Gå til innhold

S-ATA som ikke vil

Anbefalte innlegg

Jeg har et AOpen AK79D-400MAX Hovedkort og en AMD Athlon XP-M2400+(266MHz)-L2 512KB så kjører jeg en S-ATA disk WD Raptor som er på 37Gb. Raptor disken skal kjøre operativsystemet, og dette har fungert bra til nå. Etter at jeg klokket for langt opp, så ville ikke maskinen gi meg skjermbilde lengre, jeg resatt bios og får muligheten til å legge inn S-ATA driveren på nytt, når jeg starter med XP cden i. jeg gjør slik jeg får beskjed om, trykker f6 og setter inn disketten og velger driver for XP, så starter jeg XP instalasjonen, og får beskjed om at maskinen ikke finner noen hardisker. Svært irriterende, jeg starter på ny og maskinen nekter igjenn å gi meg skjermbilde, så må jeg resette bios igjenn for å få se noe i det heletatt. Er det noen som har vært borti noe lignende ? eller vet hva som er galt ?

Hilsen Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Var borti det samme på en pc jeg bygde. Fannt ikke disken under installasjon av WinXP. For å løse dette måtte jeg sette noen instillinger i BIOS. Husker ikke helt hva det var, men var noe med SATA / IDE konfig. i allefall.

Du får prøve deg frem, evt. hente frem manual til hovedkort. :roll:

-Trond

Lenke til kommentar

For at SATA skal fungere i winxp installasjon, må du enten mekke egen WinXP med SATA kontroller driverene includert(dette er ikke standard)... eller du trykker F6 eller noe når WinXP cden starter og setter inn disketten med sata drivera. da vil den loade de driverene og finne disken din....

mvh

Rob

http://greenmachine.msfnhosting.com/XPCREATE/begin.htm <-- MEKKE egen WinXP cd.. med SATA drivere o.l. SP2 også :)

Lenke til kommentar

Hadde nettop et tilsvarende problem. Skulle installere OS på en Raptor i går, og måtte gjøre noen endringer i Bios før XP kunne detektere disken. Siden du resetta bios'en i forbindelse med overklokkings-problemet er det høyst sannsynlig at du har et lignende problem. I mitt tilfelle (Award-bios) måtte jeg enable SATA og endre fra RAID til IDE.

Vær også sikker på at du bruker de korrekte SATA-kontroller driverne. På CD'en som følgte med mitt hovedkort (Epox 8HDA-et-eller-annet) var det 5 forskjellige alternativ, der ingen av de fungerte med mitt oppsett (måtte laste ned oppdatert driver fra internet).... Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noe om Raid i bios, jeg har også Award Bios jeg har sjekket

> om S-ATA kontroller er enabled, og det er den. Når det gjelder driveren som

> jeg fikk på diskett med hovedkortet, så har jo den virket fint før. Jeg har

> hatt XP innstallert på maskinen noen uker på S-ATA disken min og fdet har

> fungert fint. Men er det ikke litt rart at jeg bare kan restarte maskinen en

> gang etter at jeg har resatt BIOS ?

> Jeg vet ikke hva som kan være galt her, men jeg leter som bare det.

> Hilsen Frode

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Det kan hende at disse instillingene ikke nødvendigvis endres på akkurat samme måte hos deg siden det finnes en del ulike versjoner av Award-biosen, men dette er iallefall det jeg måtte gjøre for å få det til å funke:

Advanced Bios Features --> Hard Disk Boot Priority --> Velg S-ATA-disken som nr. 1

(Kun aktuelt dersom du har andre IDE-disker i tillegg)

Integrated Peripherals --> VIA Onchip IDE Device --> Onchip SATA Enabled

Integrated Peripherals --> VIA Onchip IDE Device --> SATA Mode: IDE

De to siste innstillingene vil kanskje hete noe annet dersom du har en annen S-ATA kontroller, men vil sannsynligvis kunne finnest under 'Integrated Peripherals' med en tilsvarende beskrivelse.

Men er det ikke litt rart at jeg bare kan restarte maskinen en

> gang etter at jeg har resatt BIOS ?

Mener du at det funket første gangen etter at du resetta BIOS'en men så slutta de å funke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...