ehs5 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Hvem oppfant begrepet IQ? Hvor mye IQ hadde han? (Evt. henne.) Lenke til kommentar
co2 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Hvem oppfant begrepet IQ? Hvor mye IQ hadde han? (Evt. henne.) Kommer fra Frankrike, mer vet jeg ikke Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Hva er forskjellen mellom regjeringen og stortinget? F.eks i rettslæreboka mi står det at traktater kan godkjennes av regjeringen, men hvis de må vedta en ny lov for og godkjenne den må stortingen godkjenne traktaten. Altså: Hva er forskjellen mellom regjeringen og stortinget, hvem er de og hvem sitter der? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) Hvem oppfant begrepet IQ? Hvor mye IQ hadde han? (Evt. henne.) Kommer fra Frankrike, mer vet jeg ikke inv_biggrin.gif iq - Intelligence quotient gidd litt da edit: se her også... nederst på siden er det en liste over navn.. der blant annen en svenske har/hadde iq på rundt 200.. Endret 28. september 2005 av jalejale Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Sier bergensere Mjøsen(Mjøsa)? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 jeg fikk ikke lov til å si Mjøsen av læreren min!! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Ja. Huff. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Ja. Huff. Vi har ingen som bestemmer hvordan du skal snakke i dette landet, si det som passer deg best. Sjøl pleier jeg dog å si navnet som det er stava. Lenke til kommentar
PT Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Mjøsa er da egenavn, så jeg sier iallefall det. Og ja, jeg er bergenser. Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det heter Mjøsa. Skulle det uttales Mjøsen, så hadde det hett Mjøsen. Enda en stor dum tråd som dukker opp i mine innlegg Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg kan se Mjøsa ut fra kjøkkenvinduet mitt og jeg sier Mjøsa Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg kjørte forbi Mjøsen, og da sa jeg mjøsen, men er litt usikker på om det kanskje høres litt dumt ut. Men jeg er liksom ikke fra Bygden, så hvorfor skal jeg snakke bygdemål? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg kjørte forbi Mjøsen, og da sa jeg mjøsen, men er litt usikker på om det kanskje høres litt dumt ut. Men jeg er liksom ikke fra Bygden, så hvorfor skal jeg snakke bygdemål? Mjøsa heter Mjøsa. Du heter Joachim, kan ikke kalle deg Jonakim jeg da... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det er forskjell på å snakke din egen dialekt og det å reformulere hvert eneste ord og egennavn fra det naturlige (også der du bor og kommer fra) til noe direkte galt, utelukkende som markeringssosiolekt. Bondevik heter ikke "O.G. Magne" bare han tiltales fra en hardcore gangsta. Du blir ikke finere av å si Mjøsen over Mjøsa, ei mindre bygutt av å bruke det rette navnet. Selv bruker jeg ofte en-endelser, men å si Mjøsen er direkte galt. Sier du "Frosten" i stedet for Frosta eller "Romen" i stedet for Roma? Absurd, og utelukkende bevisst som en slags markering av noe slag. Just my two cents. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) Trondheim heter ingenting annet enn Trondheim, men jeg hører faktisk "pentsnakkende" trøndere si Trondhjæmmmm. Hvorfor det? Endret 28. september 2005 av anth Lenke til kommentar
simerix Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) Hvem var det for en gluping som oppfant gummi`n? Altså den som man trer på Endret 28. september 2005 av simerix Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Sier du "Frosten" i stedet for Frosta eller "Romen" i stedet for Roma? Flere eksempler: Odda = Odden Sauda = Sauden Volda = Volden Otta = Otten Lenke til kommentar
Jan Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Joachim: Så folk fra bygda kan si Berga istedenfor Bergen? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Etter Joachimlogikk å dømme, vil jeg si det ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg