tor_erik Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Fikk Thea 6 i norsk? Hvordan klarer man egentlig det? Har aldri vært over 5/4, men skriver nærmest feilfritt. Tror ikke Mr. Ottar Osaland er så begeistret for meg og mine meninger... 1) Man er jente. 2) Man bruker masse vanskelige ord (også sånne du ikke helt veit hva er). 3) Du skriver ikke eventyr med hekser som fikk hjernesvulst og troll som skøyt med hagle. 4) Du gjør sånn som lærern har snakket om i timen (in medias res osv), selv om du synes det er teit. Det som virkelig er _vanskelig_ er å få 6 i norsk muntlig. 1. Glatt stryk, jeg er gutt. 2. Hmm, bruker da et ganske så sofistikert språk... Skriver liksom ikke sånn som jeg gjør på forumet. 3. Vi får ikke slike oppgaver. Jeg skriver alltid argumenterende tekster. Jeg tror mye av grunnen til at karakterene ligger litt midt på treet, er at læreren er uenig i mine synspunkter. 4. Skriver jeg novelle, bruker jeg _alltid_ in medias res. 6 i norsk muntlig er vanskelig, men jeg har da alltid hatt 5'er på den fronten. Lenke til kommentar
sybbelybb Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 I løpet av mitt snart 18 år lange liv, har jeg kun fått én sekser; på en engelsktentamen i 10. klasse. Altså er den ikke det store å skryte av. Hvis jeg leter godt nok, klarer jeg sikkert å finne tak i den stilen igjen, slik at jeg kan skrive den ned her. Men det tror jeg nok ikke at jeg orker med det første. (Er litt lat akkurat nå.) Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Innen skriveoppgaver har jeg bare fått en 6-er. Som oftest ligger jeg på 5-4 når oppgaven blir returnert, men med den anledningen fikk jeg altså en karakter som overasket både læreren og meg. Det var ikke mangelen på skrivefeil som utgjorde karakterhoppet, tvert i mot, jeg hadde et fremragende utvalg av dem. Nei, det var vist etter sigende at jeg hadde forstått oppgaven, som da besto i å skrive en beskrivende-tekst. Jeg skulle gjerne ha lagt besvarelsen ut på forumet, men jeg er ikke sikker på hvor jeg kan ha forlakt arket. Muligens legger jeg den ut senere i dag. Nå kan jeg i alle fall ikke lete, da jeg befinner meg på LAN hos en venn. 3) Du skriver ikke eventyr med hekser som fikk hjernesvulst og troll som skøyt med hagle. På denne skrivedagen jeg leverte inn denne oppgaven var det valgfritt hvilken oppgave du ønsket å skrive om. Noen valgte å skrive et eventyr om et selvvalgt emne, og en av disse fikk tydligvis full pott. Læreren bestemte seg nemlig for å lese opp denne historien i de klassene som deltok på skrivedagen, og grovt innkortet ligner eventyret den øvre beskrivelsen svært mye. Så lenge du løser oppgaven korrekt, og viser et høyt kunnskapsnivå i norsk skrivekunst, skulle jeg tro de fleste vil få et godt resultat. Det er jo tross alt dette stilskrivning handler om. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 jeg kan en vits da! det var en gang 2 gelé-klumper som satt på et bord! Så falt den ene ned på gulvet og så ropte den andre til den som hadde falt ned: "GÅR DET BRA ELL'?", den uheldig gelé-klumpen svarte med sjelvende stemme "JEG ER O.K! BLE BARE LITT SJELVEN" HAHAHAHAHAHA! LOOOOOOOOOOOOOOOOL! OMG PLZ LOOOLISH2k l1Zm! Lenke til kommentar
sparks Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 jeg kan en vits da! det var en gang 2 gelé-klumper som satt på et bord! Så falt den ene ned på gulvet og så ropte den andre til den som hadde falt ned: "GÅR DET BRA ELL'?", den uheldig gelé-klumpen svarte med sjelvende stemme "JEG ER O.K! BLE BARE LITT SJELVEN" HAHAHAHAHAHA! LOOOOOOOOOOOOOOOOL! OMG PLZ LOOOLISH2k l1Zm! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Kanskje jeg kan poste en av mine engelskstiler. De er litt tåpelig, hele gjengen, veldig inspirert av hva jeg leser i det øyeblikket oppgaven blir gitt, men hvis det er interessant kan jeg finne en fram. Får 6 i engelsk, på alle stiler/tentamener. Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Ja takk, det er jo derfor jeg opprettet tråden. Vil se andres skriveteknikker. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) ********* Endret 12. februar 2005 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hvilken karakter fikk du på den ? Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Et år gammelt kåseri om rikdom: Mange lurer på om det egentlig er noe morsomt å være rik, og om man blir noe lykkeligere av det. For å finne ut det må man ha en definisjon. Men å finne en definisjon på det å være rik er vanskelig, hvis ikke umulig. Vanligvis sier man at rike folk er mennesker med mye penger. Har man veldig mye betalingsmidler kan man også bli beskyldt for å ha en hel kroppsåpning full av dem. For å forverre lagingen av en definisjon er det mange mennesker som sier de er rike, selv om de ser på prisen når de handler tannbørster. Disse sier gjerne de er rike på kjærlighet, venner osv. En meget godt brukt klisjé etter hvert. Uansett, hvis man måler rikdom i penger er det enklere å finne enighet om hva det er å være rik. Dette gjelder selvfølgelig bare hvis man holder seg i den vestlige verden. En norsk rørlegger ville vært en, ja nettopp, rik mann i for eksempel Pakistan. Her hjemme i det oljerike nord derimot, ville kanskje ikke engang naboen sjekket lønna hans i skatteregistrene. Å være rik er altså ha en god del mer midler tilgjengelig enn det som er gjennomsnittlig. De fleste i Norge i dag ønsker å være rike. Mange sier allikevel de er fornøyde med det de har. En milliongevinst i lotto kan derfor gjerne bli feiret med et ”jaja, så får barna litt mer arv da”. Som hovedregel er dette eldre (og andre rare) mennesker, som ikke helt vet hva de skulle ha brukt pengene på uansett. Da er det annerledes med de som har jobbet hardt for å bli rike, tenker du nok. Vanligvis er det det, men det finnes også her unntak. Den svenske Tetra Pak-grunnleggeren for eksempel, kjører stolt rundt i din gamle Saab hjem til rekkehusleiligheten sin i utkanten av Stockholm. Han ser ikke vitsen med å bruke masse penger på unødvendige ting. Den kunsten er det imidlertid andre rike som har lært seg. Å bruke penger skulle da overhodet ikke være vanskelig, tror de fleste. Og nei, det er ikke det. Du kan bruke uhorvelig mye penger på hus, hytter, biler, båter og fester. Det har de fleste rike for lengst oppdaget. Men det kommer faktisk til et punkt hvor slike ting ikke har samme tilfredstillende effekt på de rike. Hos ekstremt rike får etter hvert husene vannskader, båtene synker, festene tar slutt og bakrusen dagen derpå er verre enn noen gang. Slik tror (les: håper) i hvert fall jeg de føler det. Vi vil da få en todeling av denne både beundrede, og forhatte typen mennesker. Noen faller tilbake til middelklassens utopi om at familie, kjærlighet osv. er det eneste man trenger. Disse trekker seg gjerne tilbake til et rolig liv, kun med innslag av enorme hus og fete biler (eller omvendt). Den andre gruppen gir seg ikke så lett. Avhengig av hvor mange nuller det finnes på hver enkelts bankutskrift, vil disse finne en eller annen måte å bruke pengene på. De har jo saktens tjent disse pengene, ærlig eller uærlig, og da er det jo meningen å bruke de også. For disse få utvalgte heldige blir det neste å finne noe de er interessert i, som de på en original måte kan bruke penger på. Aller helst er summene det er snakk om, tilsvarende bruttonasjonalproduktet til en del fattige (for de rike kjent som uinteressante) land. Ta for eksempel både Røkke og Gjelsten. Begge liker å kjøre fort med båt, og har derfor investert i et par Class-1 offshorebåter. Atter andre liker bedre å kjøre bil, og spesialbestiller derfor akkurat den bilen de vil ha fra for eksempel Ferrari. Den mest oppfinnsomme superrikingen hittil er nok allikevel russeren Roman Abramovitsj. Han er verdens rikeste under 40 år. Han liker fotball, og derfor kjøpte han like greit fotballaget Chelsea (nå kjent på engelske puber som Chelski). Hittil har han brukt en milliard på laget, og han går nok ikke av veien for å bruke en til. For å se det hele i en annen sammenheng, kan man sammenligne de omtalte rikingene med amerikansk amish-ungdom. Når disse blir 16 år, forlater mange dette samfunnet uten bruk av oppfinnelser fra 1900-tallet eller nyere. Denne perioden kalles ”rumspringa” (det betyr faktisk ”å springe rundt”), og det hele handler om at ungdommene får seg biler, fester vilt og også gjerne prøver seg på forskjellige typer dop. Ungdommene er altså frie til å oppleve de gleder det moderne samfunnet i USA har å tilby. Kanskje dette samfunnet ikke er noe særlig (hva vet jeg?), for 85-90% vender tilbake og blir gudfryktige Amish-mennesker resten av livet. Alt dette kan egentlig sammenfattes med at man ikke vet så mye om noe, før man har prøvd det selv. Hvor utrolig det enn høres ut; det er faktisk begrenset hvor mye TV kan fortelle deg. Ulempen med dette er at man ikke så lett kan prøve ut å være rik en liten stund. Det forstår de fleste. Så de som lurer veldig på hvordan det er å være rik får enten bli rike, eller de kan gå rundt og være misfornøyd med sine egne liv. De færreste lar heldigvis denne nysgjerrigheten ødelegge for seg selv. For det finnes jo en utrolig enkel og god løsning på dette ”problemet”. Man kan jo bare lure på noe helt annet. Bare du ikke går i den fella at begynner å fundere på hva som er meningen med alt sammen. Men det er helt annen historie. Fikk faktisk 5+ tror jeg, selv om jeg ikke var helt fornøyd selv... Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Kan jeg legge ut kjemioppgaven min på 6000 ord? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Kan jeg legge ut kjemioppgaven min på 6000 ord? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hvilken karakter fikk du på den ? Sex0r. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Små biter av en stor diktsamling: Inspirert av en fra mars Misforstått Farvel Han ville ta bort smerten hennes Svake øyeblikk Ønsket Å danse i et minefelt Salige er de uten livserfaring Endret 22. august 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Steffyboy: Er du fra USA eller noe? Siden du skrev sånn i åttende UTROLIG bra nr.4: Helt greit kåseri. Selv er jeg endelig på kåserier og artikler. Darkness: Likte best "farvel". Sa mye med få ord. Takk folkens. Kom gjerne med mer. Elsker å lese. Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Et par dikt og sånt.. Dikt og greier Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Steffyboy: Er du fra USA eller noe? Siden du skrev sånn i åttende UTROLIG bra Bodde der noen år. Fra jeg var 5 til jeg var 10. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Skulle gjerne publisert noe, men de beste stilene mine er veldig, veldig personlige. Har ikke så lyst til å utlevere meg. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Skrev noen saklige stiler i min tid jeg også. Skal prøve å finne igjen noen. Men Ananas? fikk du 3'er på den der så burde jeg ha fått stryk på alt jeg skrev egentlig.. Den var veldig bra. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Det må være noe rart med meg, jeg kan fean ikke skrive jeg får 3-4 på alle stiler. Jeg går nå i 10. og han vel aldri fått en 5`er :/ (det må være noe galt med min fantasi) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå