lynils Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Hei jeg skal gå på naturfotograflinjen i Sogndal. Den begynner den 26 august, men det er et problem. Kamera, mitt verktøy. Jeg har tenkt meg et sånn digitalt speilreflekskamera, men har også tenkt på disse "vanlige" digitalkameraene også. (CANON IXSU 400 - 500 ) Trenger litt hjelp til å finne kameraet, og håper på gode svar.... Skal til Jotunheimen og et par ganger til utenlandet. Stoler på deg. Endret 21. august 2004 av lynils Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Vel... det er bare du som bestemmer hva du vil ha. Når du spriker fra små kompakte til speilrefleks blir det vanskelig å anbefale noe. Men har du sett på noe i mellom? Canon G5 for eksempel (Eller nye G6), eller Canon Powershot S60 eller S70? G-serien er mindre enn speilrefleks, men har meget god optikk og mange manuelle funksjoner. Men en del større enn kompakte, for de har utbyggingsmuligheter som ekstern blits, gode linsekonvertere og lignende S-serien er litt større enn små kompakte, men har mange manuelle muligheter. Derimot ikke særlige utbyggingsmuligheter. Uansett... jo dyrere kamera, jo bedre kvalitet. Speilrefleks er selvsagt det aller beste. Små kompakte og speilrefleks kan ikke sammenlignes, og da snakker vi ikke bare oppløsning, men optikk, bildebrikke, innstillingsmuligheter, signalbehandling osv... osv... Men de er dyrere, og tunge å ta med seg. Noe midt i mellom tror jeg er det beste valget for deg. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Hei jeg skal gå på naturfotograflinjen i Sogndal. Den begynner den 26 august, men det er et problem. Kamera, mitt verktøy. Jeg har tenkt meg et sånn digitalt speilreflekskamera, men har også tenkt på disse "vanlige" digitalkameraene også. (CANON IXSU 400 - 500 ) Trenger litt hjelp til å finne kameraet, og håper på gode svar.... Skal til Jotunheimen og et par ganger til utenlandet. Stoler på deg. Hei. Hvis du skal gå på en fotolinje på skolen, vil jeg absolutt anbefale et speilreflekskamera. Hvis du velger en Ixus, er du veldig låst i dine kreative muligheter. Hvis du velger speilrefleks har du alle muligheter åpne. Det trenger ikke være så dyrt hvis du går den analoge veien. Du kan få analoge kameraer med mye optikk av høy kvalitet til en bra pris brukt idag. Digitalkameraer er vesentlig dyrere, men til gjengjeld har du ingen kostnader med film og framkalling. Har du digitalt speilreflekskamera gjør du en ganske stor investering, men du har alle muligheter både i selve fotograferingsprosessen og i etterbehandlingen. Alternativet er et av de bedre digitalkameraene uten utskiftbar optikk. Disse kan være bra alternativer, men husk at utviklingen går fort, og det betyr at hver gang du bytter kamera må du også bytte optikk. Jeg har linser jeg har brukt i over 10 år, og som fortsatt gjør sammen nytten, selv om jeg byttet kamera flere ganger siden det. Vennlig hilsen Erik Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Jeg anbefaler også analogt speilrefleks (når du ikke har råd til digitals slr) men hørt med læreren din, han/hun vet helt sikkert hva du trenger. hvis dere skal jobbe på mørkerom er det jo i alle fall lurt med analogt. du kan få bra analoge kamera på bruktmarkedet på foto.no lykke til på skolen! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg anbefaler også analogt speilrefleks (når du ikke har råd til digitals slr) men hørt med læreren din, han/hun vet helt sikkert hva du trenger. hvis dere skal jobbe på mørkerom er det jo i alle fall lurt med analogt. du kan få bra analoge kamera på bruktmarkedet på foto.no lykke til på skolen! Heilt enig med overståande. Prøv å få tak i eit brukt proffmodell. Helst eit som tåler å være ute i "mindre godt" vær og. Er ikkje alltid "solskinnsbilder" er ønskelig Velg eit system, og hold deg til det. Prøv også å velge objektiv som kan brukest på digitale hus, hvis/når du eingong kommer til å kjøpe eit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå