Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router+dc++ funker ikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrev dette en gang i et annet forum:

Guide for å bli active DC++ bruker

Et av spørsmålene som hele tiden går igjen hos oss OPer på DC-hubber er "Jeg har åpnet portene i ruteren min, men klarer ikke søke", "Hvordan åpner jeg porter i ruteren min?" osv. Med dette innlegget vil jeg prøve å samle all informasjon om hvordan du konfigurerer DC++ slik at du er i active mode med en normal bredbåndslinje.

Før vi begynner vil jeg bare kort forklare hva som er forskjellen mellom passive og active mode slik at du kanskje forstår hvorfor du kanskje må åpne en port i brannmuren/ruteren din.

Hvorfor bruke aktiv modus?

I passiv modus vil DC++ kun lage utgående tilkoblinger til andre brukere. Alle søk vil bli sendt gjennom hubben, og alle søkeresultat vil bli også returnert gjennom hubben. DC++ vil returnere maksimum 5 søketreff for en bruker i passiv modus. Passive brukere kan ikke laste fra andre passive brukere. Passive brukere er en ekstra belastning for hubben fordi alle søk en passiv bruker gjør, går gjennom hubben.

Er DC++ riktig konfigurert i aktiv modus vil den lage utgående og innkommende tilkoblinger til andre brukere. Alle søk vil bli sendt gjennom hubben, og søkeresultater vil bli returnert direkte fra aktive brukere og gjennom hubben til passive brukere. Aktive brukere kan laste fra både passive og aktive brukere. Dette betyr at du kan laste fra en større gruppe brukere.

Hvordan konfigurerer jeg DC++ riktig til aktiv modus?

Det første du bør gjøre er å bruke en orginal DC-klient. Siste versjon av DC++ anbefales og den kan lastes ned her.

Sette opp DC++ til aktiv modus bak en fysisk (harware) brannmur/ruter

Aktiv modus krever både TCP og UDP tilgang på samme port for at DC++ skal fungere skikkelig.

Først må du sette opp rutereren til å videresende tilkoblingene til datamaskinen med DC++. Dette kan være kalt ”port mapping”, ”port redirecting”, ”port forwarding”, ”NAT entry” eller noe lignende. Les i manualen for din ruter hvoran dette gjøres.

Du må videresende tilkoblinger fra en port på WAN-utgangen (Velg et nummer mellom 1024 og 65535, de er som oftest ledig alle sammen. Standard porten er 1412, men det kan være smart å velge et unikt port nummer.) til en port på en spesifikk intern IP på LANet ditt. Den spesifikke interne IPen skal være IP-adressen til datamaskinen du bruker DC++ på (Begynner normalt med ”192.168.”, ”172.16.” eller ”10.x.”. Er du usikker på den interne IP-adressen på maskinen går du til kommando-linjen (Win 2000/XP: ’Start > Kjør > cmd’ Win9x: ’Start > Kjør > command’) og skriver ipconfig.) Husk å videreføre både TCP og UDP tilkoblinger.

Husk at du bør sette den lokale IP-adressen på datamaskinen du bruker DC++ på til en statisk IP-adresse (fast IP-adresse).

Når du har videreført porten til datamaskinen du har DC++ på, må du konfigurere DC++ til aktiv modus. Åpne DC++ og gå til innstillingspanelet (Settings). Hvor du velger aktiv modus (Active mode), oppgir du port nummeret på den porten du videreførte i ruteren. I IP-feltet oppgir du din eksterne IP adresse. Er du ikke sikker på hva din eksterne IP-adresse er kan du sjekke den her.

Det skal nå fungere. Dersom det fungerer en stund, og neste gang du logger på DC++ får ”Connection Timeout” eller ingen resultat ved søking er det mest sansynlig IP adressen din som er forandret. Enten den lokale (dersom du har dynamisk tildelt IP-adresse fra DHCP) eller eksterne. Dersom din eksterne IP-adresse er forandret endrer du bare IP-adressen i innstillingene i DC++. Er det din lokale IP-adresse som er forandret bør du vurdere å skifte til statisk IP-adresse.

Sette en statisk IP-adresse på datamaskinen din

Windows XP og 2000:

Høyreklikk på Mine nettverkssteder og velg Egenskaper. Dobbelklikk så på LAN tilkoblingen din (som oftest 'Lokal tilkobling') og trykk på Egenskaper. Du får så frem et vindu med en liste 'Denne tilkoblingen bruker følgende elementer'. Velg 'Internett protokoll (TCP/IP)' og Egenskaper. Skriv inn informasjonen du får ved å kjøre kommandoen 'ipconfig' i kommandolinjen. DNS servere skal du ha fått oppgitt da du etablerte bredbåndet ditt. Dersom du er usikker på hva du skal bruke, ta kontakt med din ISP.

Sette opp DC++ til aktiv modus bak en software brannmur

Mange tror at man må ha software brannmur i tillegg til ruteren. Det er i noen tilfeller riktig, men ikke alltid. En ruter blokkerer som regel alle porter mot Internett slik at de ikke står åpen mot ditt lokal-nett. Mitt tips er derfor å slå av alle programmer som oppfører seg som brannmur på datamaskinen din. Dersom du likevel måtte ønske å bruke programvare brannmur må du åpne samme port nummer som du åpnet i ruteren. Husk å åpne for inngående og utgående tilkoblinger (inbound og outbound connections) og med tilgang for både TCP og UDP.

ZoneAlarm

ZoneAlarm vil aldri fungere skikkelig med DC++ i aktiv modus (Det fungerte ihvertfall aldri med tidligere versjoner. Nå påstår noen at de med suksess har konfigurert DC++ til aktiv modus med ZoneAlarm aktivert). Det vil heller ikke hjelpe å velge 'Disable' i ZoneAlarm. Du må avinstallere det helt fra datamaskinen din for å få DC++ til å fungere skikkelig i aktiv modus.

Windows XP

Dersom du bruker Windows XP må du være sikker på at den innebygde brannmur-funksjonen er slått av dersom du vil sette DC++ til aktiv modus. Det gjør du ved å høyreklikke på Mine nettverkssteder og velg Egenskaper. Dobbelklikk så på tilkoblingen du går ut på Internett (som oftest 'Lokal tilkobling') og trykk på Egenskaper. Gå så til Avansert-tabben og sørg for at det ikke er haket av for Brannmur for Internett-tilkobling. Klikk OK.

Linker til andre sider som kan hjelpe deg med å åpne porter i ruteren din

www.relativt.net - Dette er en uoffisiell kunskapsbase for NextGenTel kunder som har laget veivisere for hvordan du viderefører tilkoblinger på porter i ruterne NextGenTel leverer. Denne siden er til veldig god hjelp for mange. Takk til Eirik Tenold som har laget denne websiden.

www.dslreports.com har laget veivisere for videreføring av porter til en rekke rutere. Her er linker til noen:

Alcatel SpeedTouch 510

D-Link DI-604 / DI-704

D-Link DI-804

Linksys (mange modeller)

Netgear DG814 / RP614

Netgear RP114 / RT311 / RT314

ZyXEL Prestige 310 / 314

Hjemmesiden til DC++ har laget en FAQ med masse spørsmål og svar som kan være til god hjelp.

endring.nextgentel.no er en webside med administrasjons-paneler for alle ruterne NextGenTel leverer. Denne siden kan være til hjelp for noen, men min erfaring er heller dårlig.

Jeg kan ikke garantere deg at du kan konfigurere DC++ til aktiv modus uten problemer etter å ha lest dette innlegget. Jeg står heller ikke ansvarlig for noen som helst skade du måtte påføre ruteren/brannmuren/nettverket/PCen din.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ZoneAlarm

ZoneAlarm vil aldri fungere skikkelig med DC++ i aktiv modus (Det fungerte ihvertfall aldri med tidligere versjoner. Nå påstår noen at de med suksess har konfigurert DC++ til aktiv modus med ZoneAlarm aktivert). Det vil heller ikke hjelpe å velge 'Disable' i ZoneAlarm. Du må avinstallere det helt fra datamaskinen din for å få DC++ til å fungere skikkelig i aktiv modus.

Det stemmer ihvertfall ikke! Jeg har ZoneAlarm, og det fungerer helt utmerket. Må bare gi Dc++ tilgang i ZA. Og selvfølgelig gi ZA den porten Dc++ bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...