Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 - 100 mbits linjer ...


Anbefalte innlegg

Telenor:

 

En bedrift som sponser utbygging av "gammel" teknologi i alle små kroker og kringer ved å ha høy pris for 90% og seriøs underpris for 10%.

 

Eksempelet i Sverige er i grunn ganske bra. Kjørte en tur gjennom Sverige til Danmark for en liten stund tilbake, og la merke til at det finnes knapt ett hus på bygda...

 

Ett annet poeng jeg irriterer meg over er at det i utgangspunktet er for dyrt å bo i by kontra på "landet" her i Norge. Det med bredbånd er bare en av de mange utgiftene som går inn i den beregningen. Kollektiv trafikk er jo ikke penger spart lenger heller :p

 

At Norge er ett bra land å bo i; ja. Men det er vel kanskje på tide å innse hvilke næringer som det faktisk er geografi til å drive her til lands.... Og ikke minst slutte å "straffe" 90% for å gjøre de 10% en bjørnetjeneste delux (da ikke bare fra Staten sin side, men også bedriftsmessig*. *Eks telenor).

 

Anyways, bare noen tanker tidlig på morgenen (sent på kvelden alt ettersom :p).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ett annet poeng jeg irriterer meg over er at det i utgangspunktet er for dyrt å bo i by kontra på "landet" her i Norge. Det med bredbånd er bare en av de mange utgiftene som går inn i den beregningen. Kollektiv trafikk er jo ikke penger spart lenger heller :p

At Norge er ett bra land å bo i; ja. Men det er vel kanskje på tide å innse hvilke næringer som det faktisk er geografi til å drive her til lands....

Det er fullstendig frivillig og bo i by, man skal ikke så langt utenfor Oslo sentrum før ting blir langt billigere.

Mener du det er et mål og tvangssentralisere norge?

Hvilke næringer er det da man skal satse på?

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett nå da :p

 

Poenget mitt er at en god del priser i Norge er lagt opp til at på Landet er det fint å bo. Ta f.eks nettlinjer. Der skyves prisen opp på abbonentene på de store sentralene for å finansiere utbygging av de små. Se bare eksemplet om Telenor kontra en annen leverandør som leier nett fra Telenor (men ikke legger til utbyggingsgebyret for noen som bor langt unna store sentrale punkt).

 

Legger en til hva det koster å bo i tettbebygde strøk (husleie, og andre utgifter til reise ol (da kollektiv trafikken er såpass dyr at det i realiteten er rimelige å bo langt unna sentrumspunktene og pendle med bil....) osv osv).

 

Men i utgangspunktet er min tanke om Topic, at ansvaret for utbygging av nettet er lagt feil. Telenor er ikke blitt kvitt Teleselskapet enda og vil kanskje aldri gjøre det (litt for mye alle for èn og litt for lite èn for alle....).

 

Når det gjelder næringa, vil jeg påstå at Norge er det desidert verste landet å drive jordbruk (geografisk sett og klimamessig), mens vi har andre naturressurser og muligheter.

 

Sentralisering er vel hverken mulig å unngå, ei heller ønskelig vil jeg tro? (klart jeg savner å bo i freden med lite trafikk rundt hue, men savner ikke å være strandet på en plass uten noe som helst kollektiv trafikk på tidspunkt utenfor til og fra jobb trafikken). Samt likte ikke helt å måtte gå fra 200m`2 hus på landet til en 2roms sentralt....

 

Anyways, som sagt jeg lufter tanker. Slutter med det nå *går ut av luftemode*.

Lenke til kommentar

Problemet er i grunnen den at f.eks telenor bruker haugevis med penger på utbygging av et nett som kommer til å bli totalt ubrukelig om noen år. De driter vell selvfølgelig i det, så lenge de tjener haugevis med penger.

Ta Island f.eks: Her driver de med utbygging. Hver ENESTE hustand skal ha fiber rett i veggen. Selvsagt koster dette flesk, men da er man i det minste framtidsrettet.

Det å kalle ADSL bredband er bare tull etter min mening.

Jeg personlig ble positivt overasket når telenor kom med den nye kampanjen på ADSL. til tross for gunstige priser o.l har jeg likevell bestemt meg for at jeg ALDRI skal bli telenor kunde igjen. Skal heller sitte på et 14.4 modem og surfe med et dyrt tiscali/tele2/ abbonement, enn å legge pengene mine igjen hos telenor.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Sentralisering er vel hverken mulig å unngå, ei heller ønskelig vil jeg tro? (klart jeg savner å bo i freden med lite trafikk rundt hue, men savner ikke å være strandet på en plass uten noe som helst kollektiv trafikk på tidspunkt utenfor til og fra jobb trafikken). Samt likte ikke helt å måtte gå fra 200m`2 hus på landet til en 2roms sentralt....

Hva skal man egentlig med kollektivtrafikk hvis man ikke bor i by?

Poenget er at for og skape og utvinne inntekter fra mye av det vi har i norge trengs det folk og næringer ute på bygda.

Det forgår en ganske naturlig sentralisering rundt byer og bygdebyer i norge som nok er ønskelig, men og avfolke enorme områder totalt som i sverige er nok resultat av en helt bevisst politikk som jeg håper vi aldri får her.

Norsk turisme er jo avhengige av landbruk, døde bygder er lite og vise frem, norske fjell gror igjen med skog og buskas noe som totalt ødelegger turismen som er en svært viktig næring i norge.

At moderne telekomuniksajon skulle være forbeholdt de urbane strøk er latterlig, fortell meg hvorfor ingen ser ut til og gidde og bygge f.eks en Lyse-modell i Oslo?

Masse kunder som burde gi lønnsomhet, det er ingen hindringer eller regler som tvinger noen til og bygge ut "bygda". Det dere spør etter er jo hva dere har fått, en totalt markedstyrtutbygging, dere er bare ikke lønnsomme nok ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...