Farnell Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 samme grunn som at vi har negler på hendene... Så du driver og plukker opp ting med tærne dine? nei men hviss du tenker på hvorfor vi har negler på fingrene så er det for at kjøttet utenfor beinet i fingeren din skal skli fram og tilpake over tuppen på beinet når du trykker på noe, eller noe trykker på undersiden\ oversoden av fingertuppen.... hvilket skjer hele tiden. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 samme grunn som at vi har negler på hendene... Så du driver og plukker opp ting med tærne dine? nei men hviss du tenker på hvorfor vi har negler på fingrene så er det for at kjøttet utenfor beinet i fingeren din skal skli fram og tilpake over tuppen på beinet når du trykker på noe, eller noe trykker på undersiden\ oversoden av fingertuppen.... hvilket skjer hele tiden. Ikke helt sikker på om jeg forstod hva du mente Så hvis vi ikke hadde negler kunne ikke kjøttet skli fram og tilbake..? Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 ja, men må inrømme at jeg skrev samme grunn som fingrene pga. jeg ikke har peiling... prøvde å lure meg unna Lenke til kommentar
co2 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 samme grunn som at vi har negler på hendene... Så du driver og plukker opp ting med tærne dine? nei men hviss du tenker på hvorfor vi har negler på fingrene så er det for at kjøttet utenfor beinet i fingeren din skal skli fram og tilpake over tuppen på beinet når du trykker på noe, eller noe trykker på undersiden\ oversoden av fingertuppen.... hvilket skjer hele tiden. Ikke helt sikker på om jeg forstod hva du mente Så hvis vi ikke hadde negler kunne ikke kjøttet skli fram og tilbake..? Hva i ...? Neglene er der for å hindre at fingrene blir små "blubber" som ikke fungerer til å pirke/skrape med. Neglene holder fingertuppen fast og sterke for evntuelt arbeid. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Vrient dette her, ja. Jeg har funnet løsningen, antiklimaks er et substantiv! Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Vrient dette her, ja. Jeg har funnet løsningen, antiklimaks er et substantiv! det jeg tenkte og, men prøvde en antiklimaks osv med det lød jo helt.... men det er jo ett substantiv. orgasme er vel i samme kategori som ordet? en orgasme Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Vrient dette her, ja. Jeg har funnet løsningen, antiklimaks er et substantiv! Jeg er fullstendig klar over det. Men ihvertfall på tysk, og jeg er 99% sikker på at det også går an på norsk, så kan man adjektivbøye en del substantiv. Som i de eksemplene jeg har kommet med tidligere. "Det var en antiklimatisk opplevelse" er så og så det samme som "Opplevelsen var et stort antiklimaks". Der er altså substantivet "antiklimaks" adjektivbøyd. Kom med en del andre eksempler også. ("Men det endte nokså brått og antiklimatisk" og så videre.) Spørsmålet er; er "antiklimatisk" riktig adjektivbøyning av "antiklimaks"? Hvis ikke, hva er det riktige? Et annet eksempel er vel bilde/billedlig. Kanskje ikke heeelt i samme gate, men noenlunde. Man kan si at en film har mange bilder. Eventuelt kan man si "filmen var billedlig". Betydningen er den samme, men i det første er substantivet brukt - i det andre eksempelet er adjektivbøyningen brukt. Det er forresten intetkjønn (kan også være hannkjønn, ifølge ordboken), og dermed "et antiklimaks - antiklimakset - antiklimakser - antiklimaksene". Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Hva er forskjellen på shampo og balsam ? I dag testet jeg balsamen på badet, Herbal Essenses eller noe, og det skummet ikke. Uansett hvor mye jeg gned smørja inn i håret ville det ikke skumme, selv om det har skummet før når jeg har testet balsam. Forvirret. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) @ T.F.T.! Shampo er for å vaske håret, balsam er en etterbehandling for å få glatt og fint hår. Balsam skal ikke skumme, i motsetning til shampo. Endret 4. juli 2005 av @kd Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Shampo: Vaske håret Balsam: Få håret til å være fint og mykt og sånn Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Balsam tilfører håret fuktighet. Folk med tørt og slitt hår bør bruke balsam. Man kan jo bruke det selv om hårets helse er topp, bare for å minske risikoen for at det engang kan bli skadet. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Ah, nå ble jeg straks to hakk klokere. Takk! *lettet* Lenke til kommentar
nree Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Jeg lurer veldig på hvordan man kan få World online TV til og skjønne at jeg kan bruke de gratis Endret 4. juli 2005 av goggen90 Lenke til kommentar
Strategery Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg lurer på hvorfor det er så himmla varmt. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg lurer på hvorfor det er så himmla varmt. Klokken 06 i morgen tidlig (sen-natt som noen kaller det), se øst, og svaret vil bli åpenbart for deg. Forutsetter skyfri himmel. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg lurer på hvorfor det er så himmla varmt. Klokken 06 i morgen tidlig (sen-natt som noen kaller det), se øst, og svaret vil bli åpenbart for deg. Hvorfor? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Hvilken funksjon har hårene på undersiden av armen? Vet det muligens skal holde på svetten, men det gjør jo bare vondt verre ( lukt ) Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Hva er forskjellen på shampo og balsam ? I dag testet jeg balsamen på badet, Herbal Essenses eller noe, og det skummet ikke. Uansett hvor mye jeg gned smørja inn i håret ville det ikke skumme, selv om det har skummet før når jeg har testet balsam. Forvirret. med for mye balsam blir håret fett (altså, ikke fett som i "awsome", men fettete)... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Vrient dette her, ja. Jeg har funnet løsningen, antiklimaks er et substantiv! Jeg er fullstendig klar over det. Men ihvertfall på tysk, og jeg er 99% sikker på at det også går an på norsk, så kan man adjektivbøye en del substantiv. Ordene antiklimatisk og bildelig tilhører ordklassen adjektiv vel? Vi har mange substantiver i språket,som er "modifisert" til adjektiv. Men det er vel ikke riktig å si at man bøyer et substantiv til adjektiv. Det er nok heller slik at de står som egne ord. Flere eksempler på substantiver som brukes som adjektiv: - Varmende bra, isende kaldt og leskende godt. Endret 4. juli 2005 av anth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg