Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 - 100 mbits linjer ...


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Vi lever i et av verdens rikeste land og verdens BESTE land !

Hvorfor har ikke vi 10 - 100 mbits linjer for normale folk som ikke har ræva full av penger ?! Dette irriterer meg så inne gampe rævva mye at jeg tror jeg spyr av det snart !

 

Jeg skal love deg at norge er ( jah ! norge med liten forbokstav ) laaangt nede på min liste over beste land iallefall !

 

Hva syns dere ?

Hvor mye koster det egentlig med 100 mbits linje her i norge ?

Når kan vi nordmenn få dette i hjemmet ? (til normal pris)

 

Takker for alle svar ! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når kan vi nordmenn få dette i hjemmet ? (til normal pris)

 

Hei,

 

Så lenge vi har TeleNor's delvise monopol og en præst der regjerer landet - tror jeg ikke du skal regne med noget billig bredbånd til folket - som de har f.eks i Sverige. :thumbdown:

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
En av grunnane til den dårlige dekninga er jo at vi har så store fjell og daler i mellom oss  som gjør utbygginga unødvendig dyr.  Sverige har jo ikkje nokke særlig god dekning dei heller utafor storbyane.

Hei,

 

Alle huse i Norge har da fastnet-telefon eller mulighet for at få - eller tar jeg feil her?

 

EDIT: Den reglen med max 6 Km til nermeste sentral for ADSL - tror jeg bare er Telenor's unnskyldning for ikke at dekke små bygder med f.eks 4 potentielle kunder på 1 sentral. Dette er vil aldrig bli en overskudsforretning - da utstyret der monteres i sentralen er ganske dyrt.

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Mens televerket (som deit hette den gongen) var 100% statseigd og ikkje hadde krav til store overskudd gjorde dei noko smart (noko dagens "skattelette-kåte polikere ikkje har fantasi nok til å komme på)

Dei tok overskuddet som blei generert i tettbebygde strøk til å finansiere utbygginga i meir avsidasliggande strøk.

Med denne strategien kunne alle få tilgjengeleg telefon sjølv om det det aldri ville vere lønnsomt å bygge det ut.

Derfor har dei ytterste fiskeværa langs kysten og dei bortgjemte husa inne skogen muligheit for telefon.

 

Så kan forklaringa til at me ikkje har 10-100MBit alle mann komme.

Slik teknologien for breidband er no ser det begrensingar i lengda frå sentralen, dermed må fleire sentralar byggast ut i strøk som ikkje vil vere lønnsomme (husk kvar politikarane skal få pengane til skattelettene sine frå)

 

Så har ein kapasiteten i dagens telenett som er vel litt begrensa sidan ikkje heile nettet er basert på fiber, men kobber får 60-70talet ein del plasser.

 

Til slutt kan ein jo også sei at Telenor er ikkje den einaste som har landsdekkande kabelnett i Noreg, BaneTele har eit ganske stor nett dei også, men eg trur desse berre tilbyr til bedrifter.

 

Til slutt for å samanlikne med Sverige, så har dei forsatt ein del smarte politikarar som vedtok at breibandstilknytting skulle vere ein statleg finansisert utbygging.

 

Så til alle som kommer med "hater telenor o.l" viss dykk er gamle nok til å stemme, så sjå litt meir til venstre for det partiet dykk ville ha stemt, så kan det hende at stortinget vedtar ein finanseringspakke som gjev alle 10-100MBit i heimen.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Mens televerket (som deit hette den gongen) var 100% statseigd og ikkje hadde krav til store overskudd gjorde dei noko smart (noko dagens "skattelette-kåte polikere ikkje har fantasi nok til å komme på)

Dei tok overskuddet som blei generert i tettbebygde strøk til å finansiere utbygginga i meir avsidasliggande strøk.

Med denne strategien kunne alle få tilgjengeleg telefon sjølv om det det aldri ville vere lønnsomt å bygge det ut.

 

Og det skal liksom være "smart" ?

Det er ikke noe økonomisk problem å gi hele befolkninger fiber i veggen, men det koster skjorta. Problemet med distrikspolitikk/kommunisme/sosialisme er at istedenfor at den delen av befolkninger som bor i tettbebygde strøk får fiber inn i kjellern, så skal hele befolkningen sitte på ADSL. Stykkprisen på ADSL kunder i utkant-Norge blir gigantisk, og jeg gidder ikke å betale for at folk i et fiskevær skal få ADSL. Vi har ikke bosettingsplikt i Norge, er du ikke fornøyd med infrastrukturen så er det bare å flytte. Forøvrig skal det nevnes at boligene i grisgrendt strøk er generelt billigere enn i urbane strøk, og får prisdifferansen kan dere antageligvis legge et godt strekke med fiber hvis dere gidder.

 

 

Til slutt kan ein jo også sei at Telenor er ikkje den einaste som har landsdekkande kabelnett i Noreg, BaneTele har eit ganske stor nett dei også, men eg trur desse berre tilbyr til bedrifter.

 

BaneTele sitt nett følger togskinnene. Med mindre du bor under/oppå tognettet så er BaneTele avhengig av å leie kapasitet av Telenor for å levere til deg.

 

Til slutt for å samanlikne med Sverige, så har dei forsatt ein del smarte politikarar som vedtok at breibandstilknytting skulle vere ein statleg finansisert utbygging.

 

Svenskene bor mindre grisgrendt enn nordmenn.

 

 

Så til alle som kommer med "hater telenor o.l" viss dykk er gamle nok til å stemme, så sjå litt meir til venstre for det partiet dykk ville ha stemt, så kan det hende at stortinget vedtar ein finanseringspakke som gjev alle 10-100MBit i heimen.

 

Måtte gudene forby.

Lenke til kommentar
og jeg sitter ennå på ISDN? Norge er T.R.A.G.I.S.K.!.!

Hei,

 

Hvis du har ISDN, da har du egentligt en 128/128Kbits linje. Jeg vil mene, at du da kan få noget 'ADSL Light' (uansett hvor langt du bor fra en sentral) - hvis ellers Telenor og præsterne ville det.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Men når dei kan sende ut 26 Mbps på telefonlinja i sverige, kan ikkje dei gjere det i dei store norske byane også?

Ja, VDSL er under uttesting. Forøvrig så er det kapitalismens grunnregel nummer èn som styrer "bredbånds"utbyggingen i Norge idag: Marked og etterspørsel. Er det er marked for 26mbit internett til private så vil noen tilby det. Du skal forøvrig ikke bo mange hundre meterne fra telefonsentralen før 26 mbit er en drøm.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Men når dei kan sende ut 26 Mbps på telefonlinja i sverige, kan ikkje dei gjere det i dei store norske byane også?

de linjene krever visstnok maks 300 meter fra sentralen... Og, Sverige har vel ca dobbelt så mange innbyggere enn Norge. Det vil igjen si at det er større forespørsel etter raske linjer. Derfor er det ikke så raske linjer i Norge.

 

Mener å ha lest det ett sted:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...