Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 - 100 mbits linjer ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke lest noe i denne tråden, men her er det snakk om prioriteringer. F.eks. den svenske stat støtter private aktører, noe som ikke skjer i Norge.

Gjør de?

på alle de sidene jeg har studert støtter den svenske staten kommunene, de gir ikke noen pengestøtte til private eller i de tettbefolkede områdene.

Lenke til kommentar
Det er bare så kjipt for oss som ikke bor i store byer.. :(

Å?

Som sagt er det _ikke_ i de store byene man bygger man bygger raskt nett, i norge er dette et bygdefenomen med visse unntak.

Og detter er ikke statstøttet eller styrt av stortinget, det er kraftlagene og kommunene som drar i gang slike prosjekter, det er enkelt fordi de kun holder nett og Lyse holder innhold og support over hele landet.

Lenke til kommentar
Nordmenn har også f.eks en av europas laveste strømpriser.

Prater du om?! det kan jo ikke stemme.. noen tyskere som var her fikk jo sjokk av prisene på strøm..

[off topic]

Det var noen Tyskere som fikk sjokk av bensinprisene. Norge har i realiteten veldig billig strøm. Det er faktisk sånn at flerer frakter jern og metall hit i store båter inn i norske fjorder med billig fjordkraft for og smelte det. Det lønner seg for mange.

[/Off topic]

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar

Større linje her er så absolutt ett must, har en nedlastningskåt bror å en far som streamer radio, mor som surfer i blant >.< alt så som kan fåes her har også dårlig pingtid, feks 1mbit, er idag alt for lite til en familie som aktivt bruker internett ;) men så finnes d ikke noe som gir mye for pengene her jeg bor da :thumbdown: får vel nøye meg med chello..

 

Seriøst, 10mbit skulle vært LOV her i Haugesund :p Lyse har jo komt her da, men bare lagt ut til nye byggefelt :mad:

Lenke til kommentar
Nordmenn har også f.eks en av europas laveste strømpriser.

Prater du om?! det kan jo ikke stemme.. noen tyskere som var her fikk jo sjokk av prisene på strøm..

[off topic]

Det var noen Tyskere som fikk sjokk av bensinprisene. Norge har i realiteten veldig billig strøm. Det er faktisk sånn at flerer frakter jern og metall hit i store båter inn i norske fjorder med billig fjordkraft for og smelte det. Det lønner seg for mange.

[/Off topic]

hehe... er jo uansett rart at bensin prisene er høye her å, de pumper jo opp masse olje i norge, å så må vi betale så mye for bensinen :thumbdown:

Lenke til kommentar

Syns Lyse gjør et bra tiltak med å bytte selve kablingen til folk, og ikke bruke en kvasiløsning på gamle og dårlige kobberkabler.

 

Men prosjektet kan umuligt gå med overskudd, og tar jeg ikke feil så bryr Lyse fint lite om det, for de henter penger fra strøm for å sponse internett delen sin. Utbyggingstakten til lyse er også som forventet fra et lite selskap ... tregt.

 

håper bare flere legger seg på samme linje og legger ned fiber til folk.

 

Har folk behov for 100Mbit? nja ... fint lite, men av og til skulle jeg ønske at jeg hadde det (sende store ting til kompisen min f.eks). Kunne hatt en grei løsning der man har et par Mbit til vanlig, og så bare "bestille" større linje for en periode

 

men diskusjonen er sunn ... vi har IKKE behov for 100Mbit idag ... men det rører ved et meget viktig emne. Hva med landsbygda, og hva med fremtiden ... det er grenser for hva tlf linjen klarer etterhvert. Og hvem som kan få det...

 

vdsl rekker jo knappt noen kilometer fra sentral...

Lenke til kommentar
hehe... er jo uansett rart at bensin prisene er høye her å, de pumper jo opp masse olje i norge, å så må vi betale så mye for bensinen :thumbdown:

Off-topic men..

 

Bensinprisene er så høye fordi det avhenger av oljeprisen. I tillegg til oljeprisen kommer jo også norske avgifter inn i bildet. Du må bare ikke tro at bensin er så mye billigere i resten av verden. På en av de siste Top Gear-episodene før sesongslutt sa de at bensinprisen hadde passert £1 per liter. Dette betyr at de betaler ganske mye mer iforhold til i Norge. Europa er ganske likt Norge når det gjelder bensinpris.

 

USA er kanskje et av de enste vestlige landene der bensin fremdeles er billig, men i det siste året har prisen steget med 100(!) prosent i mange stater. De kommer etter de også :)

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar
Og hvor lang avskrivning er det de har på utstyret sitt? Kjører de samme modell som i strøm bransjen med 30 år eller snakker vi om it tidspersketiv på 3-7 år?

Vel, hvor lang levetid har en fiberkabel og trekkerør?

Det er jo gravingen som koster flesk.

Fiberen er bare en del av utstyret, men forskjellige anbud/tilbud med vedlikhold jeg har lest har hatt gått til 15 år for fiber linker.

 

Elbransjen har en tendens til å jobbe med 30 års perspektiv, mens IT bransjen er ikke der i heletatt. :)

 

Derfor er jeg intressert i verifisering av utsagn som at XXX tjener penger osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...