Gå til innhold

Doom3 grafikkinnstillinger VS driverinnstillinger


Fury

Anbefalte innlegg

Jeg har registrert at mange glemmer av eller ignorerer mange innstillinger i egenskapene for skjermkortet. Det gjelder Mipmap-level kvalitet og tekstur innstillinger. Dvs. hvis du bruker Custom konfigurasjonen i de fleste skjermkort drivere. NB: Dette gjelder IKKE forhånds innstilligene som også involverer Antialiasing og Anisotropic som en del av skalaen fra Performance til Quality i Catalyst driverne.

Det har vært mye snakk om hvilke innstillinger som brukes i Doom 3 og hvilke PC brukerne har. Har derfor tatt Doom 3 i dette tilfellet, men det gjelder minst like mye i de fleste andre spill.

 

Jeg tok meg tid til å lage noen Screenshots for å demonstrere forskjellene, som for seg selv betyr alt for bildekvaliteten i spillet. Det er brukt et ATI Radeon 9800 Pro på en godt overklokket PC. (Catalyst beta 4.9)

Du kan feks. sette opp video instillinger i Doom 3 til Ultra (Som forresten krever 512 MB vRAM for å fungere optimalt) og tror du har den beste balansen du kan ha, men hvis du har driverne innstillt på "Performance" (Catalyst) så får du et dårligere bilde enn hvis du setter spillet til Medium og driverne på "Quality".

 

Se f.eks. de to bildene under. Det er lett å se hva som har den beste bildekvaliteten. Medium settings vil her gi bedre kvalitet enn om du skrudde på full grafikk i Doom 3 og ned på driver kavliteten i håp om å vinne noen frames-pr-second. (du kan trykke på bildene for å se størrer versjon)

 

Doom 3: Medium Settings - Driver Quality

doom3_medium_quality_mini.jpg

Doom 3: Ultra Settings - Driver Performance

doom3_ultra_performance_min.jpg

 

Setter du opp kvaliteten i Doom 3 og i driverne, blir resultatet ganske bra, men det krever sitt også som nevnt i innledningen :)

Doom 3: Ultra Settings - Driver Quality

doom3_ultra_quality_mini.jpg

 

Der er nok en del brukere som konsekvent velger dette, selv om kortet med noen enkle grep kan bli så mye bedre. Dette er nok elementært for enkelte men sikkert verdt å nevne for di som ikke er klar over det.

Doom 3: Medium Settings - Driver Performance

doom3_medium_performance_mini.jpg

 

 

Timedemo

Jeg kjørte noen timedemo runder for å sjekke om der er noe ytelses tap (FPS) å sette driverne i "Quality" mode, som har mye å si for bildekvaliteten. Har den mye å si for ytelsen også?

 

Doom 3 i Medium Settings og Driver "Qualty" mode; Eksempel

Runde 1: 33,0 fps

Runde 2: 35,0 fps

 

Doom 3 i Medium Settings og Driver "Performance"; Eksempel

Runde 1: 34,1 fps

Runde 2: 35,5 fps

 

Understreker at dette gjelder et Radeon 9800 Pro skjermkort, og det kan sikkert avvike mer på andre modeller, eller andre fabrikanter som nVIDIA.

 

Konklusjon: Skjermkort egenskapene vedr. Mipmap og tekstur innstillinger har alt å si på bildekvaliteten, om ikke viktigere enn spillets innstillinger.

 

Edit: Endringene i skjermkort driveren er gjort under Custom Settings, og berører ikke Antialiasing og Anisotropic.

Endret av Fury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk også og endre config fila i base mappen:

 

 

seta image_useCache "1"

seta image_cacheMegs "256"

seta image_cacheMinK "20480"

seta image_usePrecompressedTextures "1"

seta image_anisotropy "0"

 

 

Dette vil dobble antall fps...gjorde det hos meg :o)

 

kjørte først high på 800x600 for deretter å kunne kjøre 1024x768 på high. Selv om det faller ned i 15 fps med mye jalla på skjermen. Ellers ligger det på omtrent 30-40

 

specs...se sig

 

Prøv å se om det funker...gi oss tilbakemelding hvis det gjør :)

Lenke til kommentar

kåre klut

Prøv å se om det funker...gi oss tilbakemelding hvis det gjør

 

Testet, men hos meg var det ingen forskjell. Kan det være at disse "linjene" tvinger gjennom noen instillinger i skjermkortet, som jeg allerede står på (Quality midmap og textur) og ingen AA eller AF.

 

De 4 øverste, noen som vet hva de faktisk gjør med "spillet"

seta image_useCache "1"

seta image_cacheMegs "256"

seta image_cacheMinK "20480"

seta image_usePrecompressedTextures "1"

seta image_anisotropy "0"

Den nederste slår iallefall eventuelle instillinger i skjermkortet som er på anisotropic til "null" eller ?

 

Edit : Beklager off-topic :) men...

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...