Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6
Spørsmålet om nysing angående sol har vel vært oppe før og jeg mener å tro det skyldes en "feilkobling" i hjernen som gjør at veldig skarpt lys/uv-stråling narrer hjernen til å tro at du blir kilt i nesa, ellerno.

5458332[/snapback]

Har hvertfall hvert oppe en gang før, når jeg spurte om det, men fikk ikke noen svar da.

Men den teorien kan kanskje stemme ja, men høres ikke helt sansynlig ut.

Det kan jo også være at du nyser, for da lukker du øynene? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skjønte helt hva du mente nå, så er ikke jeg helt med på den teorien. Personlig nyser jeg ikke av å se på sola, når jeg kjenner nysen på vei. Ser jeg på sola, så lukker jeg øynene, men det er fordi det er for høy UV-stråling for hva øynene mine tåler. Nysen kommer ikke.

Hvis jeg skjønte at du mente nysen kom som en følge av øyer som lukker seg, så kan jeg avkrefte det med en gang altså

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Hvis jeg skjønte helt hva du mente nå, så er ikke jeg helt med på den teorien. Personlig nyser jeg ikke av å se på sola, når jeg kjenner nysen på vei. Ser jeg på sola, så lukker jeg øynene, men det er fordi det er for høy UV-stråling for hva øynene mine tåler. Nysen kommer ikke.

Hvis jeg skjønte at du mente nysen kom som en følge av øyer som lukker seg, så kan jeg avkrefte det med en gang altså

5458384[/snapback]

Mente at jeg nyser når det er veldig lyst, eller hvis jeg er akkurat på kanten til å nyse og stirrer rett på et sterkt lys så nyser jeg. Det har ikke noe med at jeg lukker igjen øynene.

Men en jeg kjenner har det akkurat som meg, mens to andre har aldri opplevd det.

Lenke til kommentar

Angående nysing:

Jeg nyser ikke på kommando ved å se på skarpt lys, men hvis jeg må "nesten-nyse", aktiveres nysingen om jeg ser på skarpt lys.

For å finne svaret på hvorfor skarpt lys trigger nysing, må vi nøste opp i de enkelte fakta.

1: Hvorfor nyser vi?

- Vi nyser fordi utblåsingen av luft fjerner forstyrrende og potensielt skadende objekter i nesehulen.

2: Hva trigger nysing?

- Når følesansen registrerer et objekt i nesehulen, aktiveres nyserefleksen.

- Når øynene blir utsatt for kraftig lys, aktiveres nyserefleksen hos de som er ekstra følsomme for den.

3: Kan vi trekke noen koblinger mellom disse punktene, for å finne ut hvorfor skarpt lys påvirker nyserefleksen?

- Nei, ikke uten videre.

Min egen konklusjon: Dette er selvølgelig noe som henger igjen fra gammelt av. I fortiden var vi mer utsatt for farer, og en av dem var det å se på skarpt sollys. Før språk og intelligens var godt utviklet, var kanskje mennesker dumme nok til å ikke vite at man kan bli blind av å stirre på solen. Gjennom genetisk utvikling får kroppen nye egenskaper, og ettersom støv i nesen er forbundet med fare, kan refleksen som fjerner faren ha blitt koblet med faren av å stirre direkte på sollyset. Denne "nye" refleksen har bare fulgt en av de gjenværende grenene på slektstreet idag, og derfor er det noen av oss som nyser pga. sterkt lys, mens andre ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Zevs_: For å gi deg et skikkelig svar. (Det er ikke alle på dette forumet som er istand til det.)

En pixel er minste punkt på skjermen din som kontrolleres individuelt. Den består av rød, grønn og blå (RGB) farge, som kan tennes i forskjellige styrker for å danne ønsket farge. Hvit er maks styrke på alle fargene, mens sort er alle styrke av. På en vanlig TV-skjerm (pre-HD) ser du disse pixlene veldig godt om du "legger" øyet nær overflaten. På moderne PC-skjermer er de mindre synlige, fordi det er presset flere pixler inn på samme areal. For å finne ut hvor bred en pixel er på en bestemt skjerm, gjør du følgende:

P=W/O

P=Pixel, W=Bredde og O=Antall pixler per linje

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Min egen konklusjon: Dette er selvølgelig noe som henger igjen fra gammelt av. I fortiden var vi mer utsatt for farer, og en av dem var det å se på skarpt sollys. Før språk og intelligens var godt utviklet, var kanskje mennesker dumme nok til å ikke vite at man kan bli blind av å stirre på solen. Gjennom genetisk utvikling får kroppen nye egenskaper, og ettersom støv i nesen er forbundet med fare, kan refleksen som fjerner faren ha blitt koblet med faren av å stirre direkte på sollyset. Denne "nye" refleksen har bare fulgt en av de gjenværende grenene på slektstreet idag, og derfor er det noen av oss som nyser pga. sterkt lys, mens andre ikke gjør det.

Bra teori det der ja, noe sånt jeg har kommet frem til også. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Har et artig spørsmål her. Som det sikkert finnes en logisk forklarting på.

Hva kommer det at at man får vondt i magen om man spiser/drikker vaffelrøre, og ikke når man steker vaflene først?

Vaffelrøre er godt! :D Men det er vel samme grunn som med f.eks bolledeig, det hever seg i magen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...