DocJ Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Hei Har nå i disse tider lagt i en del penger i anlegg i bilen min. Har nå en JBL GTO75.4 som jeg driver 4" elemtene foran og 6x9'erne bak. Har også en Rockford Fosgate Power T8002 som jeg har tenkt å kjøre enten 2 eller 1 Rockford Fosgate P312D4 Punch på, har en Rockford Fosgate P212S8 Punch HE serie Men så kommer det til strøm! Kommer jeg til å måtte finne på noe annet enn det vanlige bil batteriet eller vil det holde? Takker for svar Lenke til kommentar
JenkaRiPS Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Kommer helt an på batteriet. Har du et som klarer å levere høy startstrøm, burde det vel holde en stund. Men er nok ikke en dum idé å vurdere feks. Optima Yellowtop evt. et Stinger-batteri. Dynamoen vil også ha endel å si. Hjelper ikke med bra batteri hvis dynamoen ikke klarer å lade tilsvarende av hva anlegget trekker. Hvorvidt det du har nå vil holde, er nesten bare å teste. Ikke dumt å ha et voltmeter i bilen slik at du kan sjekke spenningen når du spiller. Hvis batteri/dynamo ikke strekker til, vil du merke dette på at spenningen kryper ned under 12v og nærmere 11. Ligger den derimot over 12v, trenger du nok ikke begymre deg med det første. Du vil også merke at bytte av batteri evt. dynamo er nødvendig på at kjørelysene varierer i takt med musikken. Har du forresten kondensator? Hvis ikke vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe det. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Summèr sikringsstørreslen på sterkerne og det bilen ellers bruker som kjørelys, varmeapparat viskere, sikring til spillern mm. Du har vel lagt opp egen strømkabel til spillern? Ellers anbefales dette på det sterkeste, 6mm2 er fint, sikring lik den på spillern så nær batteri som mulig. Om summen av dette er veldig nær eller over antall ampere som dynamoen lader bør du ha ny dynamo. Hjelper ikke med større batteri om dynamoen ikke greier å lade dette. Likeledes må batteriet tåle påtrykket fra en evt. ny dynamo. Ville også trekt tykkere kabler til batteri fra dynamo, batteri-karosseri i tillegg til de originale. En kondensator vil heller ikke hjelpe allverden om dynamoen er for svak, men vil rense strømmen for støy og sørge for stabil tilgang til guffe når det kreves om dynamo og batteri er dimensjonert for å levere nok strøm til bil og anlegg. Har sjøl en 33.000 µF Helix kondis foran spillern. Ypperlig for å filtrere bort støy og sørge for stabil strømtilgang. Har du en femhundrelapp til overs anbefales denne på det sterkeste. Men ikke gå for noe med mer enn 1 milliohm indre resistans. Mye dårlig av kondiser på markedet. Endret 21. august 2004 av Jalla Lenke til kommentar
DocJ Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 Takker svar svar. Får ta å begynne å ordne med slike ting til mandagen da lønninga er på konto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå