Gå til innhold

Er det noe Som heter Dynamiske mapper (windows)

Dwagon

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det er mulig og "mounte" harddisker i mapper slik at man kan legge til flere disker i samme "mappe" :hmm: Hvordan er dette mulig, er det ved bruk av raid, eller noe annet. Driver og sparer til et HD rush (kjøpe mange store) så om det er noen som vet så.... Trykk på knappen der nede og svar meg

Håper dette var mulig å forstå.... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan funker da dette hvis den ene disken ryker? Altså den disken, som har ei mappe, som den andre er "mounta" i... Mister man all data på begge da ? eller... ?

Kan man evt "mounte" en disk som allerede har data på seg, i ei mappe på en annen disk, og fremdeles finne denne dataen, eller må man til med formatering?

Lenke til kommentar

Caddy: Er ikke helt sikker på svaret på noen av disse spørsmålene, men siden å mounte en disk inn i en katalog er et alternativ til at disken har en bokstav som e:, så burde man ikke miste dataene siden diskene har sin egen struktur. Jeg tror også at man kan mounte en disk med data på, siden man kan også kan endre diskbokstav på disker med data. Mer info kan finnes her og her. Det står Win2k, men prinsippet skal være det samme i WinXP.

Lenke til kommentar

Det som går an å gjøre med dynamiske disker er at du lar 2 (eller flere) harddisker fungere som en fysisk disk i windows. Dette er akkurat som en software-raid løsning. Problemet med dette er at om en av diskene dør, så vil som regel all data på de sammenkoblede harddiskene bli ødelagt også (fordi mange filer vil ha noen deler av seg plassert på en av de andre harddiskene også).

men, om du ikke vil gjøre slik så kan du også "mounte" harddisker som mapper. Da vil du i tillegg til å se harddisken normalt også kunne plassere den som en mappe. For eksempel kan c:/FTP inneholde en mappe "filmer" som egentlig peker direkte til harddisk "H". Da kan du lett lage lettere system f. eks. en FTP server, slik at folk kan bla seg fram. Det jeg oppdaget som kunne være et problem med dette er at om du bruker sleep-mode på harddiskene, så vil den vekke opp alle harddiskene som er koblet på denne måten i stedet for bare den harddisken som filene ligger på. Det tar litt ekstra tid, og dessuten likte jeg ikke den ekstra slitasjen som det må påføre harddiskene. (vet ikke om det var relevant, men jeg likte det ihvertfall ikke).

Tredje alternativ (om du faktisk skal bruke dette til FTP) er å bruke en FTP server som støtter linking. Da kan du lage vanlige windows-snarveier, og disse vil fungere for folk som bruker FTP (så lenge de også har tilgang til området som er linket til). Dette er det jeg bruker nå, og det virker fint, uten nevneverdige problemer etter det først er satt opp skikkelig.

Håper dette hjalp =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...