Gå til innhold

Skal ha nytt skjermkort men redd for flaskehals

XzIz0

Anbefalte innlegg

Hei

Har bestemt meg for å investere i nytt skjermkort,noe jeg egentli skulle ha gjort for lenge siden.

Ble halveis lurt til å kjøpe ett fx5200 128mb kort som jeg tenkte var såå bra da.

Har da sittet med ett ræva skjermkort i over ett år å nå tenkte jeg det var nok

Men siden jeg har "bare"(?) amd xp 2600+ og 512mb ram 3200 tenkte jeg det kom til å bli veldig stor flaske hals hvis jeg skal kjøpe noen av de "store" kortene

Bør kanskje si at jeg har bare 350watts PS

Lurer på hvilket kort jeg burde kjøpe uten at jeg skal få så stor flaske hals?

Ps. Kjøp av ny CPU osv er uaktuelt på dette tidspunkt

Er enda en stund til jeg skal kjøpe kortet (oktober/novmeber) men tenkte det var best å fårhøre seg rundt

Takk på forhånd :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med disse folka her! :yes: Og ettersom jeg ser i posten din at du vil investere i korte i oktober/novmeber så vil jeg også anbefale å kjøpe et x800Pro eller XT. Du vil få det så kult med spillene som Doom III og HL II. Derfor spar penger nå! :cool:

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning av at man bør kjøpe et 256MB kort idag, siden de nye spillene bruker større teksturer. Hvis ikke vil det bli en flaskehals når videominnet må buffres over til RAM:

Derfor ville jeg gått for X800pro istedet for 9800pro, i og med at det ikke koster særlig mer enn et 9800pro med 256MB, og at det gir mye bedre ytelse.

Edit: Du får 9800pro 256MB med 128-bits buss til en lav pris, men det er absolutt ikke å anbefale. Det yter langt lavere enn standard 9800pro kort med 256-bits buss.

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Ja mulig jeg går for x800pro eller 6800 gt

Men siden jeg har bare 350w PS kommer jeg ikke til å slite med 6800 gt da?

Noen som vet hva som er max jeg kan ha på et abit nf7 v 1.0 kort?

Penger er heller ikke noe problem ;)

Lenke til kommentar

Maks du kan ha? Mener du da av CPU?

Den støtter alle XP CPU'er som kjører på 333 mhz.

Om du mener skjermkort er det ikke noen grense, men om du spiller spill som krever mye av CPU vil det kanskje ikke hjelpe like mye med et godt skjermkort.

Du vil uansett merke stor forskjell mellom 9800pro og X800pro.

Lenke til kommentar
ja mente max cpu

Dersom du ikke har et problem med prisen og vurderer ny CPU, kan du like greit kjøpe nytt HK også.

Dersom du vil ha noe som yter mye og koster lite kan jeg anbefale Abit AN7 eller NF7-S v2. Og så kjøper du en XP-M CPU. (XP-M 2400+ 35w hos it-butikken for ca 800 kr). Kan garantere at du vil kunne kjøre den på minst 2,4ghz, altså tilsvarende ~XP3600+. Kjører min på 2,7 Ghz med vannkjøling.

Eller du kan åpne pungen mer og gå for A64 3500+.

PS: Det kan hende minnet ditt ikke klarer å henge med opp til 400mhz, men XP-M har åpne multipliere. Du kan kjøre den på f.eks 166x14,5. Eller kjøpe bedre minne.

Ser du sier i første post at du ikke ønsker å oppgradere hele maskina, men kommer bare med et tips på grunnlag av det andre du har skrevet i tråden.

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg forstår ikke alle dere som er så redde for at akkurat CPUen eller andre PC-deler (bare ikke skjermkortet), skal bli flaskehalsen i systemet deres. Det er alltid en flaskehals i ett system. Etter min mening, så spiller det liten rolle om det er skjermkortet eller CPUen som er det. Det som er sikkert, er at du vil få høyere ytelse med et X800/6800-kort enn ett Radeon 9800PRO, selv om CPUen din muliggens vil bli en flaskehals. Dessuten så slipper du å tenke på å kjøpe skjermkort neste gang du oppgraderer ;)

Lenke til kommentar

Denne internettsiden gir deg en pekepinn på hvor mange Watt du bruker, og dermed hvor mange Watt du er avhengig av at PSUen leverer.

EDIT: Hvis penger ikke er problemet, så ville jeg kjøpt nytt hovedkort til A64 i samme slengen.

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Mitt syn på oppgradering (som jeg ikke har råd til å gjennomføre), er at man oppgraderer med komponenter som gjør resten av PCen til en flaskehals. Da vil den komponenten holde i to "generasjoner", isteden for bare en.

Skal du derimot kjøpe ferdig PC, og fortsette med det, så bør PCen være så balansert som mulig.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...