darkness| Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Ja, forresten. Gamle engelsklæreren min likte ikke forkortelser og sammendragninger av ord som f.eks 'cause, og hadn't.. men jeg vet jo ikke hva din engelsklærer synes om saken. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hadn't er i min mening en forkortelse som høres utrolig teit ut, uansett hvor riktig den er. Jeg foretrekker "had not". Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Ja, forresten. Gamle engelsklæreren min likte ikke forkortelser og sammendragninger av ord som f.eks 'cause, og hadn't.. men jeg vet jo ikke hva din engelsklærer synes om saken. Det vet jeg faktisk ikke... Jeg glemte å si en ting i sted: Vennligst ikke quote den teksten, for jeg vil fjerne den igjen før jeg leverer inn stilen. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hadn't er i min mening en forkortelse som høres utrolig teit ut, uansett hvor riktig den er. Jeg foretrekker "had not". Roger! Jeg har fjernet alle forkortelsene nå, bare for å være på den sikre siden... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) jeg bet meg også merke i at du har skrevet where et (eller flere) sted, og were andre. Hva er riktig? Where - hvor (Where are you?) Were - var (They were here, but now they're gone) edit: Kan også legge til: we're - vi er (We're here now) Gamle engelsklæreren min likte ikke forkortelser og sammendragninger av ord som f.eks 'cause, og hadn't.. 'cause skal ikke brukes i sammenheng som "They left the party 'cause the music was too loud", men kan brukes (det anbefales ikke) når det er dialog, for å vise til hvordan personen snakker. Det er ingenting i veien med å skrive hadn't, shouldn't, osv, hva som skal brukes kommer an på situasjonen. Noen ganger passer "do not", noen ganger "don't". Hadn't er i min mening en forkortelse som høres utrolig teit ut, uansett hvor riktig den er. Jeg foretrekker "had not". Hva du selv foretrekker bestemmer hva du selv skriver, men det er ingenting i veien med å skrive hadn't. Jeg har fjernet alle forkortelsene nå, bare for å være på den sikre siden... ... Endret 22. april 2005 av SteffyBoy Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) darkness|: Sagt det før, men sier det igjen: Fine dikt du lager. Skulle gjerne publisert noe, men de beste stilene mine er veldig, veldig personlige. Har ikke så lyst til å utlevere meg. Men slik er det jo som regel da, altså for å lage noe bra så må du som regel gi noe av deg selv. Endret 22. april 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 det var en veldig bra novelle klarer ikke å skrive så bra Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 *klappe* 'cause o.l. høres amerikansk ut, til helvete med det. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 OK, takk for opplysninger, SteffyBoy! Takk til deg også, johnny Bravo. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Jeg er litt usikker på denne: ...beating of pure fear... Burde det heller vært "from" istedet for "of"? Hva mener dere? Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 His heart was beating faster than ever when he looked inside, from the terror he felt. (Fra terror er det sikkert mulig å bygge et avsnitt for seg selv hvis du er den typen.) Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 His heart was beating of pure fear, faster than ever when he looked inside. - The terror he was feeling made his heart beat faster than ever. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Min personlige mening er at du putter den fysiske biten med hjertet i en setning og den emosjonelle i en annen. "The terror he was feeling made his heart beat faster than ever." Veit ikke om jeg er enig i.o.m. at resten er perfektivt. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Det er en mystifistisk setning fra før av, jeg hadde egentlig fjernet hele greien. Man kan f eks skrive: "His heart was beating faster and faster", og la det være der. De fleste med litt vett skjønner hvorfor hjertet slår raskt. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Men terror er et herlig ord. Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Er det noen steder i teksten jeg kan bruke ordet "however" istedet for "but" og det passer inn? Endret 22. april 2005 av Ole Johan Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Er det noen steder i teksten jeg kan bruke ordet "however" istedet for "but" og det passer inn? Ser ikke sånn ut, men "He was tied with a thin, but extremely strong" blir tusen ganger bedre hvis du erstatter but med yet. He was tied with a thin, yet extremely strong.. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Siden jeg ikke har noe annet å gjøre kan jeg berike dere med en tekst jeg skrev i første klasse, på sommertentamen. (Går i tredje nå) Prøver å skrive rett av, så skrivefeilene er ikke rettet. Teksten er ikke spesiellt god, men den viser hvordan jeg skrev før i tiden. Nå i ettertid er det mye jeg ville ha skrevet annerledes. Så til dere som skriver engelsk ennå: ikke hent for mye inspirasjon her, det er en del alvorlige skrivefeil i teksten. Literature - what is important, what is fun and what is just plain boring? One of the big questions in the British school system today is what the pupils should be taught about literature. Is classical literature relevant anymore? Should modern fictual litereture such as fantasy, crime and science fiction really be a part of the british school? Does modern factual literature have enough interesting titles to be a major subject in school? These are just some of the questions I will try to answer. Let me start by asking a couple of questions. Is classical literature the most boring and difficult subject in school? Is classical literature as important as some believe? The answer to both of these questions is yes... and no. Why? I will try to explain, first let me take you one hundred and twenty years back in time, the year is 1883. George Eliot has been dead for three years and Thomas Hardy is 43 years old. The society is very different from what we know today. Poverty is widespread and many die due to diseases we consider harmless today. Women have no status and very few rights, and noble families still have a lot of power. Thomas Hardy's and George Eliot's books are famous and they even concern peoples everyday lives. Now lets get back to 2003, as we all can see life is very different from what it was back in 1883. This also means that the books of George Eliot and Thomas Hardy were written with a different audience in mind. Due to this and that the old classical works are hard to read many pupils will never really be interested in the books. This is the reason that classical literature can be the most difficult and boring subject in school. On the other hand the authors mentioned is, along with Jane Austen, part of British culture and some of their works are still relevant today. Due to this, classical literature is still a needed part of the education. To forget one's past is to lose some of ones identidy today. Now I will temporarily move away from classical literature to discuss modern factual literature. As opposed to classical literature, modern factual literature si often very relevant to our society and everyday lives. Some examples includes Pole to Pole by Michael Palin, The Diary of Anne Frank and Fewer Pitch. All of those titles have some relevance to todays society and life. Pole to Pole can teach young people a lot about cultures around the world, which is very important to understand what is unique about your own culture. I believe that modern factual literature should be a part of the English lierature lessons, but not to a very big degree. Finally we have modern fiction, this includes a lot of books and genres. The bestseller titles are usually modern fictionous, some of them are relevant to our own society, some are not. No matter what their purpose is theg are written to entertain readers and some of them are really fun to read. This is one of the strongest sides of modern fiction, theg might develop a profound joy when reading. If the reader keeps reading more books it will ease other parts of the subject. This joy of reading might ensure that some of the classical literature will be much easier to read and understand. And if a pupil is able to read those books with joy and understanding the results on the final exam will probably be quite good. Basically this means that you want to have exiting modern fictionous books early in the school year to awaken the pupils interest in reading. This of course must be backed up by more serious subjects and tasks, which hopefully wont take away the newly found joy of reading. When looking at all the arguments I can certainly see why there is a debate to this question. Basically there are good arguments for all the different types and epocks of literature. Personally I would focus on modern fiction for the first few months of school and after that move on to classical literetature for a while, but I am no teacher I merely present argument for and against the different literary types, and then someone else can draw the conclusions based on that. To sum up quickly. Classical litterature can be very interesting given the pupils interest, but if teached wrong it can be very boring and hard. Modern factual literature is good to get to know our society better and the same goes is for our everyday life. Modern fiction can be very exiting and awaken a joy of reading to the pupils. It is also often concerned with important questions. They all share the fact that they can be both exiting and boring. Oj, den var litt lenger enn jeg trodde. Håper ingen har lest hele... Fikk 6 på besvarelsen denne var en del av, stilen telte halvparten eller noe slikt. Her er lærerens kommentarer til teksten: An interesting and reflective text, but I am afraid somewhat too long for a newspaper article. Advanced language. Good structure. Jeg mener læreren ikke har tenkt helt klart her. Teksten består av masse svada, noen graverende gramatikkfeil, og inneholder to avslutninger. Ingen av dem inneholder noe interessant. Håper jeg finner en nyere tekst på norsk som forhåpentligvis er noe bedre. Det vart langt ja, hvis du har lest alt frem til hit fortjener du nesten en premie. edit: holder på å lære meg dvorak så det er noen rare uorginale skrivefeil i teksten. Gjør jo det hele mye lettere å lese... Endret 22. april 2005 av ZLatzman Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Greier ikke å skrive bra, jeg... Blir altid en idiotisk handling fordi jeg må finne på noe. Dårlig formulering, bruk av adjektiver og kildring. Patetiske skrivefeil... Jeg pleier å få 4-5, noen ganger 3... Har ikke noe imot å poste litt, men ikke le... kan ikke skrive norsk eller engelsk Er veldig flink til å tenke språk, though... EDIT: Glemte å skryte av teksten din Candyfloss... Endret 22. april 2005 av Blackslash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå