Gå til innhold

Trenger jeg ny PSU?

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt inn dette i et gammel ATX tower:

P4 2,53ghz, abit bh7 hovedkort, 512ram og radeon 9500pro

Sitter en Chieftec 230W PSU der uten ATX12v- kontakt for CPU/HK (firkanta).

Jeg kan vel bare glemme å bruke den da?

Skal ikke kobles noe mer til enn 2 harddisker og en CD-brenner, og den skal heller ikke overklokkes!

Noen som kan anbefale en rimelig PSU som passer denne PC'n? (Fra komplett eller datakjeden)

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp satt inn dette i et gammel ATX tower:

P4 2,53ghz, abit bh7 hovedkort, 512ram og radeon 9500pro

Sitter en Chieftec 230W PSU der uten ATX12v- kontakt for CPU/HK (firkanta).

Jeg kan vel bare glemme å bruke den da?

Skal ikke kobles noe mer til enn 2 harddisker og en CD-brenner, og den skal heller ikke overklokkes!

Noen som kan anbefale en rimelig PSU som passer denne PC'n? (Fra komplett eller datakjeden)

mvh

Hehe, tror det blir litt lite for ditt bruk ja..... kjøp deg en 350-400watt er du i allefall sikker :thumbup:

Lenke til kommentar

Hm, la oss ta ett regnestykke. (veldig grovt med antatte ca verdier :p)

Cpu: 80W

Gpu: 70W

Harddisker: 20W

sum: 170W muligens oppi 200?

For å få den p4 kontakten, kan du kjøpe overgang fra 4pins molex til p4 på microplex. Kommer med link senere, microplex sine sider funker ikke nå.

Lenke til kommentar

230watt er kansje nok om man har strømmen på de rette railene.

En 230watt chieftec (uten p4 pluggen) er sannsynligvis så gammel at maskinene på den tiden brukte 5v mer en 12v og har trolig en meget underdimensjonert 12v rail og vil derfor være lite sannsynlig at den klarer å drive den maskinen. Om den klarer å drive maskinen ligger den så nært grensa av hva psu'en yter at det bare er et tidspørsmål før noe ryker.

Men jeg kan ta feil...

Endret av PumpAction
Lenke til kommentar

En 230watt chieftec (uten p4 pluggen) er sannsynligvis så gammel at maskinene på den tiden brukte 5v mer en 12v og har trolig en meget underdimensjonert 12v rail og vil derfor være lite sannsynlig at den klarer å drive den maskinen. Om den klarer å drive maskinen ligger den så nært grensa av hva psu'en yter at det bare er et tidspørsmål før noe ryker.

Men jeg kan ta feil...

Ok! Takk for bra svar! Kjøper ny i morgen, koster ikke allverden :)

Lenke til kommentar

Men jeg kan ta feil...

Ok! Takk for bra svar! Kjøper ny i morgen, koster ikke allverden :)

Vis psuen er for svak, er det ingenting som ryker. ting blir bare ustabilt. Test med den du har først.

Hvor gammel er psuen din?

Edit, du kan også lese på psuen din å sammenligne med disse psuene.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...