ehs5 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hvem bestemmer hvor mye en valutta skal koste? Om kongen (eller han som bestemmer) hadde sagt at fra og med julaften så skulle alle tjene halvparten og alle varer koste halvparten, ville valuttan vår gått opp med 100% verdi da? 5116532[/snapback] Nå er det vel stortinget som driver med den makten, samt banken som lever sitt eget liv. Kongen spiser kake og signerer regjeringspapirene hvert fjerde år han 5119518[/snapback] Han må vel godkjenne alle lovendringer også? Så langt strekker makten hans seg. Ein gong til: Hvorfor maler katter? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Men hadde det fungert? om alt ble dobbelt så billig, og vi begynte å tjene dobbelt så lite, hva ville da skjedd med valuttan? Vi ville jo ikke merka noe i praksis ettersom lønn i forhold til det vi kjøper vil være det samme? vi vil jo få råd til det samme... Men hva ville skjedd med valuttan? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Katter maler fordi de "snakker sammen". Moras maling forteller kattungene at alt er i orden og vice versa. Også når katten koser seg. Kun huskatter (den størrelsen) kan male, større katter, tigre etc. har ikke den evnen. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hvem bestemmer hvor mye en valutta skal koste? Om kongen (eller han som bestemmer) hadde sagt at fra og med julaften så skulle alle tjene halvparten og alle varer koste halvparten, ville valuttan vår gått opp med 100% verdi da? 5116532[/snapback] Nå er det vel stortinget som driver med den makten, samt banken som lever sitt eget liv. Kongen spiser kake og signerer regjeringspapirene hvert fjerde år han 5119518[/snapback] Han må vel godkjenne alle lovendringer også? Så langt strekker makten hans seg. Ein gong til: Hvorfor maler katter? 5120177[/snapback] Stortinget er lovgivende makt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hva står forkortelsen H/S for vedr. skip? Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_prefix Har faren din vært på auksjon i Hellas eller noe sånt? Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Stortinget er lovgivende makt. 5120419[/snapback] Kongen må faktisk skrive under på alle lovendringer. Han har makt til å nedlegge veto mot en lovendring tre ganger, men om han bare skulle antyde noe slikt ville det blitt republikk i Norge i en fei. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Stortinget er lovgivende makt. 5120419[/snapback] Kongen må faktisk skrive under på alle lovendringer. Han har makt til å nedlegge veto mot en lovendring tre ganger, men om han bare skulle antyde noe slikt ville det blitt republikk i Norge i en fei. 5120901[/snapback] Ergo stortinget eig. Endret 8. november 2005 av Jan-Erik Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Kongen er jo øverste person i forsvaret. Hvis det skulle bryte ut krig, da vil kongen kanskje få unntaksmakt? Kongen er forresten et veldig rart ord. Det må være ganske konge å kunne kalle seg "kongen". Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Ja men det er ikke helt mitt spm skjønne jeg formulerer meg litt vanskelig, men ville det fungert? Ville valuttaen gått opp med 100% om alt dette hadde gått i orden med å senke _alle_ priser med 50% og senke lønningene med 50% ? Hadde det funka? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) nei det ville nok ikke fungert. Valutaen styes av mange andre faktorer . Bl.a. det internasjonale valuta-markedet. Ser for meg at en slik handling ville ført til forvirring og usikkerhet blandt valuta-meglerne, noe som ville ført til at de solgte valuta, tok penger ut fra norske banker også videre, også videre. Dette ville nok igjen ført til rente-økninger og inflasjon. EDIT: Leif var på besøk... Endret 8. november 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_prefix Har faren din vært på auksjon i Hellas eller noe sånt? 5120476[/snapback] Nei, men er noen større "elvebåter" vi har med prefikset H/S... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Kun huskatter (den størrelsen) kan male, større katter, tigre etc. har ikke den evnen. 5120302[/snapback] Kilde takk? Der tror jeg nemlig du tar feil. Endret 8. november 2005 av anth Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) geoparder er det største kattedyret som kan male iirc http://science.howstuffworks.com/question394.htm Endret 8. november 2005 av teflonpanne Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Det kan se ut som om H/S står for Hydrofoilbåt ( http://acronyms.thefreedictionary.com/Hydrofoil+Ship ), så da blir spørsmålet hva en hydrofoilbåt er... Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Det kan se ut som om H/S står for Hydrofoilbåt ( http://acronyms.thefreedictionary.com/Hydrofoil+Ship ), så da blir spørsmålet hva en hydrofoilbåt er... 5123964[/snapback] Bah. Du vet det går an å bruke andre deler av intarweben enn hw.no? http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofoil Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg så den... Men båtene våre ser ikke sånn ut... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) jeg fant mange bilder av forskjellige hydrofoil-båter her spørsmål: hvor mange forskjellige sudoku-brett er det mulig å lage? er alle mulige 7'er kabaler mulige å få til å gå opp uten å jukse? hvor mange forskjellige 7'er kabaler er det mulig å lage? hvor mye tjener de som står på gata i london med skilt til en restaurant eller noe i timen? (det ser ikke fristendes ut...) edit: som dere kanskje skjønner har jeg vært på ferie i london, det var så kjedelig at jeg satt store deler av tiden å løste sudoku (jeg hadde ingen kortstokk) Endret 8. november 2005 av jalejale Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Ingen av båtene ligner... Lenke til kommentar
RAM Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hvordan gjenkjenner en spilleautomat mynter? De gjenkjenner myntene veldig kjapt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg