Gå til innhold

Valg av Hovedkort/chipset og CPU

Anbefalte innlegg

Nå i disse stipend-dager går jeg rundt med planer om å gjøre visse oppgraderinger med pc'en min. Dvs HK, CPU, minne og skjermkort.

Det jeg er mest usikker på er hovedkortet, hvor jeg legger veldig stor vekt på ytelse og stabilitet. Jeg har også lyst på en del S-ATA-kanaler og Gb-lan hadde vært en fordel (Samt skikkelig lyd, men det er ikke et must).

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal gå for AMD eller Intel, siden jeg ikke har mye for eller i mot begge. Det heller kanskje litt mot AMD siden de har et fortrinn med ytelse/pris. (Hvis ytelsen i socket 939 er verdt prisøkningen fra 754 så er det egentlig ikke noe problem).

Jeg har lest litt rundt på guidene i forumet her og dannet meg en liten oversikt, men tenkte jeg skulle høre litt rundt på allmennheten her å få litt input.

Forøvrig har jeg bestemt meg for X800XT til grafikken, men produsent er jeg veldig usikker på (Dette er ikke det jeg bekymrer meg mest for atm).

Forøvrig sitter jeg med et EPoX 8KTA3+PRO med Athlon 2000+ på nå, bare for å illustrere at det er på tide med diverse oppgraderinger.

På forhånd takk for alle innspill.

-Yngve-

EDIT: Jeg tenker mest på et allround system, og har foreløpig ingen overklokkingsplaner.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jo en oppegående pc fra før som bare skal oppgraderes, så i første omgang har jeg tenkt meg kun prosessor, minne og hovedkort. Skjermkort kommer med neste stipend siden jeg ikke spiller så veldig ofte. Budsjettet på Hk, Cpu og RAM er vel ca 5000kr +/-.

Pga MSI's NEO2 Platinum med i1915P-brikkesettet for 775socketen så frister det veldig med en P4-løsning. Ulempen er jo så klart DDR2-minne, men det gjør egentlig ikke så mye siden jeg er vant med vanlig SD-ram og uansett vil oppleve en formidabel ytelsesøkning.

Skjermkortet jeg tenkte meg er et Radeon x800XT fra Sapphire med VIVO og litt sånn forskjellig snask, så hvis du har noe input eller meninger om det så er det bare å komme med det.

Lenke til kommentar

Nå er jeg virkelig ikke en hardcore gamer på noen måte.

Kan sammenlikne med alkoholverden hvor jeg nipper et glass rødvin en gang i blandt istendenfor å henge på gata å være i konstant (bak)rus.

Så jeg merker sikkert ikke store forskjellen om jeg kjører vanlig agp eller pcix med SLI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...