cErfik Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Ok dette lurer jeg litt på. Hvorfor får pannakaken forskjellig steke mønster, selvom du bruker samme panna med eksagt samme mengde smør/olje og samme steke tid på begge sidene og nøyaktig like mye røre av samme røren? Jeg tror kanskje det har noe med varmen, men noen annen forklaring? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er aldri eksakt samme mengde smør, eksakt samme steketid og eksakt like mye røre av den eksakt samme røren. Uansett så har det vel med varmefordelingen i panna å gjøre, varmen er aldri konstant. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 For å spinne videre på det Loeve sier: Små forskjeller i mengde smør, ørsmå forskjeller i fordelingen av røra etc kan gi store utslag. Noen plasser blåser det seg opp bobler mens andre plasser ikke. De plassene det blåses opp bobler inni pannekaka blir pannekaka presset hardere ned mot panna og dermed stekt hardere. Å prøve å steke flere pannekaker på rad helt identisk tror jeg er en umulig vitenskap men det går an å prøve. Prøv f.eks å stek uten smør for å unngå den variablen. Bruk optisk termometer for å finne nøyaktig temperatur på panna så det kan gjøres likt flere ganger. Bland pannekakemiksen i en mixmaster. Mixmasteren må surre lenge for å gi en jevnest mulig blanding. La panna stå på nøyaktig samme plass i hvert forsøk. Mål opp nøyaktig f.eks 100ml røre med f.eks en hestesprøyte og sprøyt det ut så likt som mulig midt i panna hver gang. Stek nøyaktig like lenge. Da tror jeg du vil få nogenlunde like pannekaker (tykkelse, konsistens, total farge) og forhåpentligvis litt lignende mønstre. Lenke til kommentar
cErfik Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Det er aldri eksakt samme mengde smør, eksakt samme steketid og eksakt like mye røre av den eksakt samme røren. Uansett så har det vel med varmefordelingen i panna å gjøre, varmen er aldri konstant. 5428172[/snapback] Var det jeg hadde en mistanke om ja. Mens jeg er her så lurer jeg også på om det er sant at på nedre siden av ekvator så vist du spyler ned så "svinger" vannet andre veien enn på øvre siden? I så fall hvorfor? EDIT: Takker Simen1 for et enda mer utfyllende svar Endret 12. januar 2006 av c3rfik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Mens jeg er her så lurer jeg også på om det er sant at på nedre siden av ekvator så vist du spyler ned så "svinger" vannet andre veien enn på øvre siden? I så fall hvorfor?5428267[/snapback] Det skyldes noe som heter Coriolis-effekten. Dette er noe som skjer fordi jorda roterer. Det er den samme effekten som får elver på den nordlige halvkule til å sakte grave ut mer på den vestlige siden enn på den østlige (eller var det omvendt?) Orkaner, vinder rundt lavtrykk og havstrømmer påvirkes også til å rotere en bestemt retning. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Mens jeg er her så lurer jeg også på om det er sant at på nedre siden av ekvator så vist du spyler ned så "svinger" vannet andre veien enn på øvre siden? I så fall hvorfor?5428267[/snapback] Det skyldes noe som heter Coriolis-effekten. Dette er noe som skjer fordi jorda roterer. Det er den samme effekten som får elver på den nordlige halvkule til å sakte grave ut mer på den vestlige siden enn på den østlige (eller var det omvendt?) Orkaner, vinder rundt lavtrykk og havstrømmer påvirkes også til å rotere en bestemt retning. 5428340[/snapback] Tror kanskje ikke du leste artikkelen du selv linket til. Corioliseffekten er så utrolig liten at det må et kontrollert eksperiment til for å oppdage den i i toalettet eller vasken (Det er slik jeg tolker spyler ned). Compared to the rotations that one usually sees (tires on a travelling automobile, a compact disc playing music, or a draining sink), the rotation of the Earth is very small: only one rotation per day. The water in a sink might make a rotation in a few seconds and so have a rotation rate ten thousand times higher than that of the Earth. It should not be surprising, therefore, to learn that the Coriolis force is orders of magnitude smaller than any of the forces involved in these everyday spinning things. The Coriolis force is so small, that it plays no role in determining the direction of rotation of a draining sink anymore than it does the direction of a spinning CD. Lenke til kommentar
W Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvorfor maler katter?5413181[/snapback] Gir utrykk for at den trives5413239[/snapback] For å være litt kverulerende: Hvorfor gir katter uttrykk for at de trives? Og når det er besvart: Hvorfor valgte de akkurat denne måten å uttrykke trivsel? 5423736[/snapback] Finnes det andre dyr som gir uttrykk for trivsel? 5423784[/snapback] Marsvin Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) På kontoret mitt har jeg en mystisk boks som jeg ikke vet hva skal brukes til. Jeg har alt opprettet en tråd for dette spørsmålet, men ettersom ingen har kunnet gi meg et svar etter 60 poster og over 3000 visninger av tråden velger jeg å prøve å tappe kunnskap fra denne tråden. Merkelig boks på kontoret, hva er det? (Bilder) Endret 12. januar 2006 av Dr.Ittsekk Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvorfor maler katter?5413181[/snapback] Gir utrykk for at den trives5413239[/snapback] For å være litt kverulerende: Hvorfor gir katter uttrykk for at de trives? Og når det er besvart: Hvorfor valgte de akkurat denne måten å uttrykke trivsel? 5423736[/snapback] Finnes det andre dyr som gir uttrykk for trivsel? 5423784[/snapback] Marsvin 5428488[/snapback] Hvordan uttrykker de seg da? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 På kontoret mitt har jeg en mystisk boks som jeg ikke vet hva skal brukes til. Jeg har alt opprettet en tråd for dette spørsmålet, men ettersom ingen har kunnet gi meg et svar etter 60 poster og over 3000 visninger av tråden velger jeg å prøve å tappe kunnskap fra denne tråden. Merkelig boks på kontoret, hva er det? (Bilder) 5428530[/snapback] Spør sjefen? Lenke til kommentar
moray Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Hvordor har lyden til biler og trafikk generelt en lavere frekvens når de har kjørt forbi deg enn når de kommer mot deg? Mener å huske at dette kalles *ettellerannet*-effekt? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Doppler- effekten, det. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hva betyr spåkopp på engelsk? Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvor mye tjener tv2 på smskonkurransene de arrangerer på sonen midt på natta. Et spm de hadde der: "Stokk om på dette ordet, så får du noe du kan drikke eller spise. Ordet er "ET".." 10 kr pr sms Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvorfor er 15 år gamle jenter nødt til å sminke, kle og te seg som de hører til de verste prostituerte tatt fra et bilde av Rådhusplassen eller Ravnkloa for 10-15 år siden? Ikke alle er sånn, men 99% av jentene her i Orkdal og omegn på den alderen er slik. I går ble jeg tvingt til å være søstra mi på kleshandel, og vi endte på div. butikker som solgte rett og slett... Horeklær. Skal ikke nevne noen butikknavn, men det var fullt av jenter i alderen 11 til 16 år der. Skammelig er det. Rett og slett. Ca like ille som 6 år gamle jenter med egen mobil og sokker i BH'en! Fysj! Men hvorfor vil de kle seg og være slik, og ødelegge sin egen skjønnhet? Et opprør mot foreldregenerasjonen? Har noen et konkret svar? Jeg har lurt i flere år nå. Og hva er vitsen med lange, svarte støvletter med pels-fôr-ting når det faktisk er ganske varmt ute (januar tatt i betraktning) og ikke et hint av snø engang? Hadde det ikke vært bedre med normale sko? Og mens vi snakker om sko... Hvorfor skal jenter på død og liv ha sko med høye, tynne hæler når de VET de skal gå på brosteiner? Har de et ønske om å ødelegge skoen og stue ankelen (eller verre)? Sjur stiller seg herved offisielt 106% uforstående til medlem av den feminine delen av Homo Sapiens Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Men hvorfor vil de kle seg og være slik, og ødelegge sin egen skjønnhet?Et opprør mot foreldregenerasjonen? Har noen et konkret svar? Jeg har lurt i flere år nå. 5435921[/snapback] Fordi de er sløkka i hue. Og hva er vitsen med lange, svarte støvletter med pels-fôr-ting når det faktisk er ganske varmt ute (januar tatt i betraktning) og ikke et hint av snø engang?Hadde det ikke vært bedre med normale sko? Og mens vi snakker om sko... Hvorfor skal jenter på død og liv ha sko med høye, tynne hæler når de VET de skal gå på brosteiner? Har de et ønske om å ødelegge skoen og stue ankelen (eller verre)? 5435921[/snapback] Samme som forrige. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Svar godtatt. Åpen for flere svar... Lenke til kommentar
RockFord_ Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 På kontoret mitt har jeg en mystisk boks som jeg ikke vet hva skal brukes til. Jeg har alt opprettet en tråd for dette spørsmålet, men ettersom ingen har kunnet gi meg et svar etter 60 poster og over 3000 visninger av tråden velger jeg å prøve å tappe kunnskap fra denne tråden. Merkelig boks på kontoret, hva er det? (Bilder) 5428530[/snapback] Prøvd og google det som står på klistrelappen ved siden av strøm kablen ? Regner med det er et serie nr eller.no der.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvorfor blir det "vaskebrett" på snødekte/isdekte veier? Burde ikke toppene bli mer slitt enn bunnene slik at det utjevner seg? Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvorfor har gmail invites og ikke vanlig registrering? på den måten kunne de fått flere brukere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg