Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på noen ting jeg også :]

 

1. Hvordan fikk vi tak i piratkopierte spill på Commodore 64-tiden? Jeg husker godt at vi hadde en kasse med spill som ikke var superlovlige. (Oh noes, ikke ta meg onkel)

Før Internet ble populært for folk flest (dvs. 1994), var det mengder med BBS, også her i Norge. Mange av disse førte heller luguber software.

 

I tillegg vet jeg det fantes system der tape med i GB-størrelsen ble sendt i posten mellom medlemmer (sneakernet møter token ring).

2. Hvordan fikk vi virus før internettalderen? Jeg var forholdsvis ung, så jeg kan ikke huske noen direkte årsak.

Virus fulgte med endel nedlastede programmer fra nettopp BBSer.

 

Tangent: BBSer hadde langt mer enn bare ulovlig programvare, bl.a. textfiles.com har et enormt arkiv med artikler og diverser fra denne tiden.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på noen ting jeg også :]

 

1. Hvordan fikk vi tak i piratkopierte spill på Commodore 64-tiden? Jeg husker godt at vi hadde en kasse med spill som ikke var superlovlige. (Oh noes, ikke ta meg onkel)

Før Internet ble populært for folk flest (dvs. 1994), var det mengder med BBS, også her i Norge. Mange av disse førte heller luguber software.

 

I tillegg vet jeg det fantes system der tape med i GB-størrelsen ble sendt i posten mellom medlemmer (sneakernet møter token ring).

2. Hvordan fikk vi virus før internettalderen? Jeg var forholdsvis ung, så jeg kan ikke huske noen direkte årsak.

Virus fulgte med endel nedlastede programmer fra nettopp BBSer.

 

Tangent: BBSer hadde langt mer enn bare ulovlig programvare, bl.a. textfiles.com har et enormt arkiv med artikler og diverser fra denne tiden.

Ah okei, ja, BBS-er kan virke fornuftig. Husker at fattern satt på BBS-er og diskuterte ymse saker, men var ikke klar over at warez var så stort allerede på den tiden, selv om visse grupper nesten var gamle :)

Lenke til kommentar

Jeg mimrer litt, og det renner meg i hu endel ting som gjør jeg må utvide litt.

 

I tillegg til BBS over telefon (direkteoppring), var det endel avanserte brukere som hadde aksess til datapak, men side det kostet skjorta, var det neppe mange privatpersoner. Derimot var det nok mange som tilbrakte sene nattetimer på skoler og andre offentlige kontorer med aksess.

 

Vi må heller ikke glemme Usenet, som var både stort og aktivt på 80-tallet. mange av Amigaentusiastene brukte Usenet, og de hadde mange egne newsgrupper.

 

Over Usenet kunne en hente ned shar-arkiver med mange programmer. Newshierarkier som comp.sources var viktig infrastruktur i å spre kildekode.

Lenke til kommentar

Argh.. En serie jeg ikke husker hva heter;

 

Den handler om at myndighetene har klart å lage en "super-kropp". Altså, ingen superkrefter - men med topp fysikk og slikt. Det eneste de ikke har klart å lage er hjernen. Så når en fyr dør på undergrunnen, tar myndighetene hjernen hans og setter inn i superkroppen.

 

Edit: Med bruddstykker av det jeg husket og litt søking, kom jeg frem til "Now and again". Men vet noen den norske tittelen? TV2 sendte den for en stund (les: noen år) siden.

 

Edit2: Nevermind. Fant ut av at det er "Tapt Fortid".

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at puppene til ei jente ikke er like store..

 

noen som har no forklaring på dette?

Se på ballene dine, jeg tør vedde en gammel sokk på at den venstre henger lengre nede enn den høyre. :tease:

 

Forresten, er det vanlig postutlevering i morgen, slik at jeg kan få brevet jeg venter på?

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg et kredittkort så jeg kan registrere meg på daoc ? pappa har med sitt i frankrike og mamma har ikke(sikkert like greit det egentlig:p)

Prøvde desperat å google fram et bilde, hadde ikke særlig med håp om å finne noe da men.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...