Pug Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Jeg har tenkt å ta backup av filmsamlingen min, og da lurer jeg på hvilket format det er best å brenne ut filmfiler (DivX/Xvid) på? DVD-R eller DVD+R? Både brenneren min og DVD/DivX-spilleren takler både + og -, så hva egner seg best? Er det noen forskjell i det hele tatt? Lenke til kommentar
Gerrard Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 DVD-R Dvd-r har en kapasitet på 4489 mb, mot 4483 på dvd+r, dvd-r har også større kompatibilitet enn dvd+r (uten bitsetting) Dessverre produseres det mange dvd-r plater med dårlig kvalitet. DVD+R Dvd+r vil nok ta mer og mer over grunnet enklere og nyere teknologi. Den vil derfor være forran dvd-r i utviklingen av raskere brennere osv. Dette formatet gir også muligheten for bitsetting slik at platen får høyere kompatibilitet enn dvd-r. Det sies også at dvd+r plater har lavere feilnivå enn dvd-r Konklusjon Siden dvd spilleren din støtter begge formater er vel ikke kompatibiliteten avgjørende, men jeg ville likevel gått for dvd+r. Har du derimot tilgang på rimelige dvd-r plater bør du velge det. Men pass på hvem som produser platene. Å kjøpe billig er ofte å kjøpe dyrt. Kjøper du dvd+r plater minsker risikoen for drittplater. Vil du ha "prima kvalitet" på platene bør du kjøpe Taiyo yuden plater. Dvs Verbatim pastell, plextor osv Klarer du deg med "bra kvalitet" vil du kunne finne relativt rimelige Verbatim plater på spindel. Du vil uansett neppe merke noen forskjell mellom dvd-r og dvd+r på filmkvaliteten. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Wow, takk for supert svar! Så for at backupene mine skal holde seg best og lengst mulig bør jeg satse på Verbatim DVD+R plater, pakket i ett og ett cover? (Hva er Verbatim pastell? ) Er det stor forskjell på spindell Verbatim og pastell Verbatim? Også lurer jeg på hva jeg bør bruke for å skrive på platene? Sprit-tusj anbefales vel ikke? Endret 21. august 2004 av Pug Lenke til kommentar
Gerrard Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hvis du bruker Verbatim dvd+r pakket i et og et cover bør det holde leeenge ja. "Verbatim pastell" er plater produsert av Taiyo Yuden, altså ypperste kvalitet. Platene har pastelle farger, derav navnet pastell. Verbatim på spindel er derimot ofte produsert av "CMC Magnetics" eller "Mitsubishi Chemicals" og har også god kvalitet. Hvilken kvalitet du trenger er opp til deg, men siden formålet er backup av divx/xvid ville jeg nok klart med med verbatim dvd+r på spindel. Selv bruker jeg mye Verbatim DatalifePlus DVD+R 25 pk spindel. Platene koster 249 kr på Elkjøp og Lefdal. De har også hatt tilbud på 149 kr og hvis du er heldig finner du dem kanskje til denne prisen fortsatt. Hvilken penn du skriver på platene med er ikke så nøye så lenge du skriver på oversiden av platen. Det er derimot ikke alle Sprit-tusjer som skriver skikkelig på platene. Hvis du vil være på den sikre siden får du kjøpt egne tusjer til cd/dvd`er for eksempel HER Lenke til kommentar
Pug Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Vil det spille noen rolle på levetid om jeg brenner DVD'ene som multisession disc eller ikke? Btw, tenker jeg går for pastell på filmene mine og digitalbilder, og spindel på resten av det jeg skal brenne ut Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Multisession kan skape problemer for deg ved avlesning. Jeg vet ikke om det har noen betydning for levetiden, men jeg tviler vel egentlig på det. Kan du forresten hoste opp noen gode grunner for å bruke multisession? Jeg kan ikke komme på noen. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Multisession kan skape problemer for deg ved avlesning. Jeg vet ikke om det har noen betydning for levetiden, men jeg tviler vel egentlig på det. Kan du forresten hoste opp noen gode grunner for å bruke multisession? Jeg kan ikke komme på noen. Nei, jeg har egentlig ikke noen grunner til å bruke multisession... Tenkte at det kanskje var en grunn til at det var standard på Nero, men jaja Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Bare ett hint... PxP selger TY til god pris nå. Også på spindel, så slipper du å betale for cover du ikke bruker allikevel. Kjøper bare DVD Cover i tillegg Lenke til kommentar
Pug Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Bare ett hint... PxP selger TY til god pris nå. Også på spindel, så slipper du å betale for cover du ikke bruker allikevel. Kjøper bare DVD Cover i tillegg Ja, det var jo ganske billig. Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige TY spindelene? Det er en TY 25pk 4x som koster 239, en TY 25pk 4x som koster 259... Den ene har Sølv printb. (Printbelegg?), den andre hvitt printb., og den siste står det ikke noe om... Det lønner seg vel å ha printbelegg (Om det er det printb. står for) om jeg skal skrive på med CD/DVD-tusj? Edit2: Er pxp.no en seriøs webshop? Siden virka litt eh.. amatørmessig, men det trenger jo ikke bety at servicen er dårlig... Så, er de bra eller ikke? Er Bulkpaq en bra produsent av DVD+R? Tenker på å kjøpe en pakke med kvalitets TY, og en litt dårligere ( ? ) til annet bruk... Er det stor forskjell på Bulkpaq og TY? Edit: Leste her at Bulkpaq er lavkvalitetsplater, så kjøper vel heller et par pakker med TY da. Om levetiden på spindel er like bra som platene pakket en og en.... Spiller det noen rolle ang. levetid på DVD'ene om de er pakket en og en, eller på spindel? Takker for alle svar Endret 31. august 2004 av Pug Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 'Print' betyr vel at de kan kjøres igjennom en skriver med mulighet til å skrive på printbare cd-/dvder, hva enn den egenskapen nå heter. Du kan skrive på oversiden åkkesom. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 'Print' betyr vel at de kan kjøres igjennom en skriver med mulighet til å skrive på printbare cd-/dvder, hva enn den egenskapen nå heter. Du kan skrive på oversiden åkkesom. Oki... Er det noen forskjell på levetiden på plater pakket en og en vs. pakket på spindel? Eller spiller det ikke noen rolle i det hele tatt? Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Angående pris så har PSData Samsung 4X DVD-R Spindel 50-pack til 198,-! Bi-bi-billig! Og bra! Løp å kjøp 14 igjen på lageret når dette skrives. Kjøpte selv nettopp 4 stk Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Edit2: Er pxp.no en seriøs webshop? Siden virka litt eh.. amatørmessig, men det trenger jo ikke bety at servicen er dårlig... Så, er de bra eller ikke? Jeg kjøpte DVD-brenneren min hos pxp.no pluss mitt første parti med DVD+R og DVD Cover. Ble anbefalt pxp.no av en kamerat pga pris. Kjempeservice da det plutselig ble leveringsfeil hos pxp.no (de fikk dobbelt opp av hvite brennere, istedenfor 50/50 hvite og sorte). Da fikk jeg en sort direkte fra leverandøren demmes (mpx.no) hjem på døren Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Oftest vil de mindre (dvs mer spesialiserte) butikkene yte mer service da å miste/få en kunde betyr mer for dem enn for de større butikkene. Ofte har de også bedre kjenskap til produktene. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Ser at det er flere som tar det opp, men svaret uteblir. Hvor lang levetid kan man forvente på en brent DVD uten bruk og ved normal bruk. Vil levetiden være tilsvarende den som er for brente CDer. Vil levetiden variere fra singel til dobbelt layer DVDer? Og hvor viktig er kvaliteten på mediene som blir brukt? Lenke til kommentar
Pug Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 Ser at det er flere som tar det opp, men svaret uteblir. Hvor lang levetid kan man forvente på en brent DVD uten bruk og ved normal bruk. Vil levetiden være tilsvarende den som er for brente CDer. Vil levetiden variere fra singel til dobbelt layer DVDer? Og hvor viktig er kvaliteten på mediene som blir brukt? Grunnen til at svaret uteblir er vel fordi ingen har testet det eller at det tar lang tid å teste det. Kvaliteten på mediene som blir brukt mener jeg å ha lest er SVÆRT viktig. Derfor har jeg bestilt 75 Taiyo Yuden DVD+R på spindel Ligger å venter på postkontoret nå, så henter de litt senere i dag ^^ Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Angående pris så har PSData Samsung 4X DVD-R Spindel 50-pack til 198,-! Bi-bi-billig! Og bra! Løp å kjøp 14 igjen på lageret når dette skrives. Kjøpte selv nettopp 4 stk Da jeg redd du har gjort et dårlig kjøp, les bare denne tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå