Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi ballen ikke beveger seg i forhold til bussen.

Alt er relativt, inkludert bevegelse.

Hopper man opp vil nok den horisontale akselerasjonen på kroppen din være negativ, mens bussen ikke har noen akselerasjon i det hele tatt (ved konstant fart) På denne måten vil man havne litt bakenfor stedet man hoppet.

Det samme gjelder med baller... Bussen har i konstant fart en akselerasjon lik 0, mens en ball som kastes opp vil få en svak negativ akselerasjon, da den ikke tilføres mekanisk energi.

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Det samme gjelder med baller... Bussen har i konstant fart en akselerasjon lik 0, mens en ball som kastes opp vil få en svak negativ akselerasjon, da den ikke tilføres mekanisk energi.

takk og pris for det, for tenk dere hva som hadde skjedd om man stod på kanten av et stup og hoppet rett opp!

plutselig hadde man stått på andre siden av kanten på stupet. :scared:

 

hvis ingen forstod det, kan jeg nevne at jorden har stor fart rundt i solsystemet.

Lenke til kommentar

Hvorfor har goliatmo 6 linjer i signaturen sin?

Hvorfor må jeg på do hvis jeg ikke vil?

Hvorfor blir spytt som ligger i et glass med litt melk, helt størknet? Sammen med melka?

Hvorfor er jeg allergisk? Hva skjer egentlig? Og hvorfor er ikke alle allergiske?

Hvorfor er jeg allergisk mot grass? Hvorfor ikke stein?

Hvorfor spiser unger nugatti hele tida hvis det ikke er sunt?

Hvorfor er brokkoli sunt?

Lenke til kommentar
Hvorfor har goliatmo 6 linjer i signaturen sin?

Hvorfor må jeg på do hvis jeg ikke vil?

Hvorfor blir spytt som ligger i et glass med litt melk, helt størknet? Sammen med melka?

Hvorfor er jeg allergisk? Hva skjer egentlig? Og hvorfor er ikke alle allergiske?

Hvorfor er jeg allergisk mot grass? Hvorfor ikke stein?

Hvorfor spiser unger nugatti hele tida hvis det ikke er sunt?

Hvorfor er brokkoli sunt?

Fordi han ikke har fått med seg retningslinjene.

Fordi at kroppen din vil!

Vet ikke

Vet ikke

Skyldes vel mangler på stoffer i immunforsvar som ikke kom med under svangerskap!

Grass? Massen spiller in, stein er vel det som kan kalles fast form, gress derimot,

Fordi unger flest liker søtsaker, nugatti er en fin mulighet til å få det i seg, selv om det ikke er lørdag!

Har aldri smakt brokkoli

Lenke til kommentar
Går ikke jorden veldig fort rundt også? Alså veldig, veldig veldig fort rundt... Noen som vet hvor fort?

en runde per døgn seff!

Bombe...

 

Men fra spøk til kanon, hvor fort går det? Hvor mange kilometer i timen beveger vi oss?

Omkretsen av jorda er 40 000 km og ett døgn er 24 timer 40 000/24 = 1666 km per time

Lenke til kommentar
Det samme gjelder med baller... Bussen har i konstant fart en akselerasjon lik 0, mens en ball som kastes opp vil få en svak negativ akselerasjon, da den ikke tilføres mekanisk energi.

Hva er negativ akselerasjon?

 

Når du beveger deg med samme hastighet som bussen og hopper ville jeg tro du landet på samme sted, men om den akselererer så landet du lenger bak. Trodde jeg.

 

Men er bussen en kabriolet, da ville du gå bakover uansett pga luftmotstand, såpass har jeg fått med meg. :wee:

Lenke til kommentar
Det samme gjelder med baller... Bussen har i konstant fart en akselerasjon lik 0, mens en ball som kastes opp vil få en svak negativ akselerasjon, da den ikke tilføres mekanisk energi.

Hva er negativ akselerasjon?

 

Når du beveger deg med samme hastighet som bussen og hopper ville jeg tro du landet på samme sted, men om den akselererer så landet du lenger bak. Trodde jeg.

 

Men er bussen en kabriolet, da ville du gå bakover uansett pga luftmotstand, såpass har jeg fått med meg. :wee:

Si du hopper opp mens bussen går i 60 km/h, bussen vil holde denne hastigheten konstant da den hele tiden tilføres mekanisk energi fra motoren. Mennesket i lufta har ingen motor som gjør at det vil ha en konstant hastighet framover, så før det lander vil hastigheten ha sunket. Når mennesket har en lavere hastighet enn utganspunktet på 60 km/h, la oss si 55 km/h, har bussen kjørt litt lengre enn mennesket har fløyet i lufta, og vi har fått en svak negativ akselerasjon i forhold til bussen. Enkelt og greit ;)

 

Det du nevner med en kabriolet vil bare fungere som en "katalysator" for prosessen, vi vil hurtigere miste horisontal hastighet.

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Det samme gjelder med baller... Bussen har i konstant fart en akselerasjon lik 0, mens en ball som kastes opp vil få en svak negativ akselerasjon, da den ikke tilføres mekanisk energi.

Hva er negativ akselerasjon?

 

Når du beveger deg med samme hastighet som bussen og hopper ville jeg tro du landet på samme sted, men om den akselererer så landet du lenger bak. Trodde jeg.

 

Men er bussen en kabriolet, da ville du gå bakover uansett pga luftmotstand, såpass har jeg fått med meg. :wee:

Si du hopper opp mens bussen går i 60 km/h, bussen vil holde denne hastigheten konstant da den hele tiden tilføres mekanisk energi fra motoren. Mennesket i lufta har ingen motor som gjør at det vil ha en konstant hastighet framover, så før det lander vil hastigheten ha sunket. Når mennesket har en lavere hastighet enn utganspunktet på 60 km/h, la oss si 55 km/h, har bussen kjørt litt lengre enn mennesket har fløyet i lufta, og vi har fått en svak negativ akselerasjon i forhold til bussen. Enkelt og greit ;)

 

Det du nevner med en kabriolet vil bare fungere som en "katalysator" for prosessen, vi vil hurtigere miste horisontal hastighet.

Må bare si én ting: ????

 

Når man hopper rett opp i en buss som beveger seg med konstant fart vil man lande akkurat der man tok av. Den eneste grunnen til at motoren må tilføre mekanisk energi til bussen er friksjon. Inne i bussen vil du ikke ha friksjon, og dermed trenger du heller ikke å få tilført energi. Altså har Teddy helt rett.

 

Jeg husker ikke hvem, men det var en av de store vitenskapsmennene, som kom frem til at om du befinner deg i lasterommet på en båt, så kan du umulig bestemme om båten beveger seg med konstant fart eller står stille. (kan det ha vært Galilei eller Newton?)

Lenke til kommentar
Jeg husker ikke hvem, men det var en av de store vitenskapsmennene, som kom frem til at om du befinner deg i lasterommet på en båt, så kan du umulig bestemme om båten beveger seg med konstant fart eller står stille. (kan det ha vært Galilei eller Newton?)

Dette en naturlig konsekvens av at fysikkens lover har samme form i alle treghetssystemer. Jorden er et treghetssystem i så henseende, det samme er en båt eller ett tog som beveger seg med konstant hastighet.

 

edit: Se for øvrig Galileis treghetslov og Newtons første lov.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...