Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6
Hvis man skyter rett opp i luften men en pistol, hvor langt opp går kulen da?

Kommer jo an på vindforhold og slikt da, men den kommer et godt stykke ;)

Hvis det ikke er noe vind. :p Og med en vanlig håndpistol(?) med vanlig ammo, glock eller noe. :p Har ikke så mye peiling på sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man skyter rett opp i luften men en pistol, hvor langt opp går kulen da?

Kommer jo an på vindforhold og slikt da, men den kommer et godt stykke ;)

Hvis det ikke er noe vind. :p Og med en vanlig håndpistol(?) med vanlig ammo, glock eller noe. :p Har ikke så mye peiling på sånt.

 

 

jeg vet ikke hvor lagt den går, men jeg vet at om man kommer noen meter opp, er det ALLTID noe vind.

Lenke til kommentar

Transmitted light (from the sun, light bulbs, fire, etc) is made up of a spectrum of colors. The longest wavelengths of light are on the red end of the spectrum and the shortest wavelengths are on the blue/violet end of the spectrum.

 

When transmitted light such as sunlight enters our atmosphere it collides with the oxygen and nitrogen atoms. The color with the shorter wavelength is scattered more by this collision. Because violet and blue are the shortest wavelengths the sky appears to be violet / blue. But because our eyes are more sensitive to blue light than they are violet light, we perceive the sky as blue.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvorfor er himmelen blå?

Universet mener jeg er svart, så da burde jo himmelen være svart også!

himmelen blir gjenspeilet av havet som er blått

Eller var det omvendt? :!:

Lenke til kommentar

Har ikke farger på himmelen med stoffene som er i atmosfæren å gjøre, stoffer som gjør at lyset brytes/reflekteres slik at det er det blå som dominerer blant det lyset som treffer våre øyne?

 

En litt annen ting, når solnedgangen er rød, er det i alle fall fordi solstrålene brytes slik at de ser røde ut for oss.

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Hvis man skyter rett opp i luften men en pistol, hvor langt opp går kulen da?

Kommer jo an på vindforhold og slikt da, men den kommer et godt stykke ;)

Hvis det ikke er noe vind. :p Og med en vanlig håndpistol(?) med vanlig ammo, glock eller noe. :p Har ikke så mye peiling på sånt.

Hvis det ikke er noe vind og du skyter rett opp vil strekningen den går før den stopper opp være gitt ved S = v_0^2/(2*g) hvor v_0 er utgangshastigheten og g er gravitasjonskonstanten (9,81 m/s).. Den vil komme ned på bakken igjen med akkurat samme hastighet.

 

Hvis vi derimot IKKE ser bort fra luftmotstand vil det hele bli mye vanskeligere. Dette kommer av at luftmotstanden avhenger av overflaten og varierer også sammen med farten. I liten hastighet er den proporsjonal, mens ved store hastigheter er den proporsjonal med kvadratet av farten. Det kommer også ofte inn turbulens i bildet. Et hovedtrekk er uansett at tiden den bruker på vei opp vil være mindre enn det den bruker på vei ned igjen. Dette kommer av at luftmotstanden virker i samme retning som gravitasjonskraften på vei opp, mens på vei ned vil den motvirke gravitasjonskraften.

 

Håper det svarte litt på spørsmålet..

Lenke til kommentar
Har ikke farger på himmelen med stoffene som er i atmosfæren å gjøre, stoffer som gjør at lyset brytes/reflekteres slik at det er det blå som dominerer blant det lyset som treffer våre øyne?

 

En litt annen ting, når solnedgangen er rød, er det i alle fall fordi solstrålene brytes slik at de ser røde ut for oss.

Ser det er mye riktig, men også mye galt ute og går med tanke på himmelfarge:

 

Solen sender ut nesten hvitt lys, altså lys med blanding av alle bølgelengder. Når lyset når inn i atmosfæren vil lyset med kortest bølgelengde avbøyes mest, dette er blått (og fiolett). Så når vi ser på den blå himmelen er det avbøyde solstråler vi ser.

 

Av samme grunn er solnedgangen rød. Når solen står lavt må solstrålene igjennom mye mer atmosfære før de når frem til oss, ettersom det blå lyset avbøyes vil lite blått lys i det hele tatt nå frem. Langbølget lys vil ikke avbøyes så mye, dermed når dette frem til oss. Rødt lys er langbølget, altså er solnedgangen rød.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er noe vind og du skyter rett opp vil strekningen den går før den stopper opp være gitt ved S = v_0^2/(2*g) hvor v_0 er utgangshastigheten og g er gravitasjonskonstanten (9,81 m/s).. Den vil komme ned på bakken igjen med akkurat samme hastighet.

Jeg prøvde meg på det regnestykket jeg også, og det viser seg at luftmotstanden er stor! Uten luftmotstand skulle kulen gå 6 250meter opp, og det virker usannsynlig høyt. Er det ikke noen som kan finne noen googlekilder, eller har noe universitets- eller høyskolematte. Evt. fysikk på det planet? Kanskje vi kan få noen matematiske uttrykk som inneholder luftmotstand?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt om luftmotstand i år i mekanikk.. Kan se om jeg finner noe om det. Det var visst ganske vanskelig å beregne luftmotstand. Tror det måtte gjøre numerisk.

 

Se her ja. Last ned og les i vei.. Notat fra en forelesning her.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Altså, alt som ikke lyses på er sort. Men lyser man på stoffer, reflekteres og absorberes lyset ut i fra gitte egenskaper til stoffet.

Gress absorberer alle fargbølger som ikke er med i grønn.

Gassene i himmelen reflekterer bølgene som danner fargen blå. Himmelen endrer farge hvis det er mye vann der oppe. Damp som vi kaller skyer reflekterer alle farger, og blir dermed hvitt. På en tung regnværsdag slipper mindre lys gjennom himmelen og ned til jorden, og da blir himmelen grå/mørk. Mindre lys reflekteres på jorden, og alt blir mørkere i fargen.

Lenke til kommentar

Utfra notatet (for de som ikke gidder å lese det) er en tommelfingerregel at luftmotstanden er proporsjonal med farten for små hastigheter og proporsjonal med farten kvadrert (opphøyd i 2) for store hastigheter. For enda større hastigheter vil det bli mye turbulens og piss inne i bildet og legemet kan få en tilnærmet kaotisk oppførsel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...