Gå til innhold

Sletting av bilder på minnekort - levetid på kort

Anbefalte innlegg

Siden det skrives en del om minnekort her, kom jeg på en ting jeg har hørt, nemlig at minnekortene har en levetid på ca 1000 slettinger. Har ikke fått det bekreftet, men det man da skal merke seg er at i utgangspunktet høres 1000 mye ut, men sitter man i skauen og har fått dårlig plass på kortet og må slette noen, er det skjelden mulighet for å velge ut flere enn ett av gangen. Man må følgelig slette ett og ett, eller formattere kortet (slette alle på en gang). Når det så gjelder denne slettingen, er det visstnok selve sletteoperasjonen som "teller", dvs. at kortet "slites" like mye om man sletter ett bilde eller (via PC'en f.eks. sletter 50 utvalgte i én operasjon. Hvis ovennevnte rykter om levetid derfor skulle være riktig, er det altså mye mer lurt å ha med (minst) et ekstra kort i veska, og heller foreta mye mer grovsletting hjemme via PC'n. Har man først en 50-100 bilder på kortet og sitter i skauen og sletter enkeltvis går "takstameteret" fort etter en del turer. Jeg tar iallfall ingen sjanser og gjør oppryddingen mest mulig effektiv.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen steder ser jeg 100,000 skrive-operasjoner og andre steder ser jeg 1,000,000 skrive-operasjoner.

Uansett, dette er ikke "1 operasjon = slett X bilder", men hvor mange skrive-operasjoner som blir utført pr. minne-lokasjon på kortet.

Når du sletter et eller flere bilder på et slikt kort blir ikke bilde-dataene overskrevet, men katalog-informasjonen om bildet blir endret. Dvs. at det området på kortet der katalog-informasjonen ligger blir skrevet over. Når du tar nye bilder og disse bruker plassen der de gamle bildene lå så får du en ny skrive-operasjon på det området.

Jeg vil tro at uansett om du regner 100,000 eller 1,000,000 så vil det være mer enn nok til de flestes bruk.

Lenke til kommentar

En million slette sykluser er ganske vanlig på moderne kort. Kortene fordeler også slitasjen sånn at alle sektorene slites like mye. Har du mere enn et kort eller bruker kortleser så har du garantert ødelagt kortet og kameraet mange ganger på grunn av mekanisk slitasje på kontaktene før minnne cellene tar kvelden.

Kontakten er sertifisert for 10 000 kort bytter så minne cellene er neppe mere enn noen få prosent slitt før kontaken er utslitt. Levetiden er gjennomsnittlig og følger i hovedsak en Bell kurve. Så noen kort vil ryke første dagen og andre vil vare i evigheter.

Lenke til kommentar

Sikker på at kortet "slites" jevnt utover? Jeg vet ikke, men har merket at jeg enkelt får frem bilder som jeg tok for over et år siden, en gang jeg stappet kortet fullt av sydenbilder. Etter den gangen, har jeg somregel bare fyllt opp kortet halveis. Den halvparten som ikke blir skrevet over, går an å få frem igjen med jpeg-dump osv. Virker som kameraet begynder å skrive på samme sted hver gang.

Men jeg vet ikke noe mer konkret enn mine erfaringer =)

Lenke til kommentar

Det er opp til fabrikanten å bestemme hvordan kortet fungerer internt. På kort som er i faresonen for at minnecellene skal bli utslitte så mappes ofte om på sektorene sånn at de havner på en annen plasss hver gang de blir slettet og de har også reserve sektorer som mappes inn hvis en sektor blir dårlig.

Hvis ditt kort ikke gjør det så er det antakelig av så god kvalitet at de er sikre på at det går i søpla før minne cellene er utslitte. Hvis det ryker før du kaster det så vet du at det var fordi det var skikkelig dårlig kvalitet og de solgte på pris istedet for kvalitet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Dette høres helt tøvete ut. Et minnekort blir ikke slitt. Det som evt. sliter er kontaktene på kortet som dras inn og ut av kamera og kortleser. Et minnekort fungerer som en RAM-brikke på en PC. Og det er vel heller sjeldent at en RAM-brikke ikke funker i en PC fra 1980. Med følgelig milioner av skrivinger frem og tilbake i løpet av levetiden.

Jeg har to stk. Sony Mem PRO på 256 MB som er et halvt år gamle og hadde litt problemer med det ene. Spurte da på Sony Norge om det kunne være riktig. Har jo tatt rundt 5000 bilder med det aktuelle kortet. Svaret var (som jeg tenkte) bare kom og bytt det, det skal vare tilnermet evig.

F828

Lenke til kommentar
Et minnekort fungerer som en RAM-brikke på en PC. Og det er vel heller sjeldent at en RAM-brikke ikke funker i en PC fra 1980.

Det er vel heller dette som er tøvete. Å sammenlikne DRAM-brikekr fra PC'er med Flash-minne i kamera er som å sammenlikne bensin- og dieselmotorer (øhh..det var det beste jeg kom på i farta). RAM-brikker i PC skifter bare TTL-nivå elektronisk, mens flashbrikker er en type EEPROM (Electronic Eraseable Programmable Read Only Memory) som fungerer helt annerledes. Husker f.eks. ditt PC-minne en dritt når du slår av strømmen? Gjør kameraet ditt det når du har slått av dette? Yess.

For spesielt interesserte følger her et utdrag fra http://computer.howstuffworks.com/flash-memory1.htm der man i tillegg kan se litt grafiske fremstilling. Så disse minnetypene kan helt klart "slites", spørsmålet er bare hvor raskt.

Flash memory is a type of EEPROM chip. It has a grid of columns and rows with a cell that has two transistors at each intersection (see image below).

The two transistors are separated from each other by a thin oxide layer. One of the transistors is known as a floating gate, and the other one is the control gate. The floating gate's only link to the row, or wordline, is through the control gate. As long as this link is in place, the cell has a value of 1. To change the value to a 0 requires a curious process called Fowler-Nordheim tunneling.

Tunneling is used to alter the placement of electrons in the floating gate. An electrical charge, usually 10 to 13 volts, is applied to the floating gate. The charge comes from the column, or bitline, enters the floating gate and drains to a ground.

This charge causes the floating-gate transistor to act like an electron gun. The excited electrons are pushed through and trapped on other side of the thin oxide layer, giving it a negative charge. These negatively charged electrons act as a barrier between the control gate and the floating gate. A special device called a cell sensor monitors the level of the charge passing through the floating gate. If the flow through the gate is greater than 50 percent of the charge, it has a value of 1. When the charge passing through drops below the 50-percent threshold, the value changes to 0. A blank EEPROM has all of the gates fully open, giving each cell a value of 1.

Erasing

The electrons in the cells of a Flash-memory chip can be returned to normal ("1") by the application of an electric field, a higher-voltage charge. Flash memory uses in-circuit wiring to apply the electric field either to the entire chip or to predetermined sections known as blocks. This erases the targeted area of the chip, which can then be rewritten. Flash memory works much faster than traditional EEPROMs because instead of erasing one byte at a time, it erases a block or the entire chip, and then rewrites it.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...