Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da var i alle fall svaret som kom om at det var Team Antonsen som fant det opp skammelig feil. Det har jeg sagt i de år jeg kan huske. Altså lenge før Team Antonsen var påtenkt.

Godt mulig det, men det var etter den Team Antonsen episoden alle begynte å bruke det.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig føleleser, hvorfor har vi de, og kan de manipuleres?

:whistle:

Har du sjekket artikkelen på Wikipedia?

In psychology and common use, emotion is the language of a person's mental state of being, normally based in or tied to the person's internal (physical) and external (social) sensory feeling. Love, hate, courage, fear, joy, sadness, pleasure and disgust can all be described in both psychological and physiological terms. Emotion is the realm where thought and physiology are inextricably entwined, and where the 'self' is inseparable from our individual perceptions of value and judgement toward ourselves and others.
The advantages to being capable of emotion include:

 

    * Enhanced ability to care for young

    * Enhanced ability to cooperate with others of the same species

    * Reduced competition with others of same species

    * Added ability for discrimination among situations

 

Jeg er ikke ekspert, men for meg virker dette overbevisende.

 

Om de kan manipuleres kan det neppe være tvil om, fra reklame til psykologisk krigføring ser en stroe ressurser blir brukt på det retorikken kaller fornuft og følelser.

 

Hvis du så har lest denne artikkelen, var det noe der du ikke helt var enig i?

Lenke til kommentar
Men fra spøk til kanon, hvor fort går det? Hvor mange kilometer i timen beveger vi oss?

Omkretsen av jorda er 40 000 km og ett døgn er 24 timer 40 000/24 = 1666 km per time

forutsatt at man bor på ekvator ja. her i Norge kan vi bare drømme om slike hastigheter ;)

Endret av premium
Lenke til kommentar

@ADT: Nei, i vanlige ordbøker står det ikke i bøyd. Men det gjør det i dokpro-ordboken, ihvertfall til en viss grad.

 

bhsand: Den var litt vrien :hmm:

Men antiklimatisk blir i alle fall feil, det er jo ikke noe klima inne i bildet her.

Jeg ville kanskje tippet "antiklimaktisk"?

"Antiklimaktisk" virker ihvertfall ikke riktig (verken på språkøre, eller det "estetiske" - det høres feil ut uansett hvordan jeg vrir og vender på det).

 

Et kjapt søk på google/kvasir etter "antiklimatisk" bekrefter at jeg ikke har tatt ordet ut av intet, for det blir brukt. Spørsmålet er om det blir feilbrukt eller om det er riktig. Og jeg siterer (blant treffene);

Antiklimatisk nok ble slutten en særs lite spektakulær rockeklisjé.
Og selv om sluttsbrettene er virkelig gode, er dessverre selve "sluttskampen" selve definisjonen på antiklimatisk.
Forresten; Det er stas å ha noe å glede seg til - men desverre blir det alt for

ofte temmelig antiklimatisk...

spillet for det meste virker nærmest antiklimatisk.
Personlig opplevde jeg dette som litt antiklimatisk.
Tidvis er det litt antiklimatisk ("Var dette alt?"), men kan samtidig (...)
men det hele endte nokså brått og antiklimatisk. ...
... Jeg prøvde, men det var ikke nok. Uten å røpe for mye, så ble deltakelsen i Vil du bli millionær? forholdsvis antiklimatisk. Jeg ble ikke millionær. ...

Det er med andre ord flere referanser (men dette var også så og si alt) til det jeg trodde - og ingen referanser eller koblinger mellom "antiklimatisk" og ordet "klimatisk", som har med klima å gjøre.

 

Vrient dette her, ja.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...