DJViking Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 (endret) Noen som har tatt i bruk EA(Extended Attributes) og ACL(Access Control List) i Linux? Har lest litt innpå dette nå og har funnet ut at EA og ACL er en del av linux kjerna siden versjon 2.5.46. POSIX Access Control Lists on Linux Bruken av ACL i windows NT/2000/XP er helt grafisk.. Du får opp et vindu hvor du kan sette avanserte tilgangsrettigheter, mens vanligvis i Linux brukes det 9-biter som bestemmer tilgangsrettighetene til Eier, Gruppe og Andre(3 biter for hver rwx). Dette gjøres så i konsollverdenen ganske så enkelt...Hvis da ACL skal brukes i Linux må vel andre metoder tas i bruk for å sette og vise disse verdiene(Skulle jeg nå tro) siden ACL er mye mer kompleks enn det vanlige 9-bits opplegget til Linux. Edit:Har nå lest litt videre om dette og har funnet ut at administrasjon av ACL på filer og mapper blir gjort i konsoll med kommandoene setacl, getacl. Jeg har ikke brukt dette i Linux selv så jeg vet ikke noe om hvordan det er implementert. Viste ikke engang at Linux hadde muligheten for EA og ACL.. Men det ser nå ut til at det finnes bygd inn i kjerna og støttes av filsystemene ext2, ext3, ReiserFS, JFS, XFS. Dette høres veldig interessant ut for eksperimentering.. Skal prøve å implementere dette så fort jeg får installert SuSE 9.1 Professional. Access Control Lists in Linux[PDF] Digital Unix Manual Page on ACLs Preserving ACLs and EAs in editors and file managers Endret 20. august 2004 av DJViking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå