Innos Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Ska gjøre en liten casemod for første gang i mitt liv, har et gammalt kabinett, skal lakke det svart, og rødt foran, men trenger tips om hvor jeg bør kjøpe og fremgangsmåte. 1. Skal lage hull til plexi i sida, hvordan bør jeg gjøre dette? Og hvor bør jeg kjøpe? 2. Hva slags lakk bør jeg bruke(hvis lakk er det beste)til å få stål kabinette svart? 3. Hvilken type maling, lakk whatever bør jeg bruke for å få plastik dekselet på cdrom floppy og fronten på kabinettet rødt? 4. Hvis det går hvordan bør jeg lakke cd-rom floppy etc? 5. Bør jeg lakke før eller etter jeg skjærer hull tl plexi, hvis jeg ør lakke etter bør jeg ha plexi glasset i og tape over? Håper på svar i dag så jeg har noe å gjøre på søndag. Evt få pappa til hjelpe siden han ikke skal jobbe. Lenke til kommentar
HuzZzla Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Ta ut alt av hardware, demonter hele kabinettet, grunn de delene du skal lakke, etter du har grunna så lakker du, venter til første strøk har tørka så lakker du noen strøk til. Bruk vanelig lakk, du får kjøpt det på jernia, bilxtra thorsov osv.. Det går helt fin å lakke cd-rom etc. Når du er ferdig å lakke så sprayer du på klarlakk for å få en fin finish. Du bør lage hull til vinduet før du lakker, og etter at du er ferdig med å lakke så monterer du vinduet! Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Når du lakker døra der du skal ha plexiglass, så bør du ta ut viduet først. Husk å bruk maskeringsteip over hele døren når du skjærer ut vinduet(ned stikksag). Vindu finner du på www.microplex.no. Personlig liker jeg disse vinduene veldig godt. Her er det ikke så viktig om hullet ikke blir 100% for selve plexien blir festet på innsiden av døren. Du kan også velge vilken form vinduet skal ha. Jeg ville ikke ha lakket fronten rød og resten av kabinettet svart, personlig syns jeg denne farge-kombinasjonen ikke er noe fin, men dette er jo smak og behag. Når du skal lakke Cd-rom og floppy, tar du bare av fronten på disse og lakker dem. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 1. Stikksag med stålblad. Plexi får du kjøpt hos glassmester osv. 2. Quicklakk. (Svart) 3. Quicklakk. (Raud) 4. Klips av deksla, legg så mange, tynne strøk. 5. Lakk etter at du har skåre ut holet og pussa kantane. Plexiglaset bør ikkje stå i. På denne måten unngår du å få så stygge kantar rundt glaset. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Det kabinettet er så gammalt at det som skal lakkes er et lokk, alt annet vises ike utenom bak, så trenger ikke ta ut alt. Takk for hjelpen, leste litt her og s at ikea hadde billig plexi, tror jeg kjøper der. Hvis den blir for dårlig kjøper jeg noe skikelig hos glass mester. Grunnen til at jeg bruker det gamle og casemoder er at økonomien er stram så må kjøpe billigst mulig. Edit: Hvor får jeg den beste lakken i forhold til pris? Og hvordan er det lurt å feste plexien, utpå eller inn? Hvordan tar jeg av dekselet på floppy og cd-rom, prøvde for litt siden, fikk det ikke til. Endret 21. august 2004 av hba Lenke til kommentar
Innos Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Er det det at dere ikke klarer lese det eller bare gidder dere ikke å svare, eller vet dere rett og slett ikke? Lurer på hvordan jeg får av de frontdekslene på cd-rom/floppy. Og hvor jeg bør kjøpe lakken henne, gjerne flere butikker. F.eks rød quick lakk hos biltema, svart quick lakk og klar lakk hos obs. Har en boks med krylon tough coat her nå, kan jeg bruke den? Bruksområder: Kabler, motorer, rørledninger, stålstenger, sikkerhetsutstyr, verktøy, tre, elektriske instrumenter, osv. Enda et spørsmål bør jeg bruke klarlakk i slutten på plastik dekselet foran også? edit: Hva vil det si å grunne? Endret 21. august 2004 av hba Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Tar noen spm. Floppy+DVD front deksler sitter vel i nien små plast "haker" som må klemmes inn. (Ofte flere) Europris ol. har billig lakk 29,90 Kanskje noe annet er å foretrekke? Skal spise nå får ikke svart mer Lenke til kommentar
Valent Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 bra post! jeg lurer faktisk på hva grunne er.. blir ikke cd-dekselet feit av 2-3 strøk med lakk? ca hvor langt unna bør dekselet være fra boksen? hvor lang tid tar det før det er tørket? Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Ang. lakking. Ikke hold boksen for nærme. Les annvisnig på boksen! Flere tynne strøk. Dte tørker fortere og blir mye penere til slutt. blir ikke cd-dekselet feit av 2-3 strøk med lakk? ? Lenke til kommentar
Valent Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 ikke noe konkret svar.. får håpe boksen sier mer.. 1. du svarer ikke hvor langt unna boksen skal være 2. du vet ikke hvor lang tid det tar før det tørker. har prøvd å lakke en mobil deksel ca 4 år siden og da ble dekselet for feit for å ta på mobilen.. dette en stund siden derfor sa jeg det jeg sa Lenke til kommentar
Innos Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Ok da er det viktigste spøsmålet igjen, kan jeg bruke den lakken jeg har nå? Eller må jeg kjøpe ny? Sjekk sist post for specs. Fant ut hva grunning var, var enten å male over med noe så det sitter, elle pusse ned med sand papir. Takk for all hjelpen, håper at dere er like flinke til å svare på de siste spørsmålet. Endret 21. august 2004 av hba Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Greit. Du bør ikke lakkere ute i kulda, da det tørker tregt. Nei jeg svarte ikke direkte. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Beklager, men vi bør vel satse på å hjelpe trådstarter før vi (jeg) sporer det helt av ? Lenke til kommentar
Valent Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Beklager, men vi bør vel satse på å hjelpe trådstarter før vi (jeg) sporer det helt av ? enig Lenke til kommentar
Innos Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Ingen som vet? Btw kan jeg bruke den samme type lakken på både stål og plastikk? Få håpe jeg kan bruke den lakken jeg har her. En ting til, er klar lakk lakk med farge så jeg må kjøpe en svart og en rød eller bare noe helt gjenomsiktig? Lenke til kommentar
nippleboy Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Når det gjelder grunning kan det være greit å både slipe og male. Til det kan du bruke no billg hvit malig noen har stående m rulle bare bruk litt tid så blir det ikke så værst. Lakking m boks er vel standard m ca 20cm avstand. Prøv deg fram på noe annet i lignende overflate bare for å teste. Kan nok lønne seg å legge å en tre fire lag (blir penere og holder bedre) Så på med et par lag med Klar lakk. Kommer i klar og matt du skal ikke ha matt (Hvis ikke du vil ha en litt frostet effekt da?) Den lakken du har er helt grei den forresten. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Oi den der kom litt for sent, har nå lakka uten å grunna, og hadde boksen ca 10 cm fra, men var pappa som gjorde det, tror jeg bør grunne den nå, det ser helt jævlig ut. Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 tror du bare kan ta ut floppy og cd-rom og bare lakke hele greia, husk å åpne fronten på cden før du lakker. Går det an å spraye plexi med matt klar lakk for å lage frost plexi?? Lenke til kommentar
nippleboy Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Skulle gå det ja, sulle ikke tro noe annet, Funker fett på glass så hvorfor ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå