Gå til innhold

Trygt å forandre på minnelatency?

hallgeirl

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bare lurer på hva som er det verste som kan skje ved å sette latency på RAM'en for lavt? Kan minnebrikka bli ødelagt av dette, eller vil bare PC'en ikke boote med for lav latency?

Takk for svar :)

BTW: Minnet jeg har er 512MB PC3200 fra twinmos (mener original latency er 2.5-3-3-7 ellernoslikt)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du setter de ned for mye kan det hende PCen ikke starter. Da kan du bare resette CMOS, hvis du ikke visste det. Er ikke så farlig som det kan virke som hvis du ikke har klokka o.l. før.

Hva er standard spenning til det TwinMos-minnet? Du kan sikkert få det ned i 2-3-3-6 ellerno, hvis du gir det litt ekstra spenning.

Lenke til kommentar
Hvis du setter de ned for mye kan det hende PCen ikke starter. Da kan du bare resette CMOS, hvis du ikke visste det. Er ikke så farlig som det kan virke som hvis du ikke har klokka o.l. før.

Hva er standard spenning til det TwinMos-minnet? Du kan sikkert få det ned i 2-3-3-6 ellerno, hvis du gir det litt ekstra spenning.

Eller bare nappe ut og inn bios batteriet.

2-3-3-6 er greie overklokkingsinstillinger, det kjører jeg nå. 2-2-2-5 er optimale instillinger, men vanskelig å nå for noen brikker. BH-5 og E.B. brikkene fra OCZ tror jeg skal klare de, bra. Du skal kunne gå fint ned til 2-3-3-6 eller 2-2-5-11 (som skal være bra til amd)..

Lenke til kommentar
...E.B. brikkene fra OCZ tror jeg skal klare de, bra. Du skal kunne gå fint ned til 2-3-3-6 eller 2-2-5-11 (som skal være bra til amd)..

E.B. brikkene til OCZ er basert på Micron C IC'er, Crusial BallistiX er basert på de nesten identiske (men litt dårligere) Micron G IC'ene.

Også Samsung har kommet med noen IC'er som greier 2-2-2-5 (OCZ, Corsair, Kingston og Mushkin bruker disse i sine råeste brikker)

Lenke til kommentar

De går vel gjerne ut fordi det skal komme enda bedre inn? Det er ikke så farlig å ha to "dårlige" ICer på markedet, men det er ingen vits i å fortsette å produsere det beste når det kommer noe enda bedre. Eller hva?

DRAM-chippene er produsert av Samsung. Corsair har enerett på levering av disse brikkene

Så det er vel kun corsair som bruker disse ICene i sine toppmodeller.

Lenke til kommentar
De går vel gjerne ut fordi det skal komme enda bedre inn? Det er ikke så farlig å ha to "dårlige" ICer på markedet, men det er ingen vits i å fortsette å produsere det beste når det kommer noe enda bedre. Eller hva?
DRAM-chippene er produsert av Samsung. Corsair har enerett på levering av disse brikkene

Så det er vel kun corsair som bruker disse ICene i sine toppmodeller.

I denne testen repeterer de gang på gang at både Corsair XMS3200 XL, Kingston HyperX PC3200 Low-Latency, Mushkin PC3200 Level II v2 og OCZ PC3200 E.L. Platinum Rev. 2 har de samme Samsung IC'ene (og ytelsen er deretter også, med litt unntak av OCZ).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Sorry, har ikke lest den testen... Da har du vel rett :) My bad.

Men jeg har ikke hørt noe om noen bedre brikker jeg heller, men det er klart det kommer. Man kan ikke ha mange toppmodeller ute på markedet på en gang, derfor fases de gamle ut før de nye kommer inn. Men det er selvsagt bare min teori...

Herr Brun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...