Gå til innhold

forskjellige lyd-kontakter? *forvirret*

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er det noen som har en liten forklaring for alle de forskjellige lydkontaktene/ledingene det er snakk om på forumet? F. eks. spdif, minijack osv.? Har noen en god link til meg? Det ville gjort meg veldig takknemlig, for jeg er ute etter best mulig lyd, og kan skaffe det meste av ledninger... Har et audigy 2 zs og logitech z-2200... Takk for all hjelp!

Herr Brun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vel. Har ikke åpnet det ennå, ligger hjemme hos mamma (er hos pappa nå). Er ute etter best mulig lyd ut til høyttalerne. Vil gjerne vite hva forskjellen på forskjellige lydkontakter er. Jeg har bare en gammel bærbar fra før(ny maskin), og den har bare to standard lydkontakter(minijack). Hvilke andre andre kontakter finnes det? Til overføring av lyd altså...

Herr Brun

Lenke til kommentar

For PC er det hovedsakelig mini-jack eller S/PDIF (Sony/Phillips Digital Interface) kabler man bruker for å sende lyd signaler fra lydkort til receiver/høytalere.

Forskjellen på de to er at mini-jack er et analogt medium for overføring av lyd, mens S/PDIF er digitalt.

Du har selvfølgelig vært borti en minijack kabel før, og vet hvordan den ser ut. Brukes for å overføre enten en eller to analoge kanaler med lyd.

En S/PDIF kontakt/kabel, derimot, kan enten være en ubalansert phono (RCA) kontakt (slik som man bruker for å koble en elektrisk gitar opp mot en gitar forsterker, for eksempel), eller en Toslink kabel, som er en optisk kabel som kan overføre opp til 8 digitale lyd-kanaler over en optisk digital bitstrøm.

Fordelen med å overføre lyd digitalt er at man slipper å bekymre seg for elektrisk "støy" fra eksterne kilder, noe som vil alltid påvirke et analogt signal.

(Dvs. strømkabler og andre strøm- og elektromagnetiske kilder).

En phono (RCA) S/PDIF kobling er det de fleste bruker på hjemmekino og HiFi utstyret hjemme i stuen, siden avstanden på enkelte komponenter kan variere en del.

Hehe, kunne ha skrevet mye mer detaljert om dette, men jeg tror du skjønner poenget med det hele nå.... ;)

Lenke til kommentar
For PC er det hovedsakelig mini-jack eller S/PDIF (Sony/Phillips Digital Interface) kabler man bruker for å sende lyd signaler fra lydkort til receiver/høytalere.

En S/PDIF kontakt/kabel, derimot, kan enten være en ubalansert phono (RCA) kontakt (slik som man bruker for å koble en elektrisk gitar opp mot en gitar forsterker, for eksempel), eller en Toslink kabel, som er en optisk kabel som kan overføre opp til 8 digitale lyd-kanaler over en optisk digital bitstrøm.

S/PDIF er en digital standard, ikke en kabel/kontakttype. Sender du S/PDIF signaler gjennom en kjetting, blir det ikke en S/PDIF-kjetting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...