Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt en del på. Istider har det vært flere ganger, og de mener gasser som metan og karbondioksid(osv) er grunnen til dette. Menneskenes utslipp akselererer denne prosessen.

-Men hva skjer med de gassene under istiden? -Det starter jo på nytt igjen  :hmm:

Løselighet av CO2 i vann er høyere i kaldt vann enn varmt vann, dvs. i en istid kan du mulighebs binde mer CO2 i vann enn i en varm æra. Tilsvarende vil mer CO2 frigjøres fra verdenshavene etterhvert som det blir varmere, med andre ord en kjedereaksjon.

Det meste av fotostyntetisk omsetning av CO2 til O2 skjer i alger, mulig dette øker når det er mer CO2 tilgjengelig. Noen, men ikke alle planter, trives når det er mer CO2 tilstede.

For en mer dramatisk teori kan du kikke på Snowball Earth.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg (og HalTan, forsåvidt) lurer på om noen har patent på å kalle produktene Is-TE når det forsåvidt ikke er mye TE i det. Kan alle kalle produktene sine Is-Te? Burde ikke de hete noe annet? F.eks. Meierienes Is-Te elns. Fikk det litt dårlig fram, dog. :///

Jepp. For ikke å snakke om IS, det er da ikke is i is-te.

Hverken is, ELLER te. :ermm:

Stemmer... Ingen is i is-te. Da må man vel koke opp te, for så å fryse den til is.

Da har man vel is-te!? Eller vil dette være te-is? Og hva er i så fall korrekt is-te da?

kule- eller softis med te-smak? Og i så fall, hvilken smak?

Endret av Vt-iversen
Lenke til kommentar
Man har copyright på sangen. Men denne varer bare i 10 år tror jeg.

Derfor er det helt lovlig å laste ned, lage nye versjoner av, og cover'e låter som er 10 år +.

Copyright er ikke det samme som patent. Sangene blir automatisk beskyttet av åndsverkloven, og det gjelder i et visst antall år. Er usikker på om det er 10 år.

Lenke til kommentar
Dersom det er matrester, skal en ikke da kunne se hvaslags matrester som har begynt å råtne? Og burde ikke også farven variere?

Jeg har ikke studert medisin, så det kan bli litt vanskelig å forklare. Men det er i hvert fall matrester.

Samme fenomen som at bæsjen alltid er brun uansett hva du spiser, ikke sant?

Lenke til kommentar

Derfor er det helt lovlig å laste ned, lage nye versjoner av, og cover'e låter som er 10 år +.

Copyright er ikke det samme som patent. Sangene blir automatisk beskyttet av åndsverkloven, og det gjelder i et visst antall år. Er usikker på om det er 10 år.

Er det ikke 50 år?

Lenke til kommentar

Temmelig sikker på at det er et visst antall år etter opphavmannens død. 75 muligens? *sjekke lovdata.no*

EDIT:

§ 40. Opphavsretten varer i opphavsmannens levetid og 70 år etter utløpet av hans dødsår. For de verk som er nevnt i § 6, regnes de 70 år fra utløpet av den lengstlevende opphavsmanns dødsår. For filmverk løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende av hovedregissøren, forfatteren av filmmanuskript, dialogforfatteren og komponisten av musikk som er frembragt med henblikk på filminnspillingen.

http://lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#40

Endret av PT
Lenke til kommentar

For å oppklare litt:

I Norge har vi ikke Copyright, men kun åndsverksloven som automatisk beskytter unikt materiale som tekst og musikk. Fysiske produkter må beskyttes med patent, mens "kunstneriske" produkter er beskyttet av åndsverksloven.

For utlandet gjelder Copyright, og dette må registreres et sted. Norske produkter og merkenavn kan godt "copyrightes", men hjemme i Norge er det uansett bare åndsverksloven som gjelder. Men da er man også beskyttet i utlandet. Dette er foreksempel en fordel om man driver et nettsted.

Hvor lenge man er beskyttet, vet jeg ikke. Men i Norge er dette 70 år etter rettighetshaverens død, eller 70 år etter at åndsverket ble publisert dersom rettighetshaver ikke er identifisert i publikasjonen. Etter 70 år faller rettigheten til offentligheten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...