Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 - 100 mbits linjer ...


Anbefalte innlegg

Ja, det er helt tragiskt at vi som er "verdens beste land å bo i" ikke har det slikt som sverige hvertfal. Jeg vil iallefall ikke høre en enste gang til at norge er best for det er nemlig Sverige som virkelig ER best !

 

Hehe, :p

 

Men håper virkelig at 100 mbits blir standard i alle hus og hjem innen 2006. Vi lever faktiskt i en veldig moderne verden og har man muligheten til å ha 100 mbits så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke setter i gang med å bygge det ut for 100 mbits SKAL jeg ha før jeg dør !

 

Det er ingen vits med å vente !

 

EDIT: Det hadde vært noe annet hvis dette hadde vært under testing og uttvikling men det er det ikke (eller ikke så mye tror jeg) Det har jo eksistert lenge ! Det er på tide å gjøre noe !

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fra www.nix.no (internettleverandøren mellom norge og europa)

 

Fra 01.01.2004 er det følgende avgifter for NIX1 og NIX2;

- ethernet NOK 0 ved tilkopling

NOK 22.000 pr år pr NIX-punkt

 

- fastethernet NOK 0 ved tilkopling

NOK 22.000 pr år pr NIX-punkt

 

- gigabitethernet NOK 22.000 etableringsavgift pr tilkopling

NOK 44.000 pr år pr NIX-punkt

 

 

Se det koster privatpesoner 44 tusen kroner i året for gigabit nettverk direkte ut i europa. slå den dere.

 

Se Her: telenor betaler under bare for 2 linjer til nix. Dette betyr utgifter på under 100 000 i året for internett. Hvor mye går telenor med overskudd med adsl da, men HØYE priser????

 

:love: vil flytte i nærheten av nix og trekke kabel inn i stua :love:

 

Edit: URL

Endret av I hate Compaq
Lenke til kommentar
fra www.nix.no (internettleverandøren mellom norge og europa)

 

Fra 01.01.2004 er det følgende avgifter for NIX1 og NIX2;

- ethernet NOK 0 ved tilkopling

NOK 22.000 pr år pr NIX-punkt

 

- fastethernet NOK 0 ved tilkopling

NOK 22.000 pr år pr NIX-punkt

 

- gigabitethernet NOK 22.000 etableringsavgift pr tilkopling

NOK 44.000 pr år pr NIX-punkt

 

 

Se det koster privatpesoner 44 tusen kroner i året for gigabit nettverk direkte ut i europa. slå den dere.

 

Se Her: telenor betaler under bare for 2 linjer til nix. Dette betyr utgifter på under 100 000 i året for internett. Hvor mye går telenor med overskudd med adsl da, men HØYE priser????

 

:love: vil flytte i nærheten av nix og trekke kabel inn i stua :love:

 

Edit: URL

:thumbdown:

 

Det er ingenting i resonnomentet ditt som stemmer. NIX er ingen form for utenlandslinje, det er en samtrafikkpunkt. Det eksisterer ingen "internettleverandør mellom Norge og Europa" Sjekk gjennom mine gamle poster så finner du ut hva som skal til for å koble seg på NIX.

Lenke til kommentar

Hah, flyttet på studenthybel for en uke siden. Sitter med 100 Mbit nå!

 

Det er kanskje ikke så dyrt å installere 100 mbit i et hus, men hvis alle ADSL-kundene i Norge hadde 100 Mbit måtte nok ISP'ene kjøpt inn noe ganske kick ass telefonsentral-utstyr.

 

Dessuten er det ikke mange her i Norge som føler at de har behov for 100 Mbit.

Lenke til kommentar
Grunnen til svenskene er så bortskjemte når det gjelder båndbredde / pris heter Bredbandsbolaget.

Hei,

Stemmer ikke det :thumbdown:

 

Grunden til at svenskerne har billig pris/båndbredde skyldes kun, at de IKKE har præster der regjerer landet.

 

Edit: Telenor kører med 1 milliard i overskud pr. år - de sidste årene (man kan grave mye fiber ned for de penge).

De tjener jo styrtende med penge på eksistrende teknologi - så hvorfor bygge ut med ny teknologi, som de ikke vil tjene så mye på :thumbdown:

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hah, flyttet på studenthybel for en uke siden. Sitter med 100 Mbit nå!

 

Det er kanskje ikke så dyrt å installere 100 mbit i et hus, men hvis alle ADSL-kundene i Norge hadde 100 Mbit måtte nok ISP'ene kjøpt inn noe ganske kick ass telefonsentral-utstyr.

 

Dessuten er det ikke mange her i Norge som føler at de har behov for 100 Mbit.

Det er ingen som sier nei takk til 100 mbits for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Det er ingen som sier nei takk til 100 mbits for å si det sånn ;)

Tror du overvurderer behovet til mannen i gata kraftig.

 

Ta f.eks min mamma og pappa. De har en 400/128 ADSL-linje hjemme. Det ENESTE de bruker internett til er å sjekke e-post og lese aviser. De kunne ikke tenkt å betale 50 kroner til engang for å få en 100 Mbit linje. De har rett og slett ikke behov for det. Slik tror jeg de aller fleste føler det.

 

Siden jeg sitter på en 100 Mbit linje nå, kan jeg bekrefte at det ikke går noe raskere å surfe på dagbladet.no eller sjekke mail på hotmail enn hva det gjør med ADSL-linjen til pappa.

Lenke til kommentar
Grunnen til svenskene er så bortskjemte når det gjelder båndbredde / pris heter Bredbandsbolaget.

Hei,

Stemmer ikke det :thumbdown:

 

Grunden til at de har billig pris/båndbredde skyldes kun, at de IKKE har præster der regjerer landet.

 

Edit: Telenor kører med 1 milliard i overskud pr. år - de sidste årene.

 

Mvh

Kimmer

Relativt usaklig kommentar. Hvis du undersøker hvor i Sverige de har gode hastigher vil du se at det stort sett er i tettbygde strøk. Det koster å bygge ut nettlogistikk. Grøfter skal graves og sentraler må oppgraderes. Det beste er om det for nye byggefelt legges ned fiber samtidig med andre kabler. Det gjør lyse i Rogaland og tilbyr 2-10 Mbit linjer.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg vil ha 100 mbits er at jeg vil ha Nett radio server som krever slik linje ( shoutcast ), web-server, spill server osv

 

Pluss at det ikke blir tregt å laste ned ting da  :cool:

Vil ha, vil ha.

 

Hvor mye er du villig til å betale?

Kan godt greie meg med 10 mbits, den ville jeg betalt maks 750 for. ( det er lov å drømme)

For 100 mbits kunne det vel gått med 1500 - 2000 kr (det er lov å drømme)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg vil ha 100 mbits er at jeg vil ha Nett radio server som krever slik linje ( shoutcast ), web-server, spill server osv

Hva med å starte med f.eks. en 1/1 Mbit linje, og heller oppgradere hvis det viser seg å være utilstrekkelig?

Telenor oppgraderer abonomanget mitt 1. september til 1mbit :D Weeee, men det er desverre ikke nok til server .... holder til web server da ;)

Lenke til kommentar

Fy fader som dere klager.. Skjemmes nesten.

Alle som klager er heldigere en du tror! Nå skal ikke jeg begynne med leksjonen "jamen, tenk på alle barna i Afrika". Norge er verdens beste land å bo i for de fleste! Så å si at norge er et dritt land bare for litt slumpene internettlinjer, er å ta diskusjonen for langt.

 

Men når sant skal sies, som et ønske eller mer som en pekepinn på hva Norge burde satse på, er IKT en viktig ting. IKT kan ha stor innvirkning på utviklingen. Dette fordi den lan bryte ned sosiale, økonomiske og geografiske barrierer. IKT kan også øke tilgnangen på informasjon og utdanning. Norge er et ulendt land, å bygge ut til fiber koster særdeles mye penger, penger Norge trenger andre plasser å!

 

Konklusjonen er nok at det er bare et spørsmål om tid før fiber kommer for fult, om det kommer om 2 eller 200 år.. Det kommer :yes:

Lenke til kommentar

Får rette eit punkt i sumptrollets argumentasjon.

Viss nokon husker enitel? Så kjøpte Benetele deira fibernett dekka ganske stor deler av der banetele sitt hovudnett/traffikkårer (jernbanen) går.

 

 

 

Når det gjeld tettstader vs griskgrente strøk:

For å snu litt rundt på problemstillinga så kan ein jo blande inn nettleie på straum. Kven pokkern trur du finanserer kablene over vidda til Oslo. Ikkje dei som bur i Oslo i alle fall (det er jo berre å samanlinke mi nettleie med mine foreldres gitt kven som har høgast, og ser me på kilomerterpris for overføringa blir det virkeleg ille).

Og det er ein del andre ting som viser at byane blir sponsa av distrikta f.eks bensin prisen. Det er jo berre å sjå kvar det blir produsert også, er det merkeleg at transporten frå vestlandet og til austlandet ikkje koster, men det gjer det nordover.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Når det gjeld tettstader vs griskgrente strøk:

For å snu litt rundt på problemstillinga så kan ein jo blande inn nettleie på straum. Kven pokkern trur du finanserer kablene over vidda til Oslo. Ikkje dei som bur i Oslo i alle fall (det er jo berre å samanlinke mi nettleie med mine foreldres gitt kven som har høgast, og ser me på kilomerterpris for overføringa blir det virkeleg ille).

Og det er ein del andre ting som viser at byane blir sponsa av distrikta f.eks bensin prisen. Det er jo berre å sjå kvar det blir produsert også, er det merkeleg at transporten frå vestlandet og til austlandet ikkje koster, men det gjer det nordover.

Viss nokon husker enitel? Så kjøpte Benetele deira fibernett dekka ganske stor deler av der banetele sitt hovudnett/traffikkårer (jernbanen) går.

 

Stemmer. Men det løser fremdeles ikke "last mile" problematikken.

 

 

 

Når det gjeld tettstader vs griskgrente strøk:

For å snu litt rundt på problemstillinga så kan ein jo blande inn nettleie på straum. Kven pokkern trur du finanserer kablene over vidda til Oslo. Ikkje dei som bur i Oslo i alle fall (det er jo berre å samanlinke mi nettleie med mine foreldres gitt kven som har høgast, og ser me på kilomerterpris for overføringa blir det virkeleg ille).

Og det er ein del andre ting som viser at byane blir sponsa av distrikta f.eks bensin prisen. Det er jo berre å sjå kvar det blir produsert også, er det merkeleg at transporten frå vestlandet og til austlandet ikkje koster, men det gjer det nordover.

 

 

Subsidiering suger uansett hvem det er som å spytte inn penger til hvem.

 

Og hvem er det som sier at linjene går _til_ Oslo? Norge er ikke selvforsynt med strøm, noe som medfører at den må importeres fra utlandet, dvs linjene går like mye fra Østlandet som motsatt.

Lenke til kommentar

Han snakket vel strengt tatt bensin på den siste posten der, bensinen går gjerne fra raffinerier på vestlandet og i trøndelag, men det er østlandet som betaler minst i bensinpris, samtidig som nordlendingene må betale ekstra pga frakten. Men det handler vel mest om konkurranse; i oslo er det jo nok av valg på bensinstasjon-fronten, samtidig som finnmark gjerne har et litt mer spredt utvalg.

Lenke til kommentar

De fleste internettbrukere har ikke bruk for treg ADSL fart på linja engang.

 

De fleste her på forumet har nok bruk for en kjapp linje, men hvor mange er vi i forhold til alle de som bare bruker internett til å sjekke e-posten og værmeldingen. Det er som skrevet før meg at hvis ikke mange nok vil ha en kjappere linje så er det heller ingen som gidder å lage det.

 

Spør du Kjell Magne om dette så sier vel han bare "hææ? internett funker fint på kontoret mitt"

 

Han har vel ikke så mye med dette å gjøre heller. Det er de forskjellige aktørene i markedet som bestemmer når de vil sattse på et bedre nett.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...