hasund Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg har nettopp installert en 256 SDRAM minnebrikke. Problemet er at systemet kun ser den som en 128-brikke. Prøver jeg den med den gamle 64-brikken, får jeg 191MB, uten får jeg bare 128. Hva kan dette komme av? Jeg har en Pentium III, og hovedkortet kan ta opp til 512MB-brikker. Lenke til kommentar
enl Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Det kan jo så klart ha med en defekt minnekontroller eller at du har et sært hovedkort som bare liker produsentens egene brikker. Har oppleved det med en IBM maskin. Noen 440BX hovedkort kan ha problemer med minne raskere enn PC100. Og, sjekk også timingen til minnemodulene i BIOS. Lenke til kommentar
futti Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Eg hadde det problemet med ei brikke men eg har andri funneut kva det var. Eg satt bare brikka i ein annan maskin. Den vil ikkje funke med andre. Det var ei 32mb brikke. Den eine gongen var ho 16 og viss brikka sto samman med ei anna blei ho til ca 190mb men då kom eg ikkje inn i windows... Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Quote: On 2002-05-02 18:53, hasund skrev:Jeg har nettopp installert en 256 SDRAM minnebrikke. Problemet er at systemet kun ser den som en 128-brikke. Prøver jeg den med den gamle 64-brikken, får jeg 191MB, uten får jeg bare 128. Hva kan dette komme av?Jeg har en Pentium III, og hovedkortet kan ta opp til 512MB-brikker. Helt sikker på at den er på 256 MB da? Lenke til kommentar
KidComa Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg var borti noe lignende for en stund siden hos en kompis av meg. Jeg stappa nedi 256mb, men det kom opp som 128mb. Til slutt fant jeg ut at ram'en var av ECC/REG type som HK tydligvis ikke helt likte. Ytterst merkelig egentlig, men sånn var det bare. Fikk byttet ram'en og nå funker alt fint. Noen som har noen forklaring på dette "fenomenet" egentlig? Lenke til kommentar
hasund Skrevet 2. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2002 Tenker det blir en telefon til butikken i morgen, ja. [ Denne Melding var redigert av: hasund på 2002-05-02 23:01 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Ja, jeg kjøpte 512 MB Ram med ECC (det har med noe elektronisk feilsjekk å gjøre..) Hovedkortet mitt støttet ikke det, og KOMPLETT ville ikke bytte den... Men men. Fikk byttet med en kompis mot to 256-brikker... Ikke like bra, men det hjalp på... Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Det tyder på at du har en double sided brikke, og at HK ditt ikke støtter det. Da får du bare utnyttet halvparten av brikken. Da må du bytte til single sided brikker. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 07:58, Pronto skrev:Det tyder på at du har en double sided brikke, og at HK ditt ikke støtter det. Da får du bare utnyttet halvparten av brikken. Da må du bytte til single sided brikker. Finnes det faktisk noe så teit hk som ikke søtter 2-sidig minnebrikker?? Jeg har aldri hat et hk hvor 2-sidig minnebrikker ikke har funka. Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Finnes det faktisk noe så teit hk som ikke søtter 2-sidig minnebrikker?? Jeg har aldri hat et hk hvor 2-sidig minnebrikker ikke har funka. Ja, endel P3 kort er slik. Det velkjente Aopen AX6BC f.eks. Lenke til kommentar
hasund Skrevet 3. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2002 Dokumentasjonen avslører at ME21-kortet mitt faktisk kan ta dobbelt-sidige brikker også. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Har du sjekket om det aksepterer ECC-Ram?? Jeg ville gått for den. Lenke til kommentar
hasund Skrevet 3. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2002 Det er nok ikke det, og da har de i tilfelle sendt feil ram for jeg skulle ikke ha ECC.... Butikken ba meg komme opp så de fikk sjekket at den telte opp 256 ram. Og at det kanskje var noe med akkurat dette merket som ikke kortet mitt tålte. Hva hvis det er tilfellet- er det noen man bare må regne med når man kjøper 3.parts minne? Det er jo umulig å vite på forhånd for forbrukeren, men har man likevel ingenting man skulle ha sagt? [ Denne Melding var redigert av: hasund på 2002-05-03 11:57 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hovedkortet støtter sikkert inntil 512MB fordelt på 2 SDRAM socket'. Hver socket støtter tosidige ram-moduler med inntil 128MB på hver side. Du har sikkert satt inn en 256MB single-sided modul. Da vil hovedkortet bare se det maksimale det støtter: nemlig 128MB på den ene siden. (Resten som ligger på same side vil ikke bli sett, og på den andre siden er det jo ingenting.) Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Har vært borti flere maskiner som har hatt disse problemene (at kun en side på dobbeltsidig ram blir lest eller at enkeltsidig har mer enn kortet klarer) og de aller fleste av tilfellene så løste det seg med en bios oppgradering... [ Denne Melding var redigert av: _diablito_ på 2002-05-03 14:16 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: hasund skrev (2002-05-02 18:53):Jeg har nettopp installert en 256 SDRAM minnebrikke. Problemet er at systemet kun ser den som en 128-brikke. Prøver jeg den med den gamle 64-brikken, får jeg 191MB, uten får jeg bare 128. Hva kan dette komme av?Jeg har en Pentium III, og hovedkortet kan ta opp til 512MB-brikker. Prøvd å bytte om på rekkefløgen av rammen? At du ikke setter den nye brikken der det er en ledig, men setter den der den galme 64-brikken står? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå