Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Hvem bestemmer hvor mye en valutta skal koste?

Om kongen (eller han som bestemmer) hadde sagt at fra og med julaften så skulle alle tjene halvparten og alle varer koste halvparten, ville valuttan vår gått opp med 100% verdi da?

5116532[/snapback]

Nå er det vel stortinget som driver med den makten, samt banken som lever sitt eget liv. Kongen spiser kake og signerer regjeringspapirene hvert fjerde år han :w00t:

5119518[/snapback]

Han må vel godkjenne alle lovendringer også? Så langt strekker makten hans seg.

Ein gong til: Hvorfor maler katter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hadde det fungert? om alt ble dobbelt så billig, og vi begynte å tjene dobbelt så lite, hva ville da skjedd med valuttan? Vi ville jo ikke merka noe i praksis ettersom lønn i forhold til det vi kjøper vil være det samme? vi vil jo få råd til det samme... Men hva ville skjedd med valuttan?

Lenke til kommentar
Hvem bestemmer hvor mye en valutta skal koste?

Om kongen (eller han som bestemmer) hadde sagt at fra og med julaften så skulle alle tjene halvparten og alle varer koste halvparten, ville valuttan vår gått opp med 100% verdi da?

5116532[/snapback]

Nå er det vel stortinget som driver med den makten, samt banken som lever sitt eget liv. Kongen spiser kake og signerer regjeringspapirene hvert fjerde år han :w00t:

5119518[/snapback]

Han må vel godkjenne alle lovendringer også? Så langt strekker makten hans seg.

Ein gong til: Hvorfor maler katter?

5120177[/snapback]

Stortinget er lovgivende makt.

Lenke til kommentar

5120419[/snapback]

Kongen må faktisk skrive under på alle lovendringer. Han har makt til å nedlegge veto mot en lovendring tre ganger, men om han bare skulle antyde noe slikt ville det blitt republikk i Norge i en fei.
Lenke til kommentar

5120419[/snapback]

Kongen må faktisk skrive under på alle lovendringer. Han har makt til å nedlegge veto mot en lovendring tre ganger, men om han bare skulle antyde noe slikt ville det blitt republikk i Norge i en fei.

5120901[/snapback]

Ergo stortinget eig.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

nei det ville nok ikke fungert. Valutaen styes av mange andre faktorer

. Bl.a. det internasjonale valuta-markedet. Ser for meg at en slik handling ville ført til forvirring og usikkerhet blandt valuta-meglerne, noe som ville ført til at de solgte valuta, tok penger ut fra norske banker også videre, også videre. Dette ville nok igjen ført til rente-økninger og inflasjon.

EDIT: Leif var på besøk...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

jeg fant mange bilder av forskjellige hydrofoil-båter her

spørsmål:

hvor mange forskjellige sudoku-brett er det mulig å lage?

er alle mulige 7'er kabaler mulige å få til å gå opp uten å jukse?

hvor mange forskjellige 7'er kabaler er det mulig å lage?

hvor mye tjener de som står på gata i london med skilt til en restaurant eller noe i timen? (det ser ikke fristendes ut...)

edit:

som dere kanskje skjønner har jeg vært på ferie i london, det var så kjedelig at jeg satt store deler av tiden å løste sudoku (jeg hadde ingen kortstokk)

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...