sun360 Skrevet 21. august 2004 Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 Ja, jeg vet at dette spm har vært rundt et par ganger nå... men jeg må spørre allikevl. Hvilken vifte er beste?? NB jeg har satt for meg visse krav: 1. MÅ være god til OC! 2. Relativt stillegående ( jeg er en noob når det kommer til sånt så ikke si at den er bare xx db siden jeg har ikke peiling hvor mye det egentlig er....) 3. Koste maks: 500,- Nok ( ikke inkl frakt.) Jeg har et xp 2400+ system med et globalwin tak68 vifte som bråker som bare f*** , den kjøler ok , men .... Prøvde å klokke og kom ikke lenger enn 145 mhz før tempen kom til 61 ved maks load ( 2 timer spilling Doom 3) , en kompis av meg har samme oppsett ( men en annen vifte Zalman 7000 CU) og kommer opp til 153 før tempen kommer over 61 ved load. Som jeg har sagt så vet jeg at det har vært lignende poster om dette mange ganger før, og jeg vet om en guide som er satt opp ( ja jeg har lest den!!) , men jeg står allikvell råd-vill.... Kom med tester av vifta eller egne erfaringer..... Mange takk på forhånd!!! Lenke til kommentar
Leffa01 Skrevet 21. august 2004 Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 Har alltid vært litt svak for denne: 3Dfxcool.no Ellers kan jeg tenke meg at denne kjøler ekstremt bra: 3Dfxcool.no Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. august 2004 Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 Ellers kan jeg tenke meg at denne kjøler ekstremt bra: 3Dfxcool.no Får kanskje litt tilpassningsproblemer med denne i og med at den er for socket 754 , 939 og 478. Altså ikke socket A. Av andre gode kjølere kan vi jo nevne disse: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCX462V http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SP97 Begge to kan både ha 92 og 80 mm vifter, så det er bare å velge det du vil ha selv. Feks denne med regulerbar motstand som gjør at du kan stille den inn til den farten/lydnivået du selv synes passer best: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=UC9FAB Eneste negative er jo at dette blir ca 100 kr dyrere enn det du har satt opp som maks pris. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. august 2004 Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 Kjøp deg en Thermalright ALX-800 og en Colink vifte Tilsammen:430,- ( ca 570 med frakt -microplex er dyre i frakt ) Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 21. august 2004 Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 ALX-800 er ikke å anbefale med en treg vifte. SLK800-900 vil yte mye bedre på lavere rpm. Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 21. august 2004 Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 Du sier ikke noe om hvilket hovedkort du har... Zalman-kjøleren passer ikke på alle HK, det gjør heller ikke mitt forslag:Thermalright SLK-947-U med en stillegående 92mm eller 80mm vifte... Enig meg Gunnar_ ang. ALX 800, fikk erfare at den ikke funka med en justerbar Enermax vifte. Er mulig den funker med den Colink vifta som Ozelot foreslår, men trolig bare på høyeste fart! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. august 2004 Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 ALX-800 er ikke å anbefale med en treg vifte. SLK800-900 vil yte mye bedre på lavere rpm. Av ren nysjerrighet, hvor har du hørt dette ? Kjører nå en Delta på under 7 volt og har lav temp hele tiden(Kjører Seti 24/7) Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 21. august 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. august 2004 Mitt HK er av typen Abit KR7a-raid! Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 MÅ være god til OC! Da har du et problem.... Hovedkortet ditt, Abit KR7a RAID, har VIA KT266A chipset som ikke egner seg særlig bra til overklokking. Det gir ikke mulighet til å låse AGP og PCI til faste frekvenser, og overklokker disse i takt med FSB, noe som igjen fører usabilitet og mulig skade på hardware... Det støtter heller ikke RAM raskere enn PC 2100... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 MÅ være god til OC! Da har du et problem.... om han da ikke har ulåst multiplier på cpu? Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 Jo, det er jo mulig, men en 2400+ går jo på MP 15 allerede, så da er det vel ikke så mye å hente der heller. Eller tar jeg feil...? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 Kan vel øke mp helt til 22 om du har et snasent hovedkort og en loddebolt. Men angående blokk. ThermalRight SP-97. Og skal man overklokke er ikke stillegående i sammenheng med luftkjøling noe man burde nevne. Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 Kan vel øke mp helt til 22 om du har et snasent hovedkort og en loddebolt. Men angående blokk. ThermalRight SP-97. Og skal man overklokke er ikke stillegående i sammenheng med luftkjøling noe man burde nevne. Det er jo det som er problemet, Abit KR7a RAID er vel ikke så snasent... Er vel 4bits FID på det også..!? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 Tror ikke man kommer så langt med det hovedkortet nei... Kanskje bedre å kjøpe et nytt før man kjøpe kjøler? Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 ALX-800 er ikke å anbefale med en treg vifte. SLK800-900 vil yte mye bedre på lavere rpm. Av ren nysjerrighet, hvor har du hørt dette ? Kjører nå en Delta på under 7 volt og har lav temp hele tiden(Kjører Seti 24/7) The ALX-800 is constructed of a tapered copper core with a bank of aluminum fins attached to either side. Unlike the SLK, where each of the fins is soldered individually to the base, the fins on the ALX are machined from a single chunk of aluminum. The advantage of this method is that there are fewer solder joints to assemble, which reduces manufacturing costs. Having all the fins as part of one continuous mass also increases the ability to transfer heat from the hot fins in the center to the cooler fins at the ends, improving efficiency. The downside is that machining the fins this way forces you to use much thicker fins. When you pack the same number of thicker fins into the same area as you did with thin fins, the net result is a loss of airspace. Compared to the SLK, the ALX has less than half the space in between the fins. This does not bode well for low-airflow performance. The lower the airflow, the more important the fin spacing becomes. With a high-flow fan, the air can be pushed deep into narrow slots, but with lower CFM there is less force available to shove the air down between the fins. As the airflow drops, this effect becomes more significant. http://www.silentpcreview.com/modules.php?...rtid=136&page=1 Basicly mer mottrykk, mindre airflow, dårligere performance Med en panflo L1a på 5v ble ALX nesten 20 C varmere. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 Har lest på Abit sin hjemmeside at Abit KR7A raid ikke støtter prosessorer større en XP2100+ med palomino kjerne og XP2000 med Barton kjerne. Jeg hadde samme hovedkortet før jeg oppgraderte systemet mitt. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 22. august 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Når det gjelder HK'et mitt , så er jeg klar over at det ikke er så synsykt mye å hente der,MEN ( som sagt tidligere) så har en kompis av meg samme oppsett med samme CPU + en annen vifte løsning greid å komme opptil 155 * 15 (2325 mhz med 1,80 V) før systemet ble ustabilt . Merk at tempen er på 64 på maks load etter en del timer med div spill. Cpu'en er ikke låst opp.... så .... Dette er bare et grovt forsøk på tyne ut det siste av ytelse fra dette systemet før det skal pensjoneres ..... PS Jeg vet at jeg spør om det umulige, et OC oppsett som skal være lydløst.... + Bios update så kan du gå frem til Xp 2600+ ( 266MHZ IKKE 333mhz fsb) Endret 22. august 2004 av sun360 Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 22. august 2004 Rapporter Del Skrevet 22. august 2004 Se her - AMD XP Aircooling - Heatsink Roundup August 2004 http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=213 Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 23. august 2004 Rapporter Del Skrevet 23. august 2004 Ellers kan jeg tenke meg at denne kjøler ekstremt bra: 3Dfxcool.no Men fy fa** så mye den veier. Nesten en kilo uten kjøler. Kaller jeg kjøler Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 23. august 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. august 2004 Hva er bedre av: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123495&cks=PRL og denne: http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2240 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå