Gå til innhold

Overføring fra vhs til PC

Anbefalte innlegg

Har akkurat starta med dette så jeg er helt fersk.

Har et nvidia 5900FX kort med s_video og scart-utgang på videoen.

Det har gått greit å få dette koblet opp så jeg får inn videoen med lyd. (Et par kabler og en 3-4 overganger var det som skulle til!) (s_video og en lydkabel inn på mic-linja på lydkortet)

Men resultatet blir ikke særlig imponerende hverken video eler lydmessig.

Har prøvd flere programmer for capture og det har hittil vært temmelig forvirrende. Det blir jo forskjellige resultater selv om man 'tilsynelatende' ber programene gjøre det samme.

Noen som har noen enkle retningslinjer for hvordan man bør gå frem for å få best resultat? Eller noen pekere hvor dette er forklart relativt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke programmvaren som fulgte med skjermkortet fungerer, ville jeg ha kjøpt meg et tv-kort med innebygget mpeg2 koder.

Hvis du venter litt, så får du kort som koder direkte til mpeg4 /divx. Dette venter jeg på.... De mest avanserte tvkortene har innebygget koder/ dekoder, sånn at tvkortet ikke stjeler resurser fra hovedprosessor.

Målet må jo være å kunne bruke pcen som en avansert videospiller som timer og alt. Og så kunne brenne resultatet ut med dvdbrenneren.

Ta en en tur rundt og titt på tv-kort- testene.

Kan du se bildet på pcen før du fanger opptaket på disk? Hvis bildet er bra da, er det nok noe codecs problemer. Dette kan komme av at du har lagt inn på veldig mange codecs på maskinen din.

Jeg har ikke noe erfaring med akkurat ditt skjermkort. Hvis noen andre har erfaring med dette kortet , post.

Zapman, kan du legge link til det kortet du har?

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig både skjermkortet og programvaren fungerer. Det er heller det at jeg er såpass ny innenfor dette at jeg ikke helt får med meg elementære ting.

Hvilken oppløsning bør jeg feks velge å hente inn i, fordelen med avi fremfor mpeg, trenger jeg å ta hensyn til oppdateringen på skjermen?

Og hva er egentlig oppløsningen på en TV? Eller er dette saken uvedkommende?

Ellers er kortet et MSI nvidia 5900FX.

Det er en 9-pins videoutgang på kortet. Deretter en adapter for s_videokabel. I videoen er det kun scart-utgang. Derfor nok en adapter her. Fra denne adapteren gar det en s_videokabel til skjermkortet. De to audiolinjene går fra videoen til en 'samleplugg' som gjr at jeg kan plugge dem inn i mic-linja på lydkortet. Kan dette være noe problem?

Maskina burde i utgangspunktet ikke være bøygen vil jeg tro. 3Gh, 1Gb RAM og plenty med harddisk.

Eller er standard grafikkort egentlig ikke modne for denne oppgaven. Burde jeg i såfall vurdere et eget capture-kort. I såfall hvilket?

Lenke til kommentar

Neida, overhode ikke vann over hodet! :)

Det fungerer ganske bra nå!

Noen forandringer på hvilke oppløsninger jeg hentet inn i osv er nå resultatet brukbart. Ikke superkvalitet vil jeg tro, men nok til mitt formaål.

Takk for hjelpa uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...