Sven L Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Har noen spørsmål: 1. Finnes det digitalkameraer i 3500-5000 kroners klassen som ikke fryser bildet når man trykker på utløserknappen? Er litt irriterende når man skal panorere. Jeg er ute etter et kamera som har spesifikasjoner omtrent som f.eks. Konica Minolta Dimage Z2. 2. Ofte er jeg interessert å bruke lukkertid på ca 1/60 sekund. Når det er mye sol ute blir bildene da ofte overeksponerte også ved minste blender (f8.2). På mitt kamera (Fuji 304s) vet jeg at minste Iso er 100. Hvis man har et kamera med minste bl. f8.0 og setter det til Iso 50 og ca 1/60 sekund lukkertid vil dette da være godt nok til å få riktig eksponerte bilder når det er mye sol ute ? 3. Hvorfor er det nesten ingen digitale kameraer som har mindre blender enn f8.0, selv de litt dyrere? Ble endel dette men håper noen kan svare :-) Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Har noen spørsmål: 1. Finnes det digitalkameraer i 3500-5000 kroners klassen som ikke fryser bildet når man trykker på utløserknappen? Er litt irriterende når man skal panorere. Kan du ikke bare skru opp lukkertiden litt? Lenke til kommentar
Sven L Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 Kan du ikke bare skru opp lukkertiden litt? Kanskje jeg uttrykte meg uklart. Når jeg tar et bilde fryser Lcd-skjermen/søkeren. Når jeg da skal ta bilde av en bil i fart og samtidig følge bilen med kameraet må jeg gjette meg til hvor bilen er, mens jeg tar bildet siden skjermen/søkeren fryser bildet idet jeg trykker på utløserknappen. Bildet fryser uansett hvilken lukkertid som brukes. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 A ha. Forstod hva du mente nå ja. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Har noen spørsmål: 1. Finnes det digitalkameraer i 3500-5000 kroners klassen som ikke fryser bildet når man trykker på utløserknappen? Er litt irriterende når man skal panorere. Jeg er ute etter et kamera som har spesifikasjoner omtrent som f.eks. Konica Minolta Dimage Z2. 2. Ofte er jeg interessert å bruke lukkertid på ca 1/60 sekund. Når det er mye sol ute blir bildene da ofte overeksponerte også ved minste blender (f8.2). På mitt kamera (Fuji 304s) vet jeg at minste Iso er 100. Hvis man har et kamera med minste bl. f8.0 og setter det til Iso 50 og ca 1/60 sekund lukkertid vil dette da være godt nok til å få riktig eksponerte bilder når det er mye sol ute ? 3. Hvorfor er det nesten ingen digitale kameraer som har mindre blender enn f8.0, selv de litt dyrere? Ble endel dette men håper noen kan svare :-) Det finnes en del kameraer som ikke "fryser". Dessverre husker jeg ikke i farten hvilke produsenter og kameraer dette er. Det beste til slike motiver er uansett speilrefleks. Nei, ISO 50 er ikke lite nok for å få korrekt eksponerte bilder i godt lys. Grunnen til at de ikke har mindre blendere, er trolig diffraksjon. Bildekvaliteten blir rett og slett dårligere på mindre blendere. Det finnes imidlertid noen kompaktkameraer med minste blendere på F11 og F13. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå