Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte på karlson på taken.. :p Han har vel en 12cm vifte på ryggen.

Men hvor fort må den vifta snurre for å løfte en person??

5366802[/snapback]

Det kommer an på flere ting:

• Personenens vekt
  • Hvor høyt lufttrykket er der det skal flys
  • Propellbladenes vinkel
  • Propellbladenes utforming

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

5366802[/snapback]

Det kommer an på flere ting:

•  
  • Personenens vekt

• Hvor høyt lufttrykket er der det skal flys

• Propellbladenes vinkel

• Propellbladenes utforming

5366859[/snapback]

:hmm: Vanskelig vi skulle være i dag.
Lenke til kommentar
Hvorfor er mennesket livredd for edderkopper? (Dette gjelder mesteparten av mennesker)

5364493[/snapback]

Vel, flere forskere snakker om rasehukommelse, altså at visse instinkter, reaksjoner og "kunnskap" automagisk går i arv. Derav denne innboende frykten for edderkopper, slanger, mm. Men jeg vil ikke si at mennesket er *livredd*, der er vel mer en fornuftig skepsis/frykt. Livredd vil jeg si grenser mot fobi.

En annen forklaring er at disse "universelle" fryktene er kulturbetonte, at det er en allmen frykt for edderkopper i den vestlige kulturarven f.eks.

Kultur er på en måte rasehukommelse, men rasehukommelse er ubevisst og må ikke læres.

5364753[/snapback]

Tanken om rasehukommelse er besnærende, og riktig underlig blir det når en tenker på drager (sånn rent bortsett fra at de ikke eksisterer da, men er likevel kjent over store deler av verden).

I vesten er dette ansett som plagsomme dyr med uvaner som bl.a. å spise jomfruer i nød.

I Kina derimot er drager ålreite dyr, og det skal visnok være ekstra gunstig å være født i dragens år (...1952, 1964, 1976, 1988, 2000, 2012...)

Lenke til kommentar
Hva er høyeste oppnåelige temperatur?

5364493[/snapback]

Det tror jeg er umulig å svare på uten å definere temperatur skikkelig. Dvs. temperatur er molekylære/atomære bevegelser. Jo mer bevegeler jo høyere temperatur. Men normalt tenker vi jo temperatur som gjennomsnittlig temperaturbevegelser i et objekt, men selv enkeltatomer/partikler kan sies å ha temperatur. F.eks kan man si at temperaturen på en liten sverm med partikler som kærsjer i en partikkelaksellerator er 10^10 'C, men det vil neppe føles sånn om man stikker fingeren inn der partiklene er fordi det er snakk om så ekstemt lite masse at man neppe vil merke det.

Ellers kan jeg nevne noen temperaturer som oppnås i dagliglivet:

Flytende loddetinn: ca 350'C

Flytende aluminium (i aluminiumsverk): ca 700'C

Flytende glass (glassblåserier): ca 900'C

Lighterflamme: ca 900'C

Keramikk-ovner: ca 1000-1200'C

Flytende jern (jernstøperier): ca 1400'C

Flytende ferromangan (FeMn-verk): ca 1700'C

Produksjon av høytemperatur-bestandig keramikk: opp til ca 2100'C

Glødetråden i lyspærer: ca 2000-2400'C

Produksjon av SiC ("sand" til sandpapir): ca 2600'C

Temperaturen i eksplosivet C4 når det eksploderer: ca 4-5000'C

Lysbuen i enkelte industrielle smelteovner, lyn, gnister, plasmareaktorer osv: ca 10-20.000'C

Inni en atombombe når den eksloderer: mange millioner 'C.

Partikkelakselleratorer når man kolliderer positroner og elektroner: mange milliarder 'C.

Lenke til kommentar
Hvor får man kjøpt flosshatter, eller noe i den duren. Noe ala Slash sine?

Sjekk Fretex, kanskje de har noen...

5365942[/snapback]

Hvis du bor i Stavanger er det en sånn taxfreebutikk der som selger flosshatter. Koster sånn 4000 eller noe.

Lenke til kommentar
Hva heter det å tro at alt er mulig, men ikke å tro på en spesiell ting før man vet det er sant, i religiøs sammenheng? Altså, et ord i samme klasse som ateisme.

Jeg kan godt tro på at jeg styres av en gud, jeg tror like mye på Allah som Vishnu, men jeg er ikke overbevist til å tro på en av de to. Jeg stiller meg helt nøytralt til alle religioner. Hva heter dette?

5365660[/snapback]

Du er agnostiker? Unitær universalist?

5365886[/snapback]

Agnotisme var ordet jeg lette etter, ja. Svak agnotisme, faktisk.

Weak agnosticism (also called soft agnosticism, open agnosticism, empirical agnosticism, temporal agnosticism)—the view that the existence or nonexistence of God or gods is currently unknown but isn't necessarily unknowable, therefore one will withhold judgment until more evidence is available.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

5364493[/snapback]

Det tror jeg er umulig å svare på uten å definere temperatur skikkelig. Dvs. temperatur er molekylære/atomære bevegelser. Jo mer bevegeler jo høyere temperatur. Men normalt tenker vi jo temperatur som gjennomsnittlig temperaturbevegelser i et objekt, men selv enkeltatomer/partikler kan sies å ha temperatur. F.eks kan man si at temperaturen på en liten sverm med partikler som kærsjer i en partikkelaksellerator er 10^10 'C, men det vil neppe føles sånn om man stikker fingeren inn der partiklene er fordi det er snakk om så ekstemt lite masse at man neppe vil merke det.

Lysbuen i enkelte industrielle smelteovner, lyn, gnister, plasmareaktorer osv: ca 10-20.000'C

Partikkelakselleratorer når man kolliderer positroner og elektroner: mange milliarder 'C.

5367310[/snapback]

Da mener jeg da hvor fort kan atomene svinge? For når det er laveste temperatur, betyr det at atomene ikke beveger seg i det hele tatt. Når det gjelder høyeste temperatur, må det da bli når atomene svinger ved lysets hastighet?

Lenke til kommentar

hvorfor har noen jenter med p-piller på en juleball for faen ?

måtte hjelpe ei jente på juleballet før jul med å finne frem "du-har-passa på-jakka-mi-billett" greie i vesken hennes..Jeg rotet under mobilen, noen tyggispakker osv, plutselig fikk jeg øye på en pakke med p-piller.. hva gjør de på et juleball ? Det holder vel med å ta en før man drar x] evt. etterpå (om man er edru)..

veit ikke hvorfor jeg lurer på dette engang.. lurer vel bare på det.. haha x]

Lenke til kommentar
hvorfor har noen jenter med p-piller på en juleball for faen ?

måtte hjelpe ei jente på juleballet før jul med å finne frem "du-har-passa på-jakka-mi-billett" greie i vesken hennes..Jeg rotet under mobilen, noen tyggispakker osv, plutselig fikk jeg øye på en pakke med p-piller.. hva gjør de på et juleball ? Det holder vel med å ta en før man drar x] evt. etterpå (om man er edru)..

veit ikke hvorfor jeg lurer på dette engang.. lurer vel bare på det.. haha x]

5372377[/snapback]

Kan hende det var minipiller da. De må man ta akkurat på klokkeslettet. Hvis du tar det en time for sent funker det ikke eller no...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

5366802[/snapback]

Vil tro den må rotere ganske fort. Du har tross alt en person under som hindrer luften i å bevege seg rett frem, den må rundt personen. Ergo: du må ha ENDA mer kraft ;)

Lenke til kommentar

5364493[/snapback]

5367310[/snapback]

Aha... har svaret her:

Finnes det en høyeste temperatur?

Er det en fysisk grense for hvor varmt det kan bli, på samme måte som det absolutte nullpunktet setter en naturlig, nedre grense?

I prinsippet er varme bare bevegelse blant de minste partiklene. Jo raskere bevegelse, desto høyere varme. Derfor skulle man tro at det ikke var noen øvre grense. Det er imidlertid ikke sikkert, og spørsmålet debatteres til stadighet blant fysikerne. Når et stoffs temperatur blir ekstremt høy, vil stoffet endre sine fysiske egenskaper fullstendig. I en gass vil elementærpartiklene bevege seg så raskt at alle de kjemiske bindingene mellom atomene rives fra hverandre. Stiger temperaturen ytterligere, ristes elektronene løs fra banen rundt atomkjernen, og ved enda høyere temperaturer slipper alle elementærpartiklene bindingene til hverandre, slik at stoffet går helt i oppløsning. Det kan teoretisk sett føre til at varmeenergien om-dannes til andre former for energi så temperaturen ikke stiger ytterligere, selv om man allikevel fortsetter å tilføre energi. I laboratoriet har det aldri vært mulig å teste hva som skjer hvis man fortsatt tilfører mer energi. Men ifølge én teori vil elementærpartiklene samle seg igjen til partikler, og temperaturen vil derfor falle. Før det skjer har man oppnådd den høyest tenkelige temperaturen, Hagedorn-temperaturen, som avhenger av stoffet og de partiklene som dannes. Denne temperaturen kan ikke beregnes, men vil sannsynligvis være relativt lav - kanskje bare 1000 ganger varmere enn det indre av en varm stjerne, som ellers har en av de høyest kjente temperaturene i universet.

(Kilde: Illvit)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...