Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[..] Uansett, hvorfor er tallet "pi" (3.14) som det er? Litt vanskelig å forklare, hvorfor er det akkurat dette tallet som man bruker til å regne ut areal osv. til diverse ting? Helt tilfeldig?

Forholdet mellom diameter og radius.

Er vel heller foholdet mellom diameter og omkrets? Mulig jeg skulket timen vi lærte om det, men ifølge det du skrev ville Pi i så fall være 2 eller 0,5...

 

...The mathematical constant π (written as "pi" when the Greek letter is not available) is ubiquitous in mathematics and physics. In Euclidean plane geometry, π may be defined as either the ratio of a circle's circumference to its diameter, or as the area of a circle of radius 1 (the unit circle). Most modern textbooks define π analytically using trigonometric functions, e.g. as the smallest positive x for which sin(x) = 0, or as twice the smallest positive x for which cos(x) = 0. All these definitions are equivalent...

 

Og det nøyaktige tallet for π med 64 desimaler er: 3.14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 58209 74944 5923

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Hvilke uante muligheter?

Man kan spille med venner i Hjerter også. :p

Etter min mening er gameplay en mangelvare i CS. Rimelig ensformig, vil jeg si.

Vel, hva du har å si er rimelig uvesentlig. Det som er vesentlig er hva mange millioner mener om CS, og det er at det er et genialt spill.

Hvorfor det? CS er da ikke genialt???

CS bygger på et genialt konsept ja, men CS var ikke første spillet med det konseptet.

CS er underholdende og vekker konkurranseinstinktet, men det finnes langt bedre spill i samme gren. Det at så mange spiller CS, og at det har bygget seg opp et stort nettverk, gjør det vanskeligere for folk å flytte seg til nye spill.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Hvilke uante muligheter?

Man kan spille med venner i Hjerter også. :p

Etter min mening er gameplay en mangelvare i CS. Rimelig ensformig, vil jeg si.

Vel, hva du har å si er rimelig uvesentlig. Det som er vesentlig er hva mange millioner mener om CS, og det er at det er et genialt spill.

Hvorfor det? CS er da ikke genialt???

CS bygger på et genialt konsept ja, men CS var ikke første spillet med det konseptet.

CS er underholdende og vekker konkurranseinstinktet, men det finnes langt bedre spill i samme gren. Det at så mange spiller CS, og at det har bygget seg opp et stort nettverk, gjør det vanskeligere for folk å flytte seg til nye spill.

Enig!

Det der er ordene jeg har lett etter lenge!

*Den kommentaren skal noteres ned* :yes:

Lenke til kommentar
[..] Uansett, hvorfor er tallet "pi" (3.14) som det er? Litt vanskelig å forklare, hvorfor er det akkurat dette tallet som man bruker til å regne ut areal osv. til diverse ting? Helt tilfeldig?

Forholdet mellom diameter og radius.

Er vel heller foholdet mellom diameter og omkrets? Mulig jeg skulket timen vi lærte om det, men ifølge det du skrev ville Pi i så fall være 2 eller 0,5...

 

...The mathematical constant π (written as "pi" when the Greek letter is not available) is ubiquitous in mathematics and physics. In Euclidean plane geometry, π may be defined as either the ratio of a circle's circumference to its diameter, or as the area of a circle of radius 1 (the unit circle). Most modern textbooks define π analytically using trigonometric functions, e.g. as the smallest positive x for which sin(x) = 0, or as twice the smallest positive x for which cos(x) = 0. All these definitions are equivalent...

 

Og det nøyaktige tallet for π med 64 desimaler er: 3.14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 58209 74944 5923

Du har rett. Beklager.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Hvorfor i all verden kjøpte folk nye biler i 2000 med radio/kassett???? Skjønner ikke folk at man må kjøpe cd-spiller? Ser flere biler til salgs uten cd-spiller :s blir bare litt irritert...

Kassetter er faktisk FREMDELES ganske vanlig nede i Syd-Europa. Det er trist men sånn er det nå en gang. Trolig derfor de fleste stereoanlegg har kassettspillere fremdeles også. Kanskje det var mange gamle folk som foretrakk å kunne spille de gamle kassettene sine i bilen? :)?

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
[..] Uansett, hvorfor er tallet "pi" (3.14) som det er? Litt vanskelig å forklare, hvorfor er det akkurat dette tallet som man bruker til å regne ut areal osv. til diverse ting? Helt tilfeldig?

Forholdet mellom diameter og radius.

Er vel heller foholdet mellom diameter og omkrets? Mulig jeg skulket timen vi lærte om det, men ifølge det du skrev ville Pi i så fall være 2 eller 0,5...

 

...The mathematical constant π (written as "pi" when the Greek letter is not available) is ubiquitous in mathematics and physics. In Euclidean plane geometry, π may be defined as either the ratio of a circle's circumference to its diameter, or as the area of a circle of radius 1 (the unit circle). Most modern textbooks define π analytically using trigonometric functions, e.g. as the smallest positive x for which sin(x) = 0, or as twice the smallest positive x for which cos(x) = 0. All these definitions are equivalent...

 

Og det nøyaktige tallet for π med 64 desimaler er: 3.14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 58209 74944 5923

Puh... og der var jeg ferdig med å regne ut pi med 1 million desimaler. Det tok jammen meg litt tid, men jeg greide det tilslutt. Gikk vel med ca. 10.000 kladdeark vil jeg tro, alle sammen tape'et sammen på baksiden med gaffateip.

 

Resultatet kan sees her.

 

:)

Lenke til kommentar

Jepp...

Dept3.gif

Of topic:

cb38.gif

 

Mer;

People who computed Pi

    in recent years to many digits

 

    * David H. Bailey 29 million and 10 billion'th hexadecimal with all methods.

    * Fabrice Bellard 50 and 100 billion'th hexadecimal with BBP algorithm.

    * Jonathan M. Borwein A.G.M. with quartic algorithm.

    * Peter B. Borwein 10 billion'th hexadecimal with BBP algorithm. A.G.M. with quartic algorithm.

    * G.V. Chudnovsky and D.V. Chudnovsky 1, 2 and 4 billion with Chudnovsky formula. By March 1996, more than 8 billion digits have been calculated.

    * William Gosper 17.5 million digits with Ramanujan formula.

    * Guilloud and Bouyer 250,000, 500,000, 1 million and 2 million with arctan formulas..

    * Daniel Shanks and John Wrench Jr. 100,265 in 1961 with arctan formulas.

    * Yasumasa Kanada 2 million and 10 million decimal with arctan method, 100 million hexadecimal digits with A.G.M. and the other records from 4 million decimal in 1982 up to 6,442,000,000 decimal in 1995 with A.G.M. methods.

    * Simon Plouffe 10 billion'th hexadecimal with BBP algorithm.

    * Daisuke Takahashi 100 million hexadecimal digits with A.G.M. and 3.2 billion, 4.2 billion and 6.4 billion decimal with A.G.M. methods.

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...