Gå til innhold

PC som ikke vil Boote

Alech

Anbefalte innlegg

Hei,

PC'en min har nå bestemt seg for å ha ett problem som jeg har sett hos andre men aldri klart å fikse.

Da jeg stod opp idag og skille vekke den fra pause modus ville den ikke våkne. Jeg innså at keyboardet hadde låst seg og at skjermen kom til å være svart uansett hvor mye jeg flyttet på musa. Så jeg foretok en "hard shutdown" med power knappen.

Da jeg skrudde PC'en på igjen, starter den og alle lys (power, HDD etc.) skrur seg på, men der stopper den. Alle viftene går og ingen tin piper eller bråker mer enn det skal.

POST led'en til hovedkortet står på "C1" som hvistnok skal bety memory error, men da jeg bytter ut RAM-brikkene med noen fra en annen PC, får jeg først en litt sndeig melding om IDE-error, og litt piping (lang konstant tone), etter re-boot, er jeg tilbake på "C1"...

Jeg har en:

xp2800+ cpu

epox 8RDA+ hovedkort

2x 512mb DDR PC-3200 RAM

Radeon 9800pro

Ingenting er klokket opp. Hovedkortet kjører Award 6.0 BIOS.

Hjelp...

-Alech

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, har testet mer:

Poppet CMOS batteri og etterpå kom det faktisk opp biter av et skjermbilde på monitoren. Jeg kunne se deler av BIOS skjermen til skjermkortet mitt (ca 70% av logone og en og annen hvit stripe), men alt bare hang. Feilmeldingen på hovedkortet var enten "2J" (some er reserved) eller "75" (detecting IDE etc...).

Etter re-boot var jeg tilbake til "C1" igjen.

Byttet skjermkort uten effekt.

Er det HK'et som har død på seg? Var det lynstorm i natt? Jeg er frustrert!

-Alex

Lenke til kommentar

Med mindre nattnissen har vært å endret på jumperene mine om natten så er det lite sansynlig at dette er problemet.

PC'en har fungert med dette oppsettet i nesten ett år nå.

Den krasjet en eller annen gang i løpet av nattet, og nå vil den ikke våkne. Den får strøm, men den booter ikke skjermkrtet en gang. Dette får meg til å tro at noe er galt med selve hovedkortet, men HK er den delen av en PC jeg har mins peiling på.

Jeg skal plukke fra hverandre hele driten idag og teste alle delene i en annen maskin. Jeg håper jeg kan isolere feilen på den måten.

Lenke til kommentar

jeg hadde et lignende problem på min gamle 200mmx. Skulle bare gjøre en omstart, så fikk jeg ikke noe skjermbilde. Vifter og lys virka, men hdd sto still etter 5 sec. Problemet var da at skjermkortet var ødelagt. Var litt rart at det virka fint i et sekund og bare etter en reboot så virka det ikke.

Prøv å ta ut skjermkortet å putt inn et annet (hvis du har et)

Lenke til kommentar
POST led'en til hovedkortet står på "C1" som hvistnok skal bety memory error, men da jeg bytter ut RAM-brikkene med noen fra en annen PC, får jeg først en litt sndeig melding om IDE-error, og litt piping (lang konstant tone), etter re-boot, er jeg tilbake på "C1"...

Som sagt... Og hvis det er CPU'en ville jeg vel fått en feilmelding ville jeg ikke?

Skjermen burde vel skru seg på uansett?

-Alech

Lenke til kommentar

Du skulle normalt fått det, ja. Om skjermen skrur seg på uansett? tja, det spørs. Selve bildet startes relativt sent i bootingen, cpu, minnets og diverse kretser på hovedkortets integritet testes først.

Det hørtes rart dette, hva angår årsaken til problemet. Kanskje har det vært tordenvær eller åskväder som man sier på svenska, på natta som har satt sine spor? hadde lånt meg en pc og testet del for del i den andre pc'en...

Det kan også hende at psu har fått seg en smell, at den ikke har tatt kvelden helt, men fungerer litt ustabilt/ med kraftig redusert ytelse....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...