Gå til innhold

For gammel disk?

Anbefalte innlegg

Jo, jeg har nå 3x WDC 120GB 8mb cache hardisker, + 1x 10GB WDC 2mb cache

den på 10GB kjører jeg windows på, ting går litt tregt, og det er et par småfeil i windows osv selv etter formatering, jeg lurer på om dette kan skyldes den 10GB disken? den er trossalt ganske mange år gammel, ivertfall 6-7 år gammel (tror jeg)..

Bør jeg kjøpe en liten ny 8mb cache disk og legge inn windows på den? Eller er dette meningsløst? Vil jeg isåfall merke stor ytelses forskjell?

Takker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gamle disken blir en flaskehals i systemet. Windows blir mye raskere med en rask hardisk.

Eksempelvis så satte jeg nettop opp en gammel maskin (P3-600) med en ny 120GB Seageate 7200.7, og den maskinen føles dobbelt så rask som den var før, når den hadde den "originale" 20Gb disken. I tillegg så lager den mye mindre støy.

Last ned HDtach (søk på google) så kan du måle forskjellen i hastighet på diskene dine, da får du nok en overaskelse :-)

NB! Du trenger ikke en 8MB cache disk for å merke stor forskjell, selv en billig samsung SpinPoint 40GB er mye raskere enn en gammel 10GB disk.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Den gamle disken din vil helt klart være en flaskehals. Om den er årsaken til feilene i windows tviler jeg på, men for å øke ytelsen ville jeg ha installert windows på en av de 120GB diskene du har eller kjøpe en ny disk. Jeg ville også vurdert en s-ata kontroller og en s-ata disk. Med 3 disker + cd-rom vil du trolig måtte koble en hdd på samme kabel som cd-rom spilleren noe som ikke er bra for diskytelsen.

-Stein-

Lenke til kommentar

takker for kjappe svar, joda, selfølgelig har jeg en ide kontroller som jeg har koblet opp to av de 3 120GB diskene...

Men jeg tar det da som gitt at den gamle 10GB disken bør bli skiftet ut, ettersom jeg hadde planer om å formatere i morra, kan jeg like så greit løpe ned i byen å ta med meg en 40GB 8mb cache disk eller noe..

Lenke til kommentar

hvorfor skifte 10GB disken? du kan jo heller bare installere OS på en av 120GB diskene å så kassere 10GB disken din. Er ikke nødvendig å kjøpe enda en disk til OSet dersom du har plass nok på de du har, så sant du ikke er opptatt av å ha en egen rask liten disk til OSet.

Endret av blackbox
Lenke til kommentar
takker for kjappe svar, joda, selfølgelig har jeg en ide kontroller som jeg har koblet opp to av de 3 120GB diskene...

Men jeg tar det da som gitt at den gamle 10GB disken bør bli skiftet ut, ettersom jeg hadde planer om å formatere i morra, kan jeg like så greit løpe ned i byen å ta med meg en 40GB 8mb cache disk eller noe..

Er ikke det litt bortkasta da? Kan du ikke bruke 1 av de 120GB istedet? Har selv hatt WD 120GB 8MB cache som systemdisk. Partisjoner opp disken til 1x10GB og 1x 110GB så har du samme lagringsplassen som før.

Mine 2 Raptorer i RAID0 er dobbelt så rask men bare ca. 20-30% raskere til å starte windows XP.

Edit: bruk den gamle 10GB disken til kun lagring.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
har ikke plass til OS og programmer på 120GB diskene  :) så ny disk må det bli

Vel, hvis det er plassmangel så blir det en annen sak. Men disker under 120GB yter generelt dårligere enn større disker.

Jeg ville anbefalt 250GB disken til WD dersom du ønsker en rask OS-disk. Hvis det må være vanlig IDE ja. Ellers anbefaler jeg SATA-raptor 74 GB.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
hmmm, ok.. kanskje jeg må gå for en 120GB, har ikke råd til 250GB akkurat nå..

Vet du hva jeg gjør? Jeg bestiller og tar konsekvensene senere. Funker fint, har ikke sittet fast enda ;)

Hehehe... er vel en gambler jeg da. Har bestilt nytt skjermkort (Gainward 6800 GT) til 4600 kroner. Mangler 1000 kroner, men det ordner seg sikkert :p

Sveinl.

Lenke til kommentar

Tror disken din har jobbet ifra seg ja, har ikke så lenge levetid :)

Og diskene blir stadig raskere, ser at du har OS på den gamle disken da må du regne med at alt går litt saktere enn normalt siden disken er gammel.

Sikkert stor forskjell på WD Raptor og den der ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...