mel" så blir den like hvit som snø fordi lyset brytes og spres i alle retninger. Folo, Fredrikrb: Jeg kaller dingsen for "starter". anth: Jeg er usikker på det med masseløse partiker, men det finnes i hvertfall en drøss med partikler, atomer og molekyler som er så små at de er usynlig for øyet og for et hvert lysmikroskop. (Med lysmikroskop er det teoretisk umulig å se noe som er mindre enn bølgelengden på synlig lys: ca 400nm. I praksis er det skjelden man ser noe som er mindre enn 1000nm selv med gode lysmikroskoper. Enkeltatomer er som regel bare noen nm store og molekyler er skjelden større enn 400nm.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Edit: Snø reflekterer alle farger, og ser derfor hvit ut. Det gjør også at snøen kan holde lenger på sin eksistens. Det gjør sitt til at det faktisk er bedre med snø i 10 minus grader enn uten. Snøen trenger kulde for ikke å smelte, og trekker dermed kulden ut av luften mens den reflekterer varme.5469250[/snapback] Hehe.. Dette var en kreativ forklaring på hva snø "spiser for å leve". Jeg vil bare si meg uenig i at de optiske egenskapene har noe å gjøre med temperaturen og varmetransporten i snøen. Dette er adskillte egenskaper og har lite med hverandre å gjøre. Hvis teorien din hadde vært rett så ville is alltid vært like ugjennomsiktig som snø, og vann og glass alltid like gjennomsiktig. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Simen1: Er du så allvitende eller er du bare en "Googlemaister" Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Edit: Snø reflekterer alle farger, og ser derfor hvit ut. Det gjør også at snøen kan holde lenger på sin eksistens. Det gjør sitt til at det faktisk er bedre med snø i 10 minus grader enn uten. Snøen trenger kulde for ikke å smelte, og trekker dermed kulden ut av luften mens den reflekterer varme.5469250[/snapback] Hehe.. Dette var en kreativ forklaring på hva snø "spiser for å leve". Jeg vil bare si meg uenig i at de optiske egenskapene har noe å gjøre med temperaturen og varmetransporten i snøen. Dette er adskillte egenskaper og har lite med hverandre å gjøre. Hvis teorien din hadde vært rett så ville is alltid vært like ugjennomsiktig som snø, og vann og glass alltid like gjennomsiktig. 5469393[/snapback] Jeg skjønner hva han mener, rett og slett at snøen bruker lengre tid på å smelte enn om den hadde vært svart. Når det er sagt er jo ikke akkurat snø levende, og det er ingen grunn til å si at det ligger noe evolusjonsmessig bak. Den smelter saktere fordi den er hvit, ikke omvendt Lenke til kommentar
Zozzy Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Fordi menn er for enkle. ------------------- Er det nødvendig å bytte lysrør og tennstift samtidig? eller der dette ett salgstriks? 5468875[/snapback] Fordi kvinner er vanskelige? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Simen1: Er du så allvitende eller er du bare en "Googlemaister" 5469504[/snapback] Hmm.. vanskelig spørsmål .. Jeg leverer vel i både pose og sekk (det om is og snø kommer ikke fra google, men fra fysikk, kjemi osv fra skolen/universitetet) Isbilen: Jeg skjønner jeg også, men synes det var rart formulert. Endret 20. januar 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hva står Mrs. for? (som i Mrs. Robinson) (Ikke hva det betyr, men hva "hele ordet" er) Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Så r-en er bare lureri? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg