Gå til innhold

Vifte støy på radiatoren


Anbefalte innlegg

Satte opp mitt første vannkjøle system i går.

Det er ett astec waterchill system.

Men det som slo meg var at den vifta på radiatoren var ikke akkurat stille av seg.

Det jeg tenkte på nå da var at kanskje den bråker mindre på 7 volt enn på 12.

Er det riktig? Får ikke kjekka dette på ei stund siden jeg er bortreist fra pc'en min for øyeblikket. Men jeg lurer meg grønn på dette, og får ikke sove før jeg vet :roll:

Akkurat nå så står den på 12 volt, og den bråker mer enn systemet gjore uten vannkjøling. Det er ikke nå luft i systemet, så der kommer det ikke noe støy fra. bare vifta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

For mange er jo poenget med vannkjøling å få et så stille system som mulig.

 

Hvis man f.eks. har en dual radiator slik som f.eks. et av Waterchill-settene (12-L30) har, er det virkelig nødvendig å kjøre vifter på dette systemet?

 

Selvfølgelig vil temperaturen stige noe, men hvis man ikke skal overklokke, betyr jo ikke det noenting?

 

mvh

Joko

Lenke til kommentar
Jaha!? Blir det mindre støy når vifta og radiatoren får mere luft mellom seg?

Tror den støyen du eliminerer ved å bruke gummiputer mellom radiator og vifte er støy som kommer av viftas vibrasjoner mot radiatoren. Gummien absorberer vibrasjonene. Prinsippet er det samme som bildekka som henger langs kaien for å dempe vibrasjoene fra båtene (bare at det der ikke er for å dempe lyden).

Lenke til kommentar

Det er to ting som skaper lyd fra viftene dine.. luften som suser igjennom radiatoren, eller turbulens. Og vibrasjoner.

 

Begge deler kan reduseres med å ganske enkelt skru ned hastigheten på vifta med en vifteregulator. Mine 3 vifter går på 7 volt og kan nesten ikke høres.

 

Susinegen kan man til en viss grad bli kvitt med å lage litt avstand mellom radiator og vifte. Et par cm skulle holde. Noen vil også hevde at du vil kunne øke effekten på radiatoren med dette også, da man blir kvitt et dødpunt i midten av vifta..

 

Vibrasjoner takles best ved hjelp av noen gummipakninger som beskrevet lengre oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...