Halvsame Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 (endret) *venter på skyttergravskrigen* Jeg slår meg hvertfall til ro foreløpig. Får se om man bytter ut radiatoren og blokka om et par år . Endret 21. august 2004 av Halvsame Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) perpyro: Neida, jeg oppfatter ikke dette som noen krangel, og håper heller at også andre opplever det som en diskusjon. Men du setter ting unødvendig på spissen, vil jeg mene. Nå har jeg ikke voldsomt god forstand på skjøting av høyspentkabler, og de problemene som kan oppstå i en slik sammenheng, så der skal jeg ikke innlate meg på noen diskusjon. Men samtidig vil jeg gjerne nevne den vesensforskjellen det nødvendigvis må bli, når man snakker om spenninger / strøm igjennom slike koblingspunkt, holdt opp imot forholdene i et vannkjølingssystem. Ei heller skal jeg være så kategorisk å påstå at du overhodet ikke har rett mht forholdet aluminium / kobber, langt ifra. Men i "vår" vannkjølingsverden, vil jeg påstå at problemet er forsvinnende lite, faktisk så lite at man under normale omstendigheter kan se helt bort fra det. Jeg har tross alt holdt på med disse tingene i årevis, med mange forskjellige kombinasjoner av både aluminium og kobber i radiatorer og blokker, uten at jeg på noe tidspunkt har opplevet lekkasjer som følge av tæring i metallene. Og jeg har slett ikke alltid vært så nøye mht vannet, som jeg i de aller fleste tilfellene har hentet direkte fra springen. 10-15% frostvæske har jeg imidlertid vært påpasselig med, som et inkluderende argument i begrepet "normale omstendigheter". Jeg tror det er litt vesentlig at vi skiller snørr og barter her; I industriens og elektrisitetens verden, må man nødvendigvis ta hensyn til de tingene du nevner, for sikkerhets skyld. I et stakkars lite vannkjølingsoppsett hvor forholdene på sett og vis er ganske annerledes både mht varighet og for den saks skyld galvaniske spenninger, så vil forholdene nok aldri bli så påtrengende at de vil skape problemer av noe slag. Haha, slapp av Halvsame! Jeg skal ikke skape noen "skyttergravskrig" her. Men en real diskusjon går jeg ikke av veien for! Hehe, så ikke i farten at du hadde editert litt propyro, så da kjører jeg en liten edit jeg også. Hyggelig at du synes blokka var fin! Det var den aller første blokka jeg lagde, så forutsetningene var vel neppe de beste. Tetningsflatene på blokka er litt matte ja, men det skyldes ikke korrosjon. Strukturen fremkommer derimot når flatene "lappes" / planslipes. Flaten er valgt slik med hensikt, fordi den da vil binde AS3 på en bedre måte. Korrosjonen du "ser" på skruehodet er en skvett med Arctic Silver, der også. Dette har sammenheng med at jeg brukte stoffet delvis som tetning mellom skruehode og blokk, bare som en liten psykologisk effekt for meg sjøl. Det er jo tross alt en liten mulighet for at vannet kan trenge igjennom på de beskjedne flatene mellom skruehull og vannkammer et par steder, så derfor AS3 på skruehodene også. Men korrosjon? Nope...... Endret 21. august 2004 av Skrue Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Diskusjon slutt. Endret 21. august 2004 av perpyro Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Javel? Det gikk kanskje litt over stokk og stein når dere egentlig bare skulle hjelpe trådstarter. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Hm, det har du vel egentlig rett i. Men vi holdt oss i alle fall til temaet, selv om diskusjonen kanskje ble litt for eksaltert? Men trådstarter fikk vel tak i noen argumenter, for og imot..... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Hm, det har du vel egentlig rett i. Men vi holdt oss i alle fall til temaet, selv om diskusjonen kanskje ble litt for eksaltert? Men trådstarter fikk vel tak i noen argumenter, for og imot..... Joda. Fint at dere kommer fram med eksempler og slikt. Edit: Leif var her. Endret 21. august 2004 av ahpadt Lenke til kommentar
Jakobsa Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Det er utrolig hvor mye enkelte på forumet her vet! I følge test-resultatet til Skrue så er det vel egentlig ikke noe problem med alu + kobber. Så da må vel resultatet bli: Alu + Kobber = Sant (med destilert vann + frostvæske...) Endret 21. august 2004 av Jakobsa Lenke til kommentar
Per_le Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg har lært at man ikke skal diskutere med skrue.. jeg bare vinner NOT Lenke til kommentar
Jakobsa Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Skrue er en smart fyr, og her er det sånn som det egentli skulle vært i den virkelige verden også: De som har mest kunnskap er de som vinner, og de som styrer... :!: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hallo! Det er vel ikke snakk om å vinne eller tape egentlig. Poenget er vel i all hovedsak å få frem fakta, i stort og smått. I dette tilfellet ble kanskje problemet med alu i sammenheng med kobber hausset litt opp. Forholdet eksisterer, ja, men jeg har som sagt til gode å oppleve det som noe problem, i vår sammenheng. Samtidig synes jeg at det var fint at man satte fokus på dette, for det er en situasjon man allikevel skal være litt obs på, "worst case". 99% av de som etablerer vannkjøling i sine maskiner, vil også bruke en eller annen form for korrosjonshindrende additiv ( les: Frostvæske etc), og dermed er faren for en "katastrofe" nærmest eliminert. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hei og god morgen alle sammen! Mitt og Skrues ståsted er ganske så forskjellig. Spenningspotensialene til aluminium og kobber er et faktum men hvor stor betydning det har for vannkjøling vet nok Skrue bedre en meg ettersom han har eksperimentert med det. I min verden vil svært lite korrosjon føre til varmgang og brann, så av åpenbare grunner er ikke dette noe som eksperimenteres med for å se hvor lenge det går. Men som et sluttord: det var da aldrig så galt at det ikke er godt for noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå