Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerat hadde en liten krangel gående for lenge siden.

 

Jeg mener at jøder er tilhengere av en religion, mens kameratene mine mener at jøder er et folkeslag.

 

Altså: Hvis en persons foreldre begge er jøder, men han selv ikke trur på jødedommen. Er han da jøde eller ikke?

 

Kameratene mine mener han er jøde, mens jeg mener han ikke er det.

 

 

Synspunkter?

WTF?! nuvel det står i krl-boka vår at man er

Jøde hviss man har jødisk mor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KRL er et fag som skal lære bort veldig lite om veldig mye.

 

Kort fortalt: Jødene er både et folkeslag og en religiøs gruppe. Opprinnelig var de en religiøs gruppe, men Gud sa til dem at de skulle holde seg for seg selv og ikke blande blod med dem som ikke er utvalgt av Gud. Altså er de et folkeslag også, for de har hatt svært liten påvirkning utenfra og lite "blanding av blod".

Lenke til kommentar
At du blir lei av en type mat er vel kroppens måte å si fra om at kostholdet er for ensidig. Tannkrem spiser du jo ikke, så det blir ikke det samme.

Det var da en gang på nyhetene om en kjærring som jobbet hos Grandiosa, og hun måtte "smake" på en bit hver morgen, noe som hun hadde gjort i ..hmm.. 40-60år?

Hun sa det på nyhetene at hun ble ikke lei, for det var så godt, og så sundt :ermm:

Lenke til kommentar
At du blir lei av en type mat er vel kroppens måte å si fra om at kostholdet er for ensidig. Tannkrem spiser du jo ikke, så det blir ikke det samme.

Det var da en gang på nyhetene om en kjærring som jobbet hos Grandiosa, og hun måtte "smake" på en bit hver morgen, noe som hun hadde gjort i ..hmm.. 40-60år?

Hun sa det på nyhetene at hun ble ikke lei, for det var så godt, og så sundt :ermm:

 

Var det ikke Grandisens 25 års-dag nå nettopp?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...