Gå til innhold

Gainward Geforce 4 ti4200 64mb ddr


Anbefalte innlegg

HEYY!! KAn noen hjelpe meg litt? Lurer på om dette kortet er noe... Noen som vet om en plass det står noe info om dette?? Lurer på om det er det rette valget for mitt nye skjermkort...

 

 

KOMMER 31.05.2002 på KOMPLETT.no :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men jeg har egentlig ikke bruk for så utrolig mye bedre kort... lurer bare på om det er bedre enn f.eks et Gainward AGP GeForce4 MX460 64MB DDR som har ca samme pris... vil ikke betale mer enn 2000 kr... men info om kortet hadde vært noe...(HINT) :)

 

128 ddr - versjonen kommer samtidig ja..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 19:27, las^se skrev:

men jeg har egentlig ikke bruk for så utrolig mye bedre kort... lurer bare på om det er bedre enn f.eks et Gainward AGP GeForce4 MX460 64MB DDR som har ca samme pris... vil ikke betale mer enn 2000 kr... men info om kortet hadde vært noe...(HINT) :smile:


128 ddr - versjonen kommer samtidig ja..



 

GeForce4 MX = flopp!

Lenke til kommentar

Ja vel, folkens....

 

For å forklare dette med 128mb/64mb GF4 ti4200.

 

I 3dmark 2001 se vil scoren se slik ut:

 

1024x768 default: 64 mb vinner pga. høyere minnehastighet.

 

1600x1200: 128mb vil sannsynligvis vinne pga. høyere minneforbruk.

 

 

Q3/UT/MOHAA/CS osv.. 64mb vinner pga. høyere minnehastighet.

 

UT2/Doom3 osv(nye fremtidige spill): 128mb vinner pga. høyere minneforbruk.

 

Konklusjon: 64mb er for du som kjøper nytt skjermkort hvert halve år.

 

128mb er for de som vil ha et skjermkort som ikke er "utdatert" om 6 måneder.

 

 

128mb er selvfølgelig dyrere...

 

Det blir bare tull å si at 128 mb er bortkasta penger, det er bare litt mer framtidrettet.

 

Gainward 128mb kortet er forresten satt på med nesten like høyt minne som 64mb.

 

Dessuten sårer det bare de som allerede har bestemt seg for et 128mb kort(sånn som meg :lol: ).

 

Jakob

Lenke til kommentar

Har prøvd å illustrere dette før, og det har vært vellykket.

 

Jeg gidder ikke krangle om dette emnet. Alt for dumt. Det er jo opp til en hver om en vil ha 128mb/64mb/4400/4600/2089548650+3194+120943123+++++ deluxe special edition golden sample silver edition osv...

 

Jeg skal ha 128mb fordi jeg vil det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 20:46, Jakob skrev:

Ja vel, folkens....


For å forklare dette med 128mb/64mb GF4 ti4200.


I 3dmark 2001 se vil scoren se slik ut:


1024x768 default: 64 mb vinner pga. høyere minnehastighet.


1600x1200: 128mb vil sannsynligvis vinne pga. høyere minneforbruk.


Jaha, skal vi se. Ved 1024x768 32-bit opptar framebufferen ca 3 MB minne, mens ved 1600x1200 32-bit brukes drøye 7 MB av minnet til framebufferen. Med andre ord kreves bare ca 4 MB mer minne i 1600x1200 enn i 1024x768, om innstillingene forøvrig er de samme. Det er neppe nok til at Ti4200 128 MB drar fra Ti4200 64 MB i 3DMark. Se f.eks. grafene nederst på denne siden hvor Radeon 8500 64 MB er raskere enn Radeon 8500LE 128 MB ved nettopp 1600x1200 32-bit. Det illustrerer dette ganske godt.

 

Quote:


Q3/UT/MOHAA/CS osv.. 64mb vinner pga. høyere minnehastighet.


UT2/Doom3 osv(nye fremtidige spill): 128mb vinner pga. høyere minneforbruk.


Yes, dette er nærliggende å tro, iallfall så lenge man benytter seg av høy tekstur-kvalitet i spillene.

 

Når man skal skille mellom ytelsen til Ti4200 128 MB og 64 MB er det er viktig å huske på at det kommer an på mengden og oppløsningen på teksturene som benyttes i spillet/applikasjonen, og ikke først og fremst oppløsningen på skjermen (framebufferen). Tekstur-kvaliteten kan man forøvrig stille manuelt i de fleste spill, f.eks. "low", "medium" eller "high detail" for tekstur-kvalitet.

 

Quote:


Konklusjon: 64mb er for du som kjøper nytt skjermkort hvert halve år.


128mb er for de som vil ha et skjermkort som ikke er "utdatert" om 6 måneder.


Litt sterk uttalelse kanskje? :smile: Så stor er nok ikke forskjellen mellom kortene, selv ikke i kommende spilltitler med store mengder høyoppløste teksturer.

_________________

Howard

www.hardware.no

 

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-05-02 21:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 21:29, Howard skrev:

Quote:


On 2002-05-02 20:46, Jakob skrev:

Ja vel, folkens....


For å forklare dette med 128mb/64mb GF4 ti4200.


I 3dmark 2001 se vil scoren se slik ut:


1024x768 default: 64 mb vinner pga. høyere minnehastighet.


1600x1200: 128mb vil sannsynligvis vinne pga. høyere minneforbruk.


Jaha, skal vi se. Ved 1024x768 32-bit opptar framebufferen ca 3 MB minne, mens ved 1600x1200 32-bit brukes drøye 7 MB av minnet til framebufferen. Med andre ord kreves bare ca 4 MB mer minne i 1600x1200 enn i 1024x768, om innstillingene forøvrig er de samme. Det er neppe nok til at Ti4200 128 MB drar fra Ti4200 64 MB i 3DMark. Se f.eks. grafene nederst på
hvor Radeon 8500 64 MB er raskere enn Radeon 8500LE 128 MB ved nettopp 1600x1200 32-bit. Det illustrerer dette ganske godt.

 

Quote:


Q3/UT/MOHAA/CS osv.. 64mb vinner pga. høyere minnehastighet.


UT2/Doom3 osv(nye fremtidige spill): 128mb vinner pga. høyere minneforbruk.


Yes, dette er nærliggende å tro, iallfall så lenge man benytter seg av høy tekstur-kvalitet i spillene.

 

Når man skal skille mellom ytelsen til Ti4200 128 MB og 64 MB er det er viktig å huske på at det kommer an på mengden og oppløsningen på teksturene som benyttes i spillet/applikasjonen, og ikke først og fremst oppløsningen på skjermen (framebufferen). Tekstur-kvaliteten kan man forøvrig stille manuelt i de fleste spill, f.eks. "low", "medium" eller "high detail" for tekstur-kvalitet.

 

Quote:


Konklusjon: 64mb er for du som kjøper nytt skjermkort hvert halve år.


128mb er for de som vil ha et skjermkort som ikke er "utdatert" om 6 måneder.


Litt sterk uttalelse kanskje? :smile: Så stor er nok ikke forskjellen mellom kortene, selv ikke i kommende spilltitler med store mengder høyoppløste teksturer.

_________________

Howard

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-05-02 21:30 ]</font>

 

Nei, men nå prøvde jeg bare å få fram poenget.

Blir litt lei av folk som krangler om akkurat dette emnet. Det har skjedd de siste to ukene...

 

Men det er jo forskjell da :wink:

Lenke til kommentar

vel, personlig kommer jeg nok til å kjøpe 64mb-utgaven. har en lusen 21" som ikke er særlig god i 1280x1024 og over, dessuten gidder jeg ikke å punge ut med størsteparten av en tusenlapp for å ha 128mb når det kommer et nytt og bedre kort om et halvt år.

 

et år siden, gf2mx200, halvt år siden, gf3ti200, nu snart, gf4ti4200 .. man ser et lite mønster her.. :smile:

Lenke til kommentar

Som silent type sier så har Gainward gitt ut en pressemelding. http://gainward.de/gwnewsite/gweurope/gwco...news000210e.htm

 

Her ser man at både 128MB kortet og 64MB kortet har 4ns minne altså like raskt minne, mens 128MB kortet er godkjent av Gainward for "enhanced mode" eller med andre ord et "golden sample" kort. Dette kortet vil ha bedre ytelse en 64MB kortet, en forskjell som bare vil bli tydligere etter som spill får mer minne krevende grafikk.

 

Når det er sagt så er 64MB kortet en del raskere en f.eks geForce 3 ti500, og hvis du ønsker et Gainward kort til under 2000,- er det godt valg. Uannsett forholdsvis mye for pengene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...