Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 - 100 mbits linjer ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og jeg sitter ennå på ISDN? Norge er T.R.A.G.I.S.K.!.!

Hei,

 

Hvis du har ISDN, da har du egentligt en 128/128Kbits linje. Jeg vil mene, at du da kan få noget 'ADSL Light' (uansett hvor langt du bor fra en sentral) - hvis ellers Telenor og præsterne ville det.

 

Mvh

Kimmer

Pfff.. Når skal folk lære at ISDN ikke, jeg gjentar: ikke ikke ikke ikke ikke er 128 bit!

 

Det er kun 128 bit når man bruker begge linjene, men da sitter Telenor-taperne å suger penger av deg som en klegg!

 

ISDN skulle vært gratis! Herregud!

 

Det du nevnet med at man kan få 'ADSL light' er tragisk.. Kostet 15 000 for installasjon og 5000 pr måned.. Ikke din feil det da men :p

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det egentlig med 100 mbits linje her i norge ?

Tja, hvis du er villig til å flytte hit til oslo sentrum, så er det mulig å få 100mbit for 895kr i mnd :!:

Hvor??

 

Hvilken ISP?

Gamle Oslo-området (Grønland, Grunerløkka osv)

 

Bredbåndsfabrikken. de bygger ikke lenger ut, men det er mulig å flytte inn i leiligheter der dette allerede er installert.

 

Bor du i Stavanger området kan du få 10Mbit fiber for 700kr/måneden 

Gjett hvem som har

Så trist, jeg betaler nesten halvparten for mine 10mbit :tease:

Endret av Jerre
Lenke til kommentar

Stortinget har i en rapport definert indelingene slik:

smalbånd (opp til 64 kbit/s), mellombånd (fra 64 kbit/s til 2 Mbit/s) og bredbånd (over 2 Mbit/s).(Kilde)

 

Da burde det vært ulovlig å markedsføre noe under 2 Mbit/s som bredbånd.

 

Er selv heldig, studerer, og har 12Mbit/s i studentleiligheten

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Hva SKAL egentlig mannen i gata med 100mbit??

De som virkelig HAR brukt for 100mbit har råd til å betale for det også (noe som kanskje gjennspeiler seg i at det som regel er bedrifter som har 10/100 og ikke privatpersoner, nettopp fordi bedrifter har brukt for det).

 

Alle sier at Sverige har billigere bredbånd blablabla.. Ja de har det. I tillegg så er den svenske gjennomsnittslønnen mye lavere enn den norske. Svenskene betaler mer i skatter og avgifter enn nordmenn. Nordmenn har også f.eks en av europas laveste strømpriser. I Japan betaler man bare et par usle hundrelapper for 100mbit.. Who cares? Vi bor i Norge, kan ikke sammnelige oss med andre land til enhver tid.

 

Ja Norge AS har mye penger på bok. Vi kunne sikkert fått en del meter med fiberkabel for de pengene. Hvis JEG hadde sittet i posisjon til å forvalte de pengene, hadde jeg langt i fra priorotert at privatpersoner skal få 10/100 som en selvfølge. Det er MYE mer annet viktigere ting å bruke pengene på enn at alle i Norge skal få uberrask bredbånd..

 

De som virkelig er så keen på å få kjapt bredbånd får heller flytte da vel.. ;)

Lenke til kommentar

100Mbit KAN bli attraktivt for mannen i gata om det opprettes tjenesterr for det. I dag er denslags båndbredde kun nødvendig for enkelte bedrifter, skoler, universitet og fildelere. Men om man får TV, telefoni og data gjennom linja så kan 100Mbit bli "nødvendig". Tror det er telenor som har/hadde ett prøveprosjekt i Kristiansand med VDSL hvor prøvekaninene fikk telefoni, data og TV gjennom VDSL linja.

Lenke til kommentar
Prater du om?! det kan jo ikke stemme.. noen tyskere som var her fikk jo sjokk av prisene på strøm..

Du kan ikke bare sammenligne i kroner og øre.

Du må også ta med inntekt/økonomi og forbruk. I kroner og øre ligger vi ca 30-40% dyrere enn tyskland. En tysker bruker i snitt 3000 kWh i året, og en nordmann bruker 18000-20000 kWh. Tror du tyskerne fortsatt hadde hatt like billig strøm om de hadde brukt like mye, eller nordmenn hadde hatt like dyr strøm om vi hadde brukt like lite?

 

(men dette ble Off Topic)

Endret av Danko
Lenke til kommentar
Nordmenn har også f.eks en av europas laveste strømpriser.

Prater du om?! det kan jo ikke stemme.. noen tyskere som var her fikk jo sjokk av prisene på strøm..

Jeg tror heller det var tyskerne som rota med valutakurser.

 

Første treffet på Google (https://ssl.rewirpower.de/home/energie/rewirpower/rewirpower0.nchtml?cky=1) viser en strømpris i Tyskland på omtrent det dobbelte i Norge.

Lenke til kommentar

Her i troms skal fylkeskommunen bygge ut fiber til alle kommunesentrene.

Bredbåndsfylket

Men i første omgang skal d bare være til kommunale bygg. Men mindre aktører kan leie nett for en billigere penge enn hos telenor.

Hastighetene blir 10 eller 100 eller 1000 megabit, alt etter hva kommunen er villig til å betale for.

Dette blir en konkurrent til telenors stamnett, noe som gjør at det blir konkurranse om kundene og dermed lavere priser. Telenor har ingenting med utbyggingen å gjøre.

 

-Snoelk

Lenke til kommentar
Antagelig fordi de har en litt sær utbyggingspolitikk, og det tror jeg gjelder de fleste som vil lage alternativt nett og konkurrere på båndbredde. De må satse i trange områder.

Lyse sin fiberløsning sprer seg da utover landet og det er ikke et utpreget byfenomen utover stavanger, her i mitt område graver man for fullt og legger fiber inn i husene til folk så ting skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...